Oktay Ekinci
Oktay Ekinci ekinci@cumhuriyet.com.tr Son Yazısı / Tüm Yazıları

Yüksel Aksu'ya Teşekkürler

04 Nisan 2012 Çarşamba
\n

\n\n\n

Bu yıl 23üncüsü yapılan Uluslararası Ankara Film FestivalindeEntelköy Efeköye KarşıfilmininEn İyi Film”; yönetmeni Yüksel AksununEn İyi Yönetmen”; yine Aksuya ait senaryosunun En İyi SenaryoveUmut Veren Yeni Kadın Oyuncuolarak da aynı filmdeki rolüyle Ayşe Bossein seçilmesi ne anlama geliyor?

\n

Bu sonuç, bir filmin tüm yaratıcıları için elbette ki yaşam boyu gurur duyacakları bir başarı ve mutluluk kaynağıdır. Entelköy Efeköye Karşının kadrosuna köylülerin de katılması ise sinemada nadiren rastlanacak bir toplumsal sevinçe dönüşmüş olsa gerek..

\n

Nitekim Aksu Bu ödül en az bizim kadar heyecan duyarak rollerini oynayan Egelilere de sinema dünyamızın armağanı oldu derken ne denli içten olduğuna ben tanığım Çünkü ödüllerin belli olduğu 21 Mart Nevruzakşamı Ankaradan İstanbula gelerek Dr. Emel Gökmen ve Mine Kırıkkanatla Nar Lokantasındaki yemeğimize katılmıştı..

\n

Seçici kurul kararını gecenin ilerleyen saatlerinde birlikte öğrenmiştik Aksuyu ilk kucaklayanlar da bizler olduk. Kadehlerimizi ödüle kaldırırken ilk yorumlarını dinleme fırsatı da bulduk; Filmin şansının yüksek olduğunu biliyordum diyor ve ekliyordu; ama senaryosunun da ödül alması çok anlamlı; daha çok seviniyorum”.

\n

Bir kültür manifestosu

\n

Sinemamızın çok yönlü emektarı Prof. Sami Şekeroğlu başkanlığında Osman Şahin, Çiğdem Vitrinel, Cüneyt Cebenoyan ve Doğan Sarıgüzelden oluşan seçici kurulunun bu kararı alırken hangi gerekçelere dayandıkları sinema dilinde yazılıyor, anlatılıyor

\n

Ancak özellikle senaryosu ile oyuncuları arasındaki başarılı uyum açısından bizim de ödülü kutsamamızın nedenleri var.

\n

Öncelikle Yüksel Aksunun asıl amacı ve iddiası olan Anadoludaki kültür çeşitliliğinin sinemamıza kazandırılmış olmasını da ayakta alkışlamamız gerekiyor. Çünkü Anadolu filmiya da köy filmi, köylü filmidenebilecek yapıtlarımıza yıllardır egemen olan anlayış, hep Doğu ve Güneydoğuyu ele alan senaryolar oldu. Elbette çoğu başarılıydı ve aralarındaki sinema sanatımızın doruktaki örnekleriyle gurur duyduk ama Anadolu sadece bu bölgelerimizden mi ibaretti?

\n

Ege ise çoğunlukla bu yöredeki kıyı yerleşmelerimize sığınanya da metropol insanının imrendiği o sakin deniz kasabalarımızdaki dingin yaşamlı aşk öykülerine dayalı senaryolarda yeğlenmiştir. Ülkemizin batısında da doğusu gibi önemli toplumsal sorunların yaşandığı; egemen siyasetin çıkarcı politikalar uğruna batıyı da gözden çıkardığı gerçeği ise sinemamızda hemen hiç ele alınmamıştır.

\n

Bu nedenle Aksunun önceki filmi Dondurmam GaymakileEntelköy Efeköye Karşının ortak özellikleri, Ege insanının aynı politikalar karşısındaki talihsizliğini yansıtmalarıdır. Anadolu filmlerimizde süregelen yöresel adaletsizliğekarşı da adeta kültürel manifestogibidirler.

\n

Anımsanacaktır, Dondurmam Gaymakta yerel olanaklarla dondurma yapıp satan köylü bir dondurmacının, bu alanda piyasaya egemen olan tekellere karşı direnişini, yürek burkan ve düşündürücü bir mizahla izledik.

\n

Entelköy Efeköye Karşıda da termik santral kurulmak istenen dünya güzeli bir Ege köyünde, yatırımcıların köylüleri nasıl kandırdıklarını; mutlu sona ise köylerine komşu gelen entellerin açtıkları davada mahkemenin santralı iptal kararıyla kavuştuklarını yine yerel dilin güldüren gerçekleriyle seyrediyoruz.

\n

Biz de böylesi çevrecibir filmi toplumcusenaryosuyla sinemamıza kazandıran Yüksel Aksuya ve eserin tüm katılımcılarına Çed Köşesinin yılın sanatçılarıödülünü veriyoruz

\n\n


Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları


Günün Köşe Yazıları