Yazarlar Günün Köşe Yazıları Spor Konuk Yaşam Tüm Yazarlar
Gecikme Maliyeti Arttırıyor
Dünyada yaşanmakta olan küresel mali krizin etkilerini en aza indirebilmek, bu süreçte baş gösteren durgunluğu aşabilmek amacıyla birçok ülke zaman yitirmeden reel sektörünü destekleyici somut önlemler uygulamaya başladı. Örneğin, sadece otomotiv sektöründe alınan önemlere bakarsak, ABD finansal olarak zor durumda olan otomotiv firmalarının yeniden yapılandırılması amacıyla toplam 13.4 milyar dolarlık kredi paketini aralık ayında kabul etti. AB ülkeleri ise, küresel krizin otomotiv sanayi üzerindeki olumsuz etkilerini azaltmak ve daralan pazarı canlandırmak için 4 yıl süreli 16 milyar Avro’luk düşük faizli fon paketini onayladı.
Ülkemizde ise, bırakalım küresel mali krizin etkilerini azaltacak önlemleri almayı, 2007 yılının üçüncü çeyreğinde başlayan büyüme hızının düşmesiyle başlayan daralmayı gidermeye yönelik, SGK borçlarının yapılandırılması ve istihdam paketi ve 13 bin civarında KOBİ’nin yararlandığı “can suyu” kredisi ve yeni yasalaşan sicil affı, internetten alınan ÖİV’nin yüzde 5’ine inmesi, 5084 sayılı Teşvik Yasası’nın bir yıl süreyle uzatılması, 30 ve daha yaşlı hurda araçların borcunun silinmesi, Ekonomik Koordinasyon Kurulu’nun Ekonomik ve Mali İşler Genel Müdürlüğü’ne dönüştürülmesi dışında iş dünyasının ivedilikle beklediği çözümler üretilemedi.
Ekonomi Koordinasyon Kurulu’nda ve sektör toplantılarında defalarca konuşulan, bakanların sıkça söylemlerinde bölük pörçük dile getirdiği önlemler paketi bir türlü somutlaşamadı. Peki bunlar hangileri?
“Yeni teşvik sistemi, vergi oranlarında indirim, şirketlerin birleşmesini teşvik edecek düzenlemeler, kriz ortamında işçi çıkarma mecburiyetinde kalan işletmelerin işçi çıkarmaması için ‘işsizlik yardımı’, enerjinin ucuzlatılması, yabancı sermayeli şirketlerin kârlarını Türkiye’de bırakmaları için özendirici tedbir alınması, finansal kiralamada üretimle ilgili tüm makine ve ekipmanların KDV’sinin tekrar yüzde 1’e indirilmesi, tarımsal kredi faizlerinin iyileştirilmesi, ‘Sanayi Stratejisi’nin uygulanması bir süre SSK ve muhtasarların uzatılması, yüzde 3 oranındaki KKDF kesintisinin geçici bir süreyle kaldırılması, KOBİ’lerin bankalara olan kredi borçlarının yeniden yapılandırılması, çek yasasında değişiklik, otomotiv sektörünü rahatlatmak amacıyla ÖTV indiriminin de yer aldığı destek paketi, ‘Bankalar Kanunu’nun 160. maddesinin değiştirilmesi, turizm sektöründe yeni teşvikler ve KDV indirimi”gibi konular...
Bunların hepsi önemli ve sonuç alıcı çözümler ancak bir türlü söylemden öteye geçemiyor. Hep söylemde kalıyor. Krizden fırsat yaratma düşü bir türlü gerçekleşemiyor. Çözümlerdeki gecikmeler, her geçen gün ekonomide, reel sektörde, piyasalarda hasarın artmasına ve belirsizliğin sürmesine neden oluyor...
Önlem almada gecikme bakın hangi sektörleri etkiliyor.. Otomotiv sektörü ve otomotiv yan sanayii. Bugüne kadar piyasaları, tüm sektörleri rahatlatma amacıyla çıkarılan yasalar, alınan kararlar deyim yerindeyse bölük pörçük. Kısaca alınan kararların bereketi bir türlü görülemedi. İşlerinden olanlar hangi önlem sayesinde işine dönebilecek? İş arayanlara özel sektör dışında hangi kamu yatırımı umut ışığı olacak? Herkesin, her kesimin sorusu bu...
Bugün yarın açıklanacağı söylenen çözüm paketi geciktikçe teğet geçeceği söylenen krizin maliyetini ağırlaştırıyor...
Bu koşullarda açıklanacak önlemler paketi gerçekten çok önemli. Hemen sonuç verecek önlemleri içermediği sürece çözüm paketi bu kez ölü doğacak...
Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları
Günün Köşe Yazıları
Video Haberler
- Asgari ücret artarsa verimlilik artar
- Yankı Bağcıoğlu'ndan Suriye uyarısı:
- CHP'li Günaydın'dan Bakan Tekin'e tepki!
- Yeni Doğan çetesi davasında çarpıcı itiraflar
- Canlı tarih müzesi Hisart 10. yılında!
- Teğmenler Yüksek Disiplin Kurulu'na sevk ediliyor
- Tarihçi Yusuf Halaçoğlu'ndan şok iddialar
- TBMM'de 'Etki Ajanlığı' düzenlemesi tartışılacak: Amaç m
- Pera Palas'ta Atatürk Müze Odası
- İmamoğlu’ndan 10 Kasım paylaşımı!
En Çok Okunan Haberler
- Son anket: AKP eridi, fark kapanıyor
- Adliyede silahlı saldırı: Ölü ve yaralılar var!
- Türkiye'nin 'konumu' hakkında açıklama
- Ayşenur Arslan’ın Colani ile ilişkisi
- Serdar Ortaç: 'Ölmek istiyorum'
- Hatay’da yaşayan Alevi yurttaşlar kaygılı
- Kalın Colani'nin yolcusu!
- NATO Genel Sekreteri'nden tedirgin eden açıklama
- Türkiye'den Şam Büyükelçiliği'ne atama!
- İmamoğlu'ndan 'Suriyeliler' açıklaması