Yazarlar Günün Köşe Yazıları Spor Konuk Yaşam Tüm Yazarlar
Demokratik Siyaset ve Stratejik Netlik - Dr. Nebil İLSEVEN
Siyaset bitmedi, yaşıyor! Kabul edilsin edilmesin, bugün her
zamankinden daha kritik önemde
bir kuvvet olarak da yaşamımızı etkilemeyi sürdürüyor. Siyasette belirleyici
etkenin iktidar olduğu düşünülür. “Demokratik”
bir siyasal rejimde ise belirleyici koşul, iktidarın “demokratik” değerlere ve süreçlere olan inancı ve bağlılığının
yanında, daha ileri düzeyde olmak üzere, bu değerlere inançla bağlı, etkin, “yaşayan”
bir muhalefetin varlığıdır.
Türkiye’nin, 2021 yılına girerken toplum için alternatif politika seçenekleri üreten, tartışan, ikna
gücü olan, kısaca iktidar talebi ve iddiasını yüksek sesle sunan bir
muhalefetin varlığını, bu varlığın “siyaset
terazisinde” ağırlığını hissettirmesi çok önemlidir. Bunu gerçekleştirmek için de gerekli kapasite, kabiliyet ve
iradeye sahip olmak, yani “oyun
kurma” gücüne erişmiş olmak
gerekir.
YENİ SİYASİ ANLAYIŞ
İktidar iddiası, halk için her koşul ve imkânlar altında, iktidarların uygulama ve
anlayışlarına alternatif politika seçenekleri geliştirilmesini öngörür. Bu
durumda, günlük gelişmeler karşısında muhalefet görevinin yalnızca “taktik” yaklaşımlarla geçiştirilmesinin yetersiz olduğu açıktır.
Öte yandan günlük siyasetin kişiler üzerinden yapılan tartışma ve
değerlendirmelerle yürütülmesi de halkın “gerçek sorunlar”
karşısında beklediği “gerçek çözümlerin” etrafından
dolaşmak, bu beklentileri günlük manşet konularına indirgemektir.
Son olarak,
bugünden yarına uzanan “hız çağında” çözüm bekleyen sorunlara
ilişkin siyaset önerilerinin
geçmişin söylemleri ve sözcüleri tarafından tanıdık formül ve kalıplar üzerinden
geliştirilmesi bugün artık geçerliliğini
kaybetmiş bir yaklaşımdır. Hele bu önermelerin
zaman zaman teknik düzeyde “projeler
demeti” olarak tarif edilmesi iktidar iddiasını besleyen, geleceği yakalamak
açısından gereken kamusal güven ortamına artı değer katan bir özellik
değildir.
Buna karşın iktidar iddiasını içselleştirmiş herhangi bir siyasal yapı, önemli bir ilk adım olarak değerler,
hedefler, yöntemler bütünü
olan “strateji” konusunda
kendi içinde bir netlik
oluşturmalı; bunun iletişimini de yüksek bir özgüvenle, tüm açıklığı ve netliği içinde hem kendi
içinde hem de toplum önünde etkinlikle yapıyor olmalıdır.
Yine aynı şekilde bu stratejik netliğin uygulamadaki bir başka
boyutu da birbirini tümleyen bir yaklaşımla içerik, yöntem ve
kadro bütünlüğünün sağlanmasıdır. Bu bütünlük, bugün özellikle ana muhalefet kanadıyla ilgili
olarak siyasi kimlik konusunda halk nezdinde bazen muğlaklık, bazen
belirsizlik, bazen de çelişki
olarak yaşanan algı kaymalarına son verecektir.
Siyasetin inandırıcı, ikna
edici, dönüştürücü gücünün
halkla buluşması, sağlam bir toplumsal zemin üzerinden yürütülmesi için siyasal kimlik sorununun geride
bırakılması, stratejik netliğin kurumsallık kazanması şarttır.
EMEKTEN YANA VE ADİL
Burada geliştirilebilecek olan stratejik çerçeve, dünyaya “emekten
yana” ve “sömürü karşıtı” bir perspektiften bakarken
sırasıyla dört kavramsal
dayanak düşünülmelidir: Aydınlanma kültürü, hukukun üstünlüğü, özgürlükler ve refah. Bir sonraki adım ise
bu kavramların her birinin “adalet”
üst-başlığı altında içleri
doldurularak kendi içinde
tutarlı ve yaşamın tüm kritik alanlarına dokunan kapsamlı ve kapsayıcı bir
siyaset belgesi düzenlenmesidir.
Bu belgenin;
a) Uygulamada bir dönem bilinçli bir şekilde göz
ardı edilen kamucu yaklaşım ve duyarlılıkları öne çıkarması,
b) İçerik ve
hedeflerde gelişime açıklık
ilkesi doğrultusunda gelir adaleti hedefini, ekolojik çevre duyarlıklarını sahiplenmesi ve
c)
Bunu da yerküre adını
verdiğimiz “küçük köyümüz” anlayışına dayalı olarak
evrenselci bir yaklaşımla gerçekleştirmesi
beklenmelidir.
SAHİCİLİK VE SAYGINLIK
Ülkede ve
dünyada barış varsa insanlık için
bir gelecekten söz etmek de
mümkündür. Siyaset, toplumsal ve küresel barışın kurulması, korunması ve
geliştirilmesi için elimizde
mevcut olan tek oyun alanıdır. Dolayısıyla toplumun gönençli geleceğini
barış içinde güvence altına almak için siyaset kurumunun, özellikle de muhalefet kanadının seçenek yaratma iradesini ve ikna
gücünü yeniden kazanması ve ortaya koyduğu alternatif politika seçeneklerini olanca sahiciliği ve saygınlığı
ile topluma sunuyor olması esastır.
DR. NEBİL İLSEVEN
TOPLUMCU DÜŞÜNCE
ENSTİTÜSÜ BAŞKANI
Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları
Günün Köşe Yazıları
Video Haberler
- Canlı tarih müzesi Hisart 10. yılında!
- Teğmenler Yüksek Disiplin Kurulu'na sevk ediliyor
- Tarihçi Yusuf Halaçoğlu'ndan şok iddialar
- TBMM'de 'Etki Ajanlığı' düzenlemesi tartışılacak: Amaç m
- Pera Palas'ta Atatürk Müze Odası
- İmamoğlu’ndan 10 Kasım paylaşımı!
- Donald Trump'ın yeniden başkan olması dünya ekonomisini
- Ege'nin Gündemi'nde bu hafta!
- Dubai çikolatasına rakip
- Balbay'dan çarpıcı Saray kulisi!
En Çok Okunan Haberler
- Ayşe’yi siz öldürdünüz!
- 'Erdoğan dönemi artık kapandı'
- AKP’li üyeler bütçe oturumunu terk etti
- Ölüm nedeni belli oldu
- İstanbul'da metro yangını
- AKP döneminde ne kadar harcanmıştı?
- 5 çocuğunu kaybeden anne yalanladı
- İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne soruşturma!
- İşte AKP'li belediyelerin 'etkinlik' harcamaları!
- Bahçeli profil videosu, el yükseltme, şifre çözme