Olaylar Ve Görüşler

Yol güvenliği neye bağlıdır?

22 Eylül 2015 Salı

Daha çok para vererek alacağınız otomobil sizi daha fazla korumayacaktır. En önemlisi sürücünün bilgisi, emniyet kemeri ve temel güvenlik ekipmanlarıdır. Önümüz tatil, aman dikkat diyelim tekrar...

Karla kaplı dağ yolunda küçük bir konvoy halinde ilerliyorduk. Servet ödenerek satın alınmış heybetli cip arkamızdan geliyordu. Virajları dönerek tırmanırken yol iyice sertleşti. Hafif bir düzlüğe geldiğimizde cip, kornasını çalarak ve neredeyse ağaçlara sürtünerek konvoyun tamamını sollayıp geçti. Kar tozunu kaldırıp savurarak ilerideki virajı döndü, gözden kayboldu. Az sonra karşılaştığımız manzara korkutucuydu. Cip yoldan çıkmıştı. 50 metre kadar ileride, tarlanın içinde yarı beline kadar kara gömülüydü. Hafif yan yatmıştı. Yardım edebilmek için durduk. Direksiyondan genç bir bey, yandan da şık bir hanım indi. İyi durumdaydılar. Beyin kaşı hafif kanıyordu ve çok sinirliydi. Bu arada aynı yoldan, yaklaşık 5 yaşında bir taksi, bir tüpçü kamyoneti, tavanında 2 oda kapısı bağlı 90’lardan kalma ünlü Toros, paşa paşa geçip, hiç de zorlanmadan tırmanmaya devam ettiler. Taksi şoförünün cipe doğru hafifçe gülümsediğini sanırım sadece ben gördüm. Cipin sahibi, o araçların rahatça tırmanmaya devam ettiklerini görünce kendini tutamayıp pahalı arabasını tekmelemeye başlamıştı. “Bir de 4x4 olacak. Kandırıyorlar bizi. Kucak dolusu para verdim bu arabaya, şuracığa tırmanamadı” diye dertleniyor, cipi yapan memleket ahalisinin topuna birden sövüyordu.

Bilgi eksikliği
Belli ki beyin çok parası vardı ama bilgisi yoktu. Tüpçü, çivili lastik kullanıyordu. Taksici ve Toros’u kullanan o dağ yolunda dört tekerlekten çekişten önce, dört tekerlekte de kış lastiği olması gerektiğini biliyordu. Yoldan çıkan cipe ödenen para ile o Toros’tan eminim 100 tane satın alınabilirdi. Mesele şu ki, en pahalı otomobili satın almak en güvenli yolculuğu sunmuyor.

Güvenli bir araç
Güvenli bir araç için temel güvenlik ekipmanları, hava yastıkları, ESP, doğru hava ile donatılmış genç lastikler ve elbette emniyet kemeridir.
Günümüz teknolojisinde, pahalı otomobillerde sadece güvenlik ekipmanları için hazır bekleyen 300 kadar sensör, hatta radarlar var. Elbette ne kadar çok güvenlik ekipmanı, o kadar iyi. Ancak sizi gerçekten koruyacak olan, önce güvenli ve bilgili sürücülüktür.

Güvenli sürücülük
Güvenli sürücülük için aranan ilk şart, savunmacı sürücülüktür.
Bu da, araç sürerken başka sürücülerin yapacakları hatalardan da kurtulmanın, sadece yavaş gitmekle mümkün olabileceğini bilmekle mümkündür.
Birinin 30 yıllık sürücü olması ve şimdiye kadar hiç kaza yapmamış olması onun güvenli sürücü olduğunu kanıtlamaz. Bu 30 yıllık sürücü, arabasında arka koltukta oturana da emniyet kemeri taktırmıyorsa, benim için hiçtir. Direksiyona oturan herkes, kendi aracında oturanların da aynı yolu paylaştığı diğer araçlardaki yolcuların da sorumluluğunu taşır.

En zor iş durmak
Saatte 120 ile giden bir otomobil düşünün. Otomobilin temel güvenlik ekipmanları eksiksiz, sürücü dingin ve yorulmamış olsun. Hava parlak, yol asfalt, kuru ve tertemiz olsun. Şimdi bu yolun bir futbol sahasının içinden geçtiğini hayal edin. Otomobil 120 ile sağ kale çizgisinden sahaya girecek, sol kale çizgisinden çıkıp gidecek. Tam sağ kale çizgisini geçerken karşı kalede bir tehlike belirsin. Yola çıkan koca bir kamyon gibi...
120 ile giden otomobil kaç metrede durabilir? Sürücü tehlikeyi algılayıp, ayağını gazdan kaldırıp fren pedalının üzerine koyduğunda, otomobil önündeki ceza sahasını çoktan geçmiş, orta çizgiye yaklaşmış olur. Dikkat edin lütfen! Henüz frene basılmadı. Frene basıldıktan sonra, her şey yolunda giderse, bu otomobilin durabileceği yer karşı kalenin gol çizgisidir. Kamyonun altına girmiş olur. Aynı otomobil 100 ile gidiyor olsaydı, kamyona çarpmadan duracaktı. Otomobiller, istediğiniz gibi hızlanırlar. Ancak sizin istediğiniz zaman, istediğiniz yerde, istediğiniz gibi durmazlar.

Fırtına yaklaşmasın!
Önümüz tatil ve yollardaki bildik fırtına yaklaşıyor. Önceki istatistiklere göre bu bayramda da yaklaşık 150 kişiyi yollarda kaybedeceğiz. Yine istatistiklere göre ölümcül yaralanmalarla sonuçlanacak kazaların ilk iki nedeni aşırı hız ve emniyet kemersizlik olacak. Bu bayram boyunca da araçlar büyük hızlara kolayca çıkacaklar ama tehlike anında kolayca duramayacaklar. Emniyet kemersiz yolcular yollara savrularak veya bedenlerini araçların içinde oraya buraya çarparak ölümcül yaralar alacaklar. Yavaş gidin ve emniyet kemeri takın, taktırın.  

AHMET UTLU Yol Güvenliği Uzmanı



Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları


Günün Köşe Yazıları