Oktay Ekinci
Oktay Ekinci ekinci@cumhuriyet.com.tr Son Yazısı / Tüm Yazıları

'Avrasya Tüneli' Yargıda

20 Temmuz 2011 Çarşamba
\n

\n\n\n

Seçim öncesinde hayaliprojeleriyle oy isteyen Başbakan, 26 Şubatta temelini attığı Avrasya Tünelinden neden az söz etti?

\n

Yanıt olur mu bilmem ama İstanbul Büyükşehir Belediyesindeki AKPli teknik kadroların bile karşı çıktıkları bu projeden kendisi de rahatsız olmalı... Çünkü sadece otomobillerin geçeceği tünelin Avrupa yakasındaki çıkışı Tarihi Yarımadaya rastlıyor!

\n

Yani tüm imar kararlarına göre trafik yükünden arındırılması gereken Suriçine 24 saat binlerce otomobil pompalanıyor Başbakan çanak çömlekdese bile, kentin antik ve tarihi dokusu karayolu trafiğiyle çiğnenmiş oluyor.

\n

Bu kültür yoksunu ve plansızprojeye meslek odalarının açtıkları iptal davasına geçmeden önce, bazı bilgilerini özetleyelim:

\n

İstanbul Boğazı Karayolu Geçişiprojesi, Anadolu yakasında Göztepe ile Avrupa yakasında Kazlıçeşme arasını 15 dakikaya indirecekmiş Bunun için Cankurtaran semti ile Haydarpaşa arasında planlanan karayolu tüneliyle, iki köprüdeki yoğunluk azalacakmış Avrupa yakasındaki 6 şeritli sahil yolu 8 şeride çıkarılarak otomobillerin tünelden çıkış ve girişleri rahatlatılacakmış... Tünel, 1.1 milyar dolarlık yatırımla 55 ayda tamamlanacakmış Yapımcı ATAŞ tarafından 26 yıl işletildikten sonra DLHye devredilecekmiş.

\n

Dava gerekçeleri

\n

Peki, bu tünele hem Büyükşehirdeki mimar ve şehirciler, hem de meslek odaları neden karşılar?

\n

Yanıtını, Şehir Plancıları Odasının iptal davasıyla ilgili açıklamasından özetleyerek aktaralım:

\n

Tarihi Yarımadayı onarılamaz şekilde tahrip edecek olan karayolu tüp geçiş projesinin hiçbir hukuki ve bilimsel dayanağı olmadan, hatta yasal olarak zorunlu koruma amaçlı imar planı bile onaylanmadan temelinin atılması, hukuk ve bilim tanımazlığın yeni örneğidir.

\n

Kazancı devlet garantili olan projede, kamunun zararı pahasına yatırımcının kâr sağlaması garantilenmiştir. İhale şartnamesine göre 25 yıl süre ile yıllık 29 milyon araç geçişi garanti edilerek yüklenici firmaların zarar olasılığını da ortadan kaldırmıştır.

\n

Bu nedenlerle iptal davası açılan Avrasya Tüneli için davacı olan Mimarlar Odası, Şehir Plancıları Odası, Çevre Mühendisleri Odası ve İnşaat Mühendisleri Odası İstanbul şubelerinin ortak açıklamalarında ise bakın neler vurgulanıyor:

\n

İstanbulun bütüncül ulaşım ve planlama geleceği bakımından geri dönüşü mümkün olmayacak etkileri olan ve Boğaz geçişi için kalıcı çözüm sağlamayan proje, İstanbulun üst ölçekli planlarında ve tarihi yarımada planında öngörülmemiştir.

\n

Tarihi dokuda yaratacağı olumsuz etkiler nedeniyle de ulaşım uzmanları, ilgili meslek odaları, STKler, tarih ve arkeoloji çevreleri ile UNESCO tarafından endişeyle izlenmekte, eleştirilere konu olmaktadır.

\n

Mesleki bilgi birikimimiz \t\tve İstanbulun geçmiş deneyimleri dikkate alındığında, Avrasya Tüneli Projesini ve benzer başka projeleri övmek, kentimiz ve tarihi mirasımız açısından \tkabul edilebilir değildir.

\n

2023 hedefli politik programlara bilimsellikten yoksun projelerle varılmaya çalışılan bu günlerde, İstanbul için insan odaklı ve sürdürülebilir çözümlerin varlığını kamuoyu ile her fırsatta paylaşmak, bu ilkeye aykırı projelere karşı haklı mücadelemizi kamu adına sürdürmek, meslek \todaları olarak anayasal görevimizdir.

\n

Sözün kısası hükümet ustalıkdönemine şehirciliğin en acemiprojeleriyle başlıyor.

\n

İptal davasının sonucunu merakla beklerken, meslek odalarının özerkliğini ortadan kaldıran yeni yasaların hangi amaçla düzenlendiği de açıkça ortaya çıkıyor bakalım ileri demokraside İstanbulun tarihi yapısını gözeten bilim ve kamu yararı mı kazanacak, yoksa rant amaçlı uydurma projeler mi?

\n

\n\n



Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları


Günün Köşe Yazıları