Oktay Ekinci
Oktay Ekinci ekinci@cumhuriyet.com.tr Son Yazısı / Tüm Yazıları

Behruz Çinici

23 Ekim 2011 Pazar
\n

\n\n\n

Cuma günü Edirnekapı Şehitliğinde toprağa verdiğimiz Behruz Çinici, sanat tarihimize “20’nci yüzyılın mesleğine ve ülkesine sevdalı mimarı olarak geçecek. Ailesinin kültürel geçmişinden ötürü kendisini, Azeri kökenli bir cumhuriyet aydını olarak tanımlayan Çinicinin çağdaş Türk mimarlığımızın yurtsever ustasıdiye anılacağından da eminim...

\n

Neden mi?

\n

Salı günü Doğan Hasol vefatını bildirdiğinde, ilk aklıma gelen 2003 Şubatında İstanbuldaki Koruma Kurulu üyeliğinden alınışıydı. Dönemin Kültür Bakanı Hüseyin Çelik, nedenini soran gazetecilere Süresi doldudese bile herkes biliyordu ki önderlik ettiği sit kararlarından ötürüydü

\n

İstanbulun su kaynaklarıyla birlikte elde kalan son doğal alanlarını barındıran Küçük ve Büyük Çekmece Gölleri Havzasını emlak rantçılarına karşı korumaya alan Çiniciye kamu adına teşekkür etmek yerine, adeta inşaatçılar adına görevine son verilmişti.

\n

Sonra, geçen haziran seçimlerde öne çıkan çılgın projeler için söyledikleri aklıma geldi... Demişti ki: İstanbula büyük projeler yapabilmek için derin bir kültüre sahip olmak gerekir.

\n

Bir de ülkeyi sarmalayan yeni camilerle ilgili, Mayıs 2006da Denizlideki konuşmasında, 1995te Ağa Han Mimarlık Ödülünü alan modern TBMM Camisinin muhafazakâr siyasetçilerce neden beğenilmediğini anlatırken şunları söylüyor: Camilerin hâlâ kubbeli ve minareli yapılması çağdaş mimariye ve İslama uygun değildir. Minare, Suriyeli Hıristiyanların çan kulelerinden bize geçen bir mimari elemandır. Ezan için yüksekçe bir yer yeterlidir.

\n

‘Bize has’ çağdaşlık

\n

1932’de İstanbulda doğan Çinici, 54te İTÜ Mimarlık Fakültesinden mezun olduktan sonra, bir süre aynı okuldaki öğretim üyeliğinin ardından, ilerleyen yıllarda bir yandan mimarlık yarışmalarında ödüller alırken, tarihsel mimarimizin kimlik değerleri ile çağdaş mimarlığı buluşturan tasarımlarıyla da ün yapar. Atatürkün ünlü Taklit değil, bize has bir modern mimarlık yaratmalıyız sözünü meslek yaşamının temel ilkesi sayar.

\n

Aynı anlayışı ödünsüz savunmasıyla 2004te Mimarlar Odası Sinan Ödülüne de layık görülen Çinici, en kahırlı günlerini ise kendi eseri olan Milletvekili Lojmanlarının yüksek konut bloklarına arsa sağlamak uğruna yıkılmasıyla yaşar Üstelik bu densizliğin sorumlusu, arazinin verildiği ve bir devlet kurumu olan TOKİdir.

\n

Siteleşmek yerinemahallekültürümüzü yaşatan yerleşim düzenindeki kimlikli evlerinden çıkartılan milletvekilleri, başkentin kimliksiz apartmanlarındaki dairelere taşınmaktadır Ardından sanata dozerle saldırılması üzerine; Benim fikrimi almadan eserime dokunamazlardiyerek yargıya başvuran Çinici, Ankara 3üncü Fikir ve Sınai Haklar Mahkemesinin 2 Mart 2007de aldığıyıkımın durdurulması kararıyla umutlanır...

\n

Ne var ki rant ekonomisinin kurmayları o denli acımasızlardır ki yargı kararına rağmen satılık lüks daire bloklarını dikmekten vazgeçmezler. Araziyi, hasılat paylaşımı denen yöntemle en fazla kazanç getirecek projeyi öneren firmaya veren TOKİ yönetimi demektedir ki: Arsa tapulu malımız. Herkes kendi arsasındaki mevcut binalardan vazgeçerek dilediği başka projeyi uygulayabilir.

\n

Oysa o tapu devlete, yani ulusa aittir ve şimdi aynı ulusunşehitliğinde sonsuz dinlencesine çekilen, Başbakanlık Şehircilik Danışmanlığı da yapmış ve nice kamu yapısını tasarlamış bir mimara, devleti temsil edenlerin tutumu farklı olmalıdır.

\n

Çiniciyi yaralayan ve 79 yaşında duran kalbini de belki derinden sarsan bu saygısızlığı ele aldığım 4 Mart 2007deki yazımda sormuştum: Lojmanlarda keyifle yaşamış milletvekilleri neredeler? Ulusal mimarlığımızın bu özgün örneğini yok edenler karşısında, hiç değilse eski sakinleri olarak neden suskunlar?

\n

Cenazesinde bile birkaç tanıdığı hariç hiçbiri yoktular.

\n

Çinici Ailesine, yakınlarına, dostlarına, tüm mimarlık camiamıza ve ulusumuza başsağlığı diliyorum.

\n\n


Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları


Günün Köşe Yazıları