Utku Çakırözer
Utku Çakırözer ucakirozer@cumhuriyet.com.tr Son Yazısı / Tüm Yazıları

'Madam'ın Anısına

27 Kasım 2011 Pazar
\n

\n\n\n

Dame Ninette de Valoisyi tanır mısınız?

\n

Ben tanımazdım.

\n

Geçen hafta, ölümünün 10. yılı anısına Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğünce düzenlenen o muhteşem geceye kadar.

\n

Herkesin Madamdiye andığı İrlanda asıllı dansçı ve koreograf De Valois, sonradan İngiliz Kraliyet Balesine dönüşen Londradaki Vic-Wells Balesinin kurucusudur.

\n

Onu bizim için özel yapan ise Atatürk Cumhuriyetinin arzu ettiği Türk ulusal balesinin kuruluşuna verdiği unutulmaz katkılardır.

\n

***

\n

İsmet İnönünün Cumhurbaşkanlığı döneminde, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından ulusal balenin kuruluşuna yardımcı olması için Türkiyeye davet edildi Madam.

\n

Londradaki sanat çevrelerinin bunun bir hayal olduğu sözlerine aldırış dahi etmeden, hiçbir karşılık beklemeksizin geldi.

\n

Okulları tek tek dolaştı, ailelerle konuştu.

\n

Seçtiği 29 çocukla 1948de Yeşilköyde Türkiyenin ilk bale okulunu açtı.

\n

İki yıl sonra, okul Ankaraya taşınarak Devlet Konservatuarının bir bölümü haline getirildi.

\n

Başkente her gelişinde çantasında bale papuçları ve tütüler dolu olurdu Madamın...

\n

***

\n

Avrupanın ünlü hocaları, koreografları ve dansçılarını Ankaraya getirerek genç Türk dansçılarını eğitmelerini ve aynı sahneyi paylaşmalarını sağladı.

\n

Her dansçının düşü olan İngiliz Kraliyet Bale Okulunda burslar sağladı o gençlere.

\n

Verilen ilk mezunlarla, 1957 yılında Devlet Tiyatrosunun ilk bale topluluğu kuruldu.

\n

Önce opera ve operetlerde sahneye çıkan dansçılar Türkiyenin ilk bale temsilini 1961 yılında Coppelia ile sahneledi.

\n

Başrollerdeki Binay Okurer ve Ferit Akını basın göklere çıkardı.

\n

Arkasından Uyuyan Güzel”, “Giselle”, “Kuğu Gölü”, “Fındıkkıran ve diğerleri sergilendi...

\n

Madamın yetiştirdiği dansçılar o kadar başarılıydı ki aralarından Hüsnü Sunal, Meriç Sümen, Tenasüp Onat ve Sait Sökmene Bolşoy da dahil dünyanın çeşitli yerlerinden davetler yağdı.

\n

***

\n

Ama Madam için sadece dansçı yetiştirmek yeterli değildi. En büyük arzusu Türklerin kendi özgün müziklerine kendi danslarını yazmaları ve yine kendilerinin yönetmesiydi.

\n

Yani, eğitmenler, dans yazıcıları ve koreograflar yetişmeliydi.

\n

Evinç Sunal, Hüsnü Sunal, Güloya Gürelli, Güzide Noyan bale hocalığında; Suna Eden ve Yüksel Çapanoğlu dans yazısı; Tenasüp Onat da repetitörlük üzerine eğitim gördü.

\n

Önce klasik bale tekniği üzerine Türk motifli özgün eserler ortaya kondu.

\n

Ferit Tüzünün Anadolu Süiti müziği üzerine Çeşmebaşı balesinin koreografisini bizzat Madam yaptı.

\n

Sonra Bülent Tarcanın müziğine Hançerli Hanım, Nevit Kodallının müziğine Senfonietta hazırlandı.

\n

Artık Türk koreograflarının söz söyleme zamanı gelmişti...

\n

Madamın teşvikiyle Sait Sökmen 1968 yılında Moris Ravelin müziği üzerine Çark balesini yazdı. Arkadan Oytun Turfanda, Türk bestecileri Necil Kâzım Aksesin Ballade ve Hidayet Sayının Pembe Kadın balelerini hazırladı.

\n

Gide gide sonunda, müziği, konusu, koreografisi, dekor ve kostümü yerli olan ilk bale olan Çoğul 1973 yılında 1. İstanbul Festivalinde sergilendi. Koreografı Duygu Aykal, Madam tarafından keşfedilerek Londraya Kraliyet Bale Okuluna gönderilen genç dansçılardandı tabii ki...

\n

***

\n

1948-1974 yılları arasında kaldığı Türkiyede, baleyle ilgisi olmayan bir halktan dört dörtlük bir ulusal bale yaratmıştı Madam.

\n

Bugün Ankara, İstanbul, İzmir, Mersin, Antalya ve Samsunda eserler sergileyen Türk Devlet Balesi varlığını hep ona borçludur.

\n

Madamın bunları başardığı yıllarda devlet adamları sıkça bale temsillerini izlemeye gider, bu ziyaretler de Cumhuriyetin ilk Türk dansçıları için motivasyon kaynağı olurmuş.

\n

Türk balesinin en ünlü isimlerinin, kendilerini yetiştiren kişiye minnet borçlarını ödedikleri o gece, protokol sıralarına bakmadan edemedim.

\n

Daha bir akşam önce, Cumhurbaşkanı Abdullah Gül ve kabinenin iki bakanı eşleriyle birlikte Londranın 9 bin seyirci kapasiteli, 150 yıllık konser sahnesi Royal Albert Hallda Kraliyet Orkestrasının konseri izlemişti.

\n

Başkentin 632 koltuklu mütevazi opera binasında Madamı ve yarattığı eseri ayakta alkışlayanlar arasında, ne Cumhurbaşkanı, ne Başbakan ne bakan ne de tek bir milletvekili vardı o gece...

\n\n


Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları

Büyü Bozuluyor 26 Ocak 2015

Günün Köşe Yazıları