Utku Çakırözer
Utku Çakırözer ucakirozer@cumhuriyet.com.tr Son Yazısı / Tüm Yazıları

Demir Ağları Ören Kimmiş?

21 Eylül 2012 Cuma
\n

\n\n\n

Başbakan Tayyip Erdoğan kısa süre önce Kadıköy-Kartal metrosunun açılış töreni sırasında 10. Yıl Marşındaki Demir ağlarla ördük anayurdu dört baştan sözlerine atıfta bulunarak Cumhuriyet döneminde demiryolu yapımında kat edilen mesafeyi “‘Demir ağlarla ördükfalan. Neyi ördün? Hiçbir şey örmüş falan değilsindiyerek küçümsemişti. Erdoğanın bu sözleriyle başlayan tartışmaya Devlet Demiryolları Genel Müdürü Süleyman Karaman Berlindeki açıklamalarıyla ilginç bir katkıda bulundu.

\n

Dünyanın en büyük demiryolu fuarı olan Innotrans Berline katılan Karaman, beraberindeki gazetecilere TCDDnin faaliyetleri ve yatırım planlarını anlatırken Cumhuriyetin kuruluş dönemi ve sonrasına ilişkin rakamları da verdi. 1923 ile 1950 arası 3 bin 764 km demiryolu yapıldığını belirten Karaman, bu 27 yıllık sürecin Atatürkün liderliğindeki bölümünde çok daha fazla yol yapıldığına vurgu yaptı. 27 yılın ortalamasının 134 km olduğunu belirten Karaman,Ama çoğu ilk yıllarda yapılmış. Atatürk döneminde yıllık 250 km yapıldığı olmuşdiye konuştu. 1950-2003 arasında demiryollarının ihmal edildiğini ve sadece 945 km yol yapılabildiğini belirten Karaman, kendi yönetimleri altında 2004ten bu yana ise 1086 km yol yaptıklarını kaydetti. Karaman 2 bin 199 kmlik demiryolu yapımının da sürdüğünü ifade etti.

\n

Karamanın açıkladığı bu rakamlar, savaştan yeni çıkmış, yaralarını henüz saramamış genç Cumhuriyetin, 90 yıl sonra en ileri teknolojiye hâkim günümüz koşullarını bile geride bırakan eşsiz başarısının somut kanıtı. Bu başarıyı küçüksemek ise en basit deyimiyle tarihi gerçeklere haksızlıktır.

\n

‘Serbestleştirme’ Meclis yolunda

\n

TCDDnin son 20 yıllık zararının 10 milyar dolar olduğunu belirten Karaman, kârlı bir kuruluş olmanın yolunun Avrupadaki gibi demiryollarının serbestleşmesinden geçtiğini aktardı. Karaman bununla ilgili yasanın ekim ayında TBMMye getirileceğini de duyurdu. Karaman, Temel hedefimiz demiryollarını rekabete açmak. Özelleştirmiyoruz, serbestleştiriyoruz. Tıpkı havayollarındaki gibi. Biz sivil havacılık gibi bir düzenleme kurulu olacağız. Türk Tren de aynı Türk Hava Yolları gibi sistemde varlığını sürdürecek. Özel sektör de özel havayolları gibi yolcu ya da kargo trenleri işletebilecek diye konuştu.

\n

DemiryollarınıAsyanın yükünü Avrupaya taşıyan köprü yapmakistediklerini belirten Karaman, bu doğrultuda biten Ankara-Eskişehir ve Ankara-Konya yüksek hızlı tren (YHT) hatlarının ardından Ankara-İstanbul hattını tamamlayacaklarını, Cumhuriyetin 100. yılına 11 bin 480 kmsi YHT olmak üzere, 28 bin 376 kmlik demiryolu ağı ile girmeyi planladıklarını, yerli sinyalizasyon sistemi üreteceklerini, lokomotifleri elektrikli sisteme dönüştüreceklerini ve Körfez ülkeleriyle ortak projeler üstleneceklerini açıkladı.

\n

\n\n\n

İŞÇİNİN GÖZÜYLE FARKLI TABLO

\n\n\n

Karamanın serbestleştirmedediği proje demiryolu emekçileri tarafından çok farklı algılanıyor. Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası Başkanı Yavuz Demirkol, Genel Müdür Karamanın hazırladığı yeni yasa tasarısına temel eleştirilerini şöyle sıraladı:

\n

Tüm neoliberal model ile yönetilen ülkelerde olduğu gibi bu bir özelleştirme projesidir. Kâr etmek ana hedefe konarak demiryolu taşımacılığı kamu hizmeti olmaktan çıkarılacak. Yurttaş müşteriye dönüşecek. Ama bu neoliberal politikanın Avrupadaki uygulamalarının sonuçları ortada: Trafik

\n

emniyeti zaafa uğratıldığı için kazalar artıyor. Yolcu ve yük taşımacılığı pahalı hale geliyor. Çalışanlar açısından da daha fazla taşeronlaşma ve sendikasızlaştırma demek. Güvencesiz, esnek, kuralsız ve sendikasız iş yaşamı demek. Meclise getirilecek yasayla ilgili kısa süre önce Karaman ile bir görüşme yaptıklarını belirten Demirkol, Hükümetin 2023 hedeflerine koyduğu yol ve hızlı tren hedeflerini gerçekleştirmesi halinde, özelleştirmeye, serbestleştirmeye hiç gerek kalmadan demiryolları kârlı hale geçecek zatendiye konuştu

\n

\n\n



Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları

Büyü Bozuluyor 26 Ocak 2015

Günün Köşe Yazıları