Utku Çakırözer
Utku Çakırözer ucakirozer@cumhuriyet.com.tr Son Yazısı / Tüm Yazıları

Anketten Sansürün Gücü Çıktı

27 Şubat 2014 Perşembe

Dün, seçimlere bir aya kala partilerin ana söyleminin ‘17 Aralık yolsuzluk operasyonu’ etrafında şekillenmekte olduğuna dikkat çekmiştik. Bugün ise önümüzde ilginç bir kamuoyu araştırması sonucu var. Araştırma geçen günlerde CHP yönetiminin de bilgisine sunulmuş. IPSOS şirketi tarafından yapıldığını öğrendiğim araştırma, 5 Şubat’ta Türkiye genelinde dört bine yakın denekle yapılmış. Kararsızlar partilere dağıtıldığında AKP yüzde 40 sınırının hemen üzerinde. CHP ise yüzde 30 sınırının hemen altında. MHP ise yüzde 16.
Seçmene sınırlı etki
Anketi ilginç kılan konu, 17 Aralık yolsuzluk ve rüşvet operasyonu nedeniyle AKP hükümetinde 4 bakanının görevini kaybetmesinin anket yapıldığı tarihte, yani şubat ayı başında seçmen üzerinde çok büyük bir etki yaratmamış olduğunu göstermesi. AKP’nin oyları hiç düşmüyor değil. Bir yıpranma var. Ancak oldukça yavaş. Aynı şirketin ocak ayında yapılan bir önceki araştırmasına göre iktidar partisi 2 puan düşmüş, CHP ve MHP ise birer puan yükselmiş.
CHP yönetimi bu rakamlardan şu sonucu çıkarmış: Toplum yolsuzluk soruşturmalarından ve bunun sorumlusunun AKP olduğundan haberdar değil!
Çoğu Twitter üzerinden yayımlanan tapeler çok sınırlı sayıda insana ulaşırken halkın büyük bölümü AKP’nin tek taraflı propaganda bombardımanı altında.
CHP lideri Kemal Kılıçdaroğlu’nun art arda üç haftadır Meclis grup toplantılarında soruşturma dosyasına ait tapeleri açıklaması, teşhis edilen bu sorunu aşma yönünde önemli bir çaba. Tabii hükümet de, tam tersi yönde, yani soruşturmaların ve tapelerin kamuoyunca bilinir olmasını engellemek için hemen seferber olmuş durumda. Bir ellerinde basına baskı ve jet hızıyla çıkarılan internet yasasıyla elde edilen sansür yetkileri. Diğer yanda Başbakan’ın her gün onlarca televizyon kanalından olanı ‘darbe girişimi’ diye anlatan propaganda konuşmaları.
24 Şubat kırılma
İşte böyle dengesiz bir iletişim rekabetinde, ‘24 Şubat’ önemli bir kırılmanın habercisi olabilir. Pazartesi akşamı ilk kez, Başbakan Erdoğan ile oğlu Bilal Erdoğan arasında geçtiği ileri sürülen ses kayıtları internete düştü. Bu kayıtlar 48 saat içinde internette rekor sayıda dinleyiciye ulaştı ve 3 milyondan fazla kişi tarafından dinlendi. CHP kurmayları, bu ses kayıtlarının seçmen algısı üzerinde değişiklik yaratacağına inanıyor.
Miting sayısı artırıldı
Medya desteğinden yoksun olduğu için ‘yolsuzluk’ mesajını halka doğrudan anlatmanın yollarını arayan CHP lideri Kılıçdaroğlu, seçim kampanyası çerçevesinde gidilecek il sayısını da artırdı. CHP lideri bir ay içinde 50’ye yakın merkezde konuşma yapacak. Mitinglerdeki konuşmaların ana teması ‘yolsuzluk’ olacak, skandalı hatırlatması için ‘ayakkabı kutusu’ imgesi meydanlarda kullanılacak.
CHP yönetimi geçen günlerde seçim kampanyasında kullanacakları mesajları da belirledi. Öne çıkan ilkeler şunlar:
- Kampanyanın ana figürü Kılıçdaroğlu olacak. Hazırlanan 35 tanıtım filminin 20’sinde o konuşuyor. Diğerlerinde ise toplumun destek bekleyen kesimlerinin temsilcileri konuşuyor.
Dijital tanıtıma büyük bütçe
- Tanıtımda aslan payı televizyonlara gidecek. Yazılı basın ile dijital platformlara eşit oranda reklam verilecek. Dış mekânlara, billboard’lara AKP’nin denetiminde oldukları gerekçesiyle ‘protesto’ amacıyla CHP Genel Merkezi tarafından reklam verilmeyecek.
- ‘Negatif’ kampanya yerine, CHP’nin mesajlarını içeren ‘pozitif’ kampanya yürütülecek. Tanıtım filmleri ve ilanlarında AKP ya da Erdoğan ismi geçmeyecek.  



Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları

Büyü Bozuluyor 26 Ocak 2015

Günün Köşe Yazıları