Nilgün Cerrahoğlu
Nilgün Cerrahoğlu nilgun@cumhuriyet.com.tr Son Yazısı / Tüm Yazıları

Sezar Bu Kez Zindandan Sesleniyor

18 Mart 2012 Pazar
\n

Filmi seyrederken ister istemez sürekli demir kapıların gürültüleriile yaşayan Silivri tutuklularını düşündüm

\n

Ne demişti Nedim Şener? Cezaevi bir kutu gibi. Hiçbir alan yuvarlak ve insani değil. Koğuşlar, koridorlar köşeli. Her yerde demir kapıların gürültüleri…”

\n

İtalyanın yüksek güvenlikli hapishanesi Rebibbia da tam böyle bir yer

\n

Çizme’de haliyle siyasi suçdiye bir ilkellik olmadığı için, burada siyasi suçlularbulunmuyor

\n

Ama katillerden mafyozilere ve uyuşturucu kaçakçılarına dek en azılı mahkûmların tutulduğu bir cezaevi olarak biliniyor Rebibbia

\n

Papa suikastçısı Ağcayı da zamanında buraya kapatmışlardı. Ben Ağca diyeyim, siz hesap edin

\n

İtalyan sinemasının ustaları Paolo ile Vittorio Taviani kardeşler, kara efsaneyleanılan bu hapishanenin demir kapıları ardına girerek ortaya bir başyapıt koymayı başardılar.

\n

Mahkûmlar oynuyor

\n

Shakespearein Julius Sezaroyununu beyazperdeye Sezar Ölmeliadıyla aktaran film, geçen ay, İtalyan sinemasına 21 yıllık aradan sonra Berlin Film Festivalinde Altın Ayıkazandırdı

\n

Ne zamandır görmeyi planladığım filmi dün nihayet yakaladım...

\n

Shakespearein oyununu, hayatlarında bir tek kitap açmamış, bir tek film/tiyatro izlememiş mahkûmlar canlandırıyor.

\n

Filmin en birinci özelliği bu.

\n

En başta çok sinir bozucu bir gürültüyle hareket eden hücre kapıları gıcırdayarak açılıyor

\n

Mahkûmlar gardiyan eşliğinde hücrelerinden alınıp dışarı çıkarılıyorlar

\n

Son sahnede, aynı şekilde gardiyan eşliğinde hücrelerine dönen mahkûmları izliyoruz.

\n

Ürkütücü kapılar son mahkûmun üzerine kapandığında, seyirciler üzerine de kapanmış gibi oluyor

\n

Tavianiler filmde tam da bunu işleyerek, izleyicilere empatiaşılamayı amaçlıyor...

\n

Üzerlerine cezaevi kapılarının kapandığı insanlar, sonuçta, en kötü katil de olsalar, hırsız da olsalar, birer insandemeye getiriyor Tavianiler.

\n

Biz bu insanların buradainsanlık haliniele alıyoruz, mesajını işliyorlar.

\n

Sezar Ölmeli”, sinema tarihinin bu nedenle en hümanist filmlerinden biri

\n

Sezar Ölmelinin oyuncuları olarak karşımıza çıkan ve kimi on/yirmi yıl, kimi müebbetalan mahkûmları biz, film boyu sonuçta işledikleri suçlarladeğil; salt oyunculuk yetenekleriyle yargılıyoruz

\n

Oyunculuk derken, bu arada Robert de Niro katına ulaşan bir oyunculuktan bahsediyorum

\n

Tavianiler bu büyük sürprizi feleğin çemberinden geçen mahkûmların, Julius Sezara konu olan kuşku”, “ihanet”, “güç”, “şiddetve cinayettemalarını doğrudan yaşamalarına bağlıyor

\n

Sınırsız güç sahibi Sezarın gitgide tiranlaşmasıkarşısında, yakın çevresi tarafından sarılıp; sırtından hançerlenerek öldürülmesini konu alan Julius Sezartrajedisinin diğer olası tiyatro oyunları arasından seçilmesini, 80 ve 82 yaşındaki yönetmen kardeşler bu gerekçeyle açıklıyor

\n

Yeni ‘neo-realizme’ örnek

\n

Hücrelerinden teker teker alınan mahkûmlar, önce cezaevi temsilinin yönetmenliğini yapan Fabio Cavallinin elemesine tabi tutuluyorlar.

\n

Eleme ve rol dağıtımı ardından provalar başlıyor. Taviani kardeşler, altı ay süren provaları, baştan sona arkadan dijital kamerayla filme alıyorlar.

\n

Yeni neo-realizmörneği görülen film, bu nedenle bir dokümanter de sayılıyor.

\n

Cezaevi mahkûmları için yönetmenlik yapan Cavalli; bu ilginç tiyatro-rehabilitasyon çalışmasını 10 yıldan beri sürdürüyormuş.

\n

Cezaevi tiyatrosundan sonra halka açık sergilenen temsillere çok sayıda politikacı, aydın ve sanatçı rağbet edince, Taviani kardeşler de projeden haberdar olmuş ve girişimi filme çekmeye karar vermişler

\n

Film, ödüllü olması ve de mükemmel yönetilmesinin yanı sıra mahkûmların sıra dışı oyun yetenekleriyle gişede ilgi topluyor.

\n

Şu aralar İtalyada aynı zamanda bir cezaevi reformununda konuşuluyor olması, filme ilgiyi arttırıyor.

\n

Koridorlar, havalandırma ve cezaevi tiyatrosundan ibaret olan kısıtlı alanlar, oyunculuğu birinci dereceden öne çıkarıyor. Ve izleyiciye geçen mesaj, son tahlilde fiziki her türlü engeli aşan insan aklının üstünlüğüoluyor.

\n

Tiyatro ve sinemayı iç içe geçiren film;oyun ve oyunculuğun gücü”, “sanatın değeri”, “özgürlük”, “düş gücü”, özetle yaşamın anlamıüzerinde çok sayıda, çok düşündürücü kesitler sunuyor.

\n

Filmin ruhunu, cezaevi sahnesinde aldığı alkışların ardından tek başına tecrit hücresine dönen mahkûmun; Sanatı keşfettiğimden beri hücrem, hapishanem oldu!sözleri özetliyor

\n

Sezar Ölmeliyi elinize geçen ilk fırsatta görün.

\n

\n\n



Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları

Trump’ın dönüşü 10 Kasım 2024

Günün Köşe Yazıları