Nilgün Cerrahoğlu
Nilgün Cerrahoğlu nilgun@cumhuriyet.com.tr Son Yazısı / Tüm Yazıları

Obama'dan Kılıçdaroğlu'na Sevgilerle:

10 Kasım 2012 Cumartesi

Big Data Seçimi

\n

Adına big datadiyorlar. Türkçe karşılığı büyük veri, yüksek hacimli veri, veri madenioluyor.

\n

Obama 2008 seçimlerini, Yes web can!(Evet web yapabilir!) stratejisi ile kazanmıştı.

\n

İnternetin olanaklarını kampanyada olanca gücüyle devreye soktuğu için Beyaz Sarayın ilk kara derili başkanı, başkan.comlakabıyla ün salmıştı.

\n

Fon toplamak ve yandaşlarını dev bir gönüllüler ordusu olarak harekete geçirmek için internetten her şekliyle yararlanan Demokrat başkanın seçim stratejisindeki teknolojik devrim Beyaz Sarayda yaptığı ırk devrimininönüne geçmiş, kendisinin techpresident/teknobaşkanolarak anılmasına yol açmıştı.

\n

Teknobaşkanbu seçimde internet stratejilerine yepyeni bir eşik getirdi.

\n

2008’i sollayan bir büyük sıçramayla bu defa seçmenlerin kişisel verileri, büyük veridenilen bir data bankasındatek merkezdenseferber edildi.

\n

Büyük Birader usulü

\n

Kişisel veri derken Orwellin Büyük Biraderusulü potansiyel seçmenlerin tüm siyasi düşünceleri, önyargıları ve özel merakları/tercihlerini içeren kişisel profillerkastediliyor.

\n

2008 seçimlerinde yalınkat e-posta adresleri ile internet blogları üzerinden propaganda erişimi yapılırken

\n

Bu defa, ağırlıklı olarak sosyal medya, Facebookve Twitterkullanıldı.

\n

Kişisel bilgilerintoplanması böylelikle bizatihi zaten sosyal medya araçlarıyla sağlandı.

\n

Obama kampanyasınaFacebooktan katılan seçmenler böylece yalnız kendi adlarına değil,Facebooktaki eş dost arkadaş çevreleriylecümbür cemaat kampanyaya dahil edilmiş oldu

\n

Tüm seçmenlere kampanyadan gönderilen iletiler

\n

Mekanik, soğuk kampanya yazışmaları şeklinde değil

\n

Arkadaşlar arasında Facebookta paylaşılanspontan/kendiliğinden mesajlaradönüştü.

\n

İşin püf noktası da bu:

\n

İletişicimler, seçmenlerin kendilerini yakınen özdeşleştirdikleriçevrelerinden gelen mesajlara, basmakalıp seçim promosyonu mesajlarından daha açık olduğunu saptamışlar

\n

Obamanın efsane katında yüceltilen cinfikir beyin takımıda, bu basit ve yalın bilgiyi sosyal medyada uygulamalı olarak hayata geçirmiş!

\n

Derin kriz ortamında Obamanın başkanlığa ikinci defa seçilmesini sağlayan mahşerin dört atlısı:

\n

Başkanın seçim stratejisti David Axelrod

\n

Kampanya yöneticisi Jim Messina

\n

Danışman David Plouffe...

\n

Ve sözcü Jay Carney ABD tarihinin en muazzam seçim makinesi olarak anılan stratejiyi geliştirmiş.

\n

‘Mikro hedef’ ve sosyal ağlar

\n

Başkanın adamları; internet reklamcıları, istatistikçiler, matematikçiler, sondajcılar, software mühendisleri,online örgütçüler, üniversite sıralarındaki genç bilgisayar dâhilerinin oluşturduğu ekiplerle; bu big dataçalışmasını birkaç yıl öncesinden başlatmış.

\n

Alanlarında öncü liderleri bir araya getiren bu gençekip, demokratların en çok oy alacakları hedef kitleleri, Facebook ve Twitter ağları üzerinden saptamış

\n

Arkadan bir data bankasınayüklenen bu müthiş veritabanı üzerinden; yandaşlara hem bağış yapmalarıiçin, hem Facebook/Twitter ağ çevreleriyleetrafa oy verin çağrısında bulunupetki yapmaları için, mikro pazarlama hedefleri üzerinden yürütülen alabildiğine kişiselleştirilmişbir kampanya devreye sokulmuş.

\n

Çam sakızı çoban armağanı da olsa, çarkın içine giren herkesten bir katkı beklendiği, kampanya yönetmeni Jim Messinadan gönderilen -misal!- Kayıtlarımızda kampanyaya henüz bağış yapmadınız!mesajıyla her fırsatta hatırlatılmış

\n

Aynı sosyal medya çarkı, kararsızları da ikna etmek için sonuna dek kullanılmış.

\n

Obama namına seferber olan internet camiası,kararsızlariçin misyonerce devreye girmiş

\n

Obama için seferber olan gönüllü misyonerler; bu meyanda yalnız internette kampanya yapmakla yetinmemişler. TVlerde gördüğüm kadarıyla kapı kapı dolaşıp, tereddütte kalan seçmenleri de dil dökereksandığa sürüklemişler

\n

Öyle ki seçim günü izlediğim kanallardan birinde bir seçmen şunları söylüyordu:

\n

Öyle çok kapımıza geldiler ki; oy kullanmamanın tek yolu tavan arasına girip saklanmaktı! Pratikte sandığa gitmemek gibi bir seçeneğimiz yoktu!

\n

Büyük Biraderabanmasıyla yapılan böylesi bir kampanyanın etik yanı tartışılır. Ama görünen o ki geleceğin seçim kampanyası böyle olacak.

\n

Siz yapmazsanız, rakipleriniz yapacak! Hatta yapıyor da!

\n

Ben Kılıçdaroğlu olsam; ABDye derhal seçim kazanma yöntemlerini” “bilimdüzeyine çıkaran Obama takımı ile temas kurmak için bir heyet gönderirdim.

\n

\n



Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları

Trump’ın dönüşü 10 Kasım 2024

Günün Köşe Yazıları