Mustafa Sönmez
Mustafa Sönmez mustafasnmz@cumhuriyet.com.tr Son Yazısı / Tüm Yazıları

Merkez Medya Yandaş, Yandaş...

23 Temmuz 2011 Cumartesi
\n

Seçim meydanlarında her kesime gösterdiği sopayı, henüz yandaş saymadığı merkez medyadan da esirgemeyen RTEnin örtük tehditleri seçim sonrasında karşılığını buluyor. Doğan, Doğuş, Ciner ve diğer merkez medya unsurları seçim sonuçlarını da dikkate alarak kendilerine ayar çekiyorlar…”

\n

Daha seçim öncesinde Hürriyette bazı köşe yazarlarını kızağa çekerek jestini yapan Doğan, Radikali ise murdar etmiş, devre dışına almıştı zaten. Milliyet ve Vatanı, Demirören-Karacan ortaklığına satan Doğan, böyleceprofil küçülttü.Milliyet ve Vatanda havanın değişeceğini anlayan birçok gazeteci, yazar, istemeyerek de olsa gemiyi terk ettiler. Enerji ve gayrimenkule yüklenen Demirörenin, haşmetmaaplarının uzağına değil, yanına yaklaşacağının birçok işareti ortada. Isınmış ekonominin yarattığı mevsimsel istihdamı ve ithalatın yarattığı vergilerle makyajlanmış bütçeyi Umut Veren Göstergelerdiye süsleyen Milliyet, emlak balonuna da sayfalar ayırarak üfürdükçe üfürüyor. Milliyetin, eski Milliyet, Vatanın da eski havasında olmadığını herkes görüyor.

\n

***

\n

Merkez medyanın Doğuş ayağında medyaya verilen ayar ise ayyuka çıktı. Bankacılık, enerji, emlak gibi yüksek hassasiyetli sektörlerde iş tutan Şahenk Grubunda en önemli ayar NTVye çekilmiş görünüyor. NTVde Can Dündar ve Banu Güvenin programlarının erken tatile girdiği söylenerek sonlandırılmasının ardından, Ruşen Çakırın, Mirgün Cabasla başlattığı ve 2008 Nisandan bu yana süregelen Yazı İşleri programı da yayından kaldırıldı. Bianete açıklamada bulunan Ruşen, NTVnin yeni yayın döneminde hiçbir siyasi içerikli program yayımlamayacağını; bir haber kanalının siyasi içerikli program içermeyen bir formatta yayın yapmasının isabetli bir karar olmadığını belirtmiş.

\n

NTVde yeni dönemde Çiğdem Anad, Can Dündar, Mirgün Cabas, Banu Güven ve Ruşen Çakırın programlarının artık olmayacağı söyleniyor. Böylece siyasi, ekonomik konuk ve programları format dışı bırakılırken son haftalarda ekranlarını İsmail YK, Nihat Doğan, Pascal Nouma gibi popüler kültür isimlerine açan NTV, twitter başta olmak üzere sosyal paylaşım sitelerinde tepki görüyor.

\n

***

\n

Seçim sonrası ayar arayışında olanlar arasında Ciner Medya da var. Habertürkün yöneticisi Yiğit Bulut, seçim öncesinde de sahibinin sesine yeterince tercüman oluyor ve başını iktidara okşatıyordu zaten. Yeni dönemde kanalın duruşunda yandaşrenkler daha hâkim olacağa benzer.

\n

Ekonomik yönden iktidarca kolu her an bükülmeye açık, Turkcellden darbe alan Karamehmet Medya Grubu, özellikle şike operasyonlarından tadı tuzu kalmayacak lig yüzünden yeni bir darbe alabilir. Bazı büyük takımların yer almayacağı bir süper ligin yayıncı kuruluş Lig TVyi çökerteceği çok açık. Grup, yandaşlığa zorlanmadan el değiştirmelere maruz kalabilir.

\n

Merkez medyada hizaya gelmeçabaları, kamu yayıncılığında koyulaşan yandaşlıkla at başı” gidiyor. Meclis TVnin TBMM Genel Kurulundan yaptığı yayınlara haftada üç gün ve akşam 19.00a kadar kısıtlaması getirildi. Meclis TV, bundan böyle sadece salı, çarşamba, perşembe günleri 14.00-19.00 saatleri arasında yayın yapacak. Anadolu Ajansı, TRT, iktidarın dümen suyunda tam hız ilerlerken bağımsız ajans Anka, bitkisel hayata girmiş gibi.

\n

***

\n

Merkez medyanın yandan yandan yandaşçizgiye yelken açması, elde avuçta kalan medya kuruluşlarına sahip çıkma sorumluluğunu daha da arttırıyor. Seçimlere Demokratik Blokadıyla giren gruba yakın çevrelerin yayına geçirdikleri İmece TV, umalım mesleki olarak başarılı ve içerik olarak da sorumlu bir çizgi tuttursun. Cumhuriyet, Sözcü, tek tabanca halindeler. 11.5 milyon CHP seçmeni, Cumhuriyet gazetesinden taş çatlasa, 60 bin adet satın alıyor. Cumhuriyetçilerin Cumhuriyete, Cumhuriyetin Cumhuriyetçilere daha çok sahip çıkması, dayanışması, kenetlenmesi gerekiyor.

\n

Yandaşlığazorlananların arasında şirketler, yani reklamverenler de var. Reklam bütçelerini harcarken mesajlarını doğru hedeflere ulaştırmak tabii ki ana saikleri olacaktır. Reklam verenlerin, yılda 3.5-4 milyar TLlik reklam harcamalarıyla hangi yandaş çarkları daha hızlı döndürdükleri, hangilerinin devre dışına düşme riski ile karşı karşıya bıraktıklarını da arada bir düşünmeleri yerinde olacaktır.

\n\n


Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları


Günün Köşe Yazıları