Serdar Kızık
Serdar Kızık serdarkizik@cumhuriyet.com.tr Son Yazısı / Tüm Yazıları

Gerçekler ve Algı Yönetimi..

03 Şubat 2015 Salı

Yer yer olguların, algılarla dönüştürüldüğü bir dünyadayız.
Gerçeklik ya da doğrular, çeşitli yanılsamalarla değiştiriliyor, sanal bir alan yaratılıyor.
Kamu diplomasisi, ikna yöntemi, manipülasyon, pazarlama ve halkla ilişkiler marifeti, bir çeşit toplum mühendisliği.
Amerikan Savunma Bakanlığı tarafından kavramlaştırılan algı yönetimi şöyle açıklanıyor:
“Kitlelerin duygu, düşünce, amaç, mantık, istihbarat sistemleri ve liderlerini etkileyerek seçili bilgilerin yayılması ve/ veya durdurulması; bunun sonucunda hedef davranış ve düşüncelerinin hedefleyenin istekleri doğrultusunda yönlendirilmesi. Algı yönetimi gerçekler, yansıtma, yanıltma ve psikolojik operasyonların bir bütünüdür...”
Bu nedenle de algı yönetimi bir tür psikolojik operasyon olarak da tanımlanabilir.

***

Bu konuda en önemli araç, medya.
Küresel dünyada “bağımsız kalabilen” küçük bir kesimi dışarıda bırakırsak, medya egemenlerin elinde... Sermayenin hükmünde...
Küreselleşmenin en büyük silahı medya aslında.
İlginç bir örnektir; Paris’teki kanlı Charlie Hebdo baskınında ortaya çıktı.
Milyonların katıldığı protesto yürüyüşünde devlet başkanlarını, başbakanları, liderleri, halkın önünde gösterdi televizyonlar, gazeteler. Sözüm ona kol kola yürürken halkı selamlıyorlardı.
Oysa gerçek neydi?
Bir avuç dünya lideri sivil koruma güçleri çemberinde, arkalarında halk olmadan yürümüştü.
El salladıkları insanlar da balkonlarda, pencerelerde kendilerini izleyenlerdi...
Anımsar mısınız, dünya televizyonlarında yayımlanan, Körfez Savaşı’nda, petrole bulanmış can çekişen karabatak filmini...
Sözüm ona Kuveyt’teki petrol tesislerini bombalayan Saddam yönetiminin marifetiydi.
Anlaşıldı ki o kuşlar, yıllar önce Exxon-Valdez adlı tankerin yaptığı kaza sonucu Alaska’dan denize yayılan petrolden kirlenmişti.
Bu algı operasyonunun arkasında Pentagon’un olduğu ortaya çıktı aylar sonra...

***

Ülkemizde bu algı operasyonları sık sık yapılır. Siyasette kullanılır. İktidar sahipleri çıkarları uğruna gerçekleri algılarla dönüştürür, değiştirir.
İktidarın cemaat ortaklığıyla Ergenekon, Odatv, Casusluk, Yolsuzluk davalarındaki algı operasyonlarını anımsayın örneğin.
Şimdi de Yunanistan’daki SYRİZA gerçekliğinin üstünden etnik temelli siyaset yapan HDP’nin, sol olduğu algısı yaratılmaya çalışılıyor.
Bu partinin SYRİZA’ya benzediğini söylüyor kimi çevreler.
Ne dersiniz?
 



Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları

Yaşasın Cumhuriyet 1 Ocak 2016
Sesler kısılırken... 25 Aralık 2015

Günün Köşe Yazıları