Olaylar Ve Görüşler

Temsilde Adaletin Sonu - Av. Mehmet BAYRAKTAR / Av. Onur İSTE

16 Ağustos 2020 Pazar

Gel yıkalım şu Süleymaniye’yi desen,

 İki kazma kürek, iki de ırgat gerek,

Haydi gel yapalım geri şunu desen,

Bir Sinan gerek, bir de Süleyman”

M.A.ERSOY

 

Türkiye Barolar Birliği (TBB) merkez organlarını seçecek TBB delegelerinin belirlenmesi usulü, 15 Temmuz 2020 tarihli R.G’de yayımlanan 7249 sayılı kanunun 18 inci maddesi ile yeniden düzenlenerek; Avukatlık Kanunu’nun 114’üncü maddesinin ikinci fıkrasında yer alan ikişer” ibaresi “üçer” şeklinde, üçüncü fıkrası “Baro genel kurullarınca ayrıca her beş bin üye için birer delege seçilir” şeklinde değiştirilmiştir.

Bu yeni düzenlemeye göre; her baronun, baro başkanı dahil dört TBB delegesi olacak, her beş bin üye için bu delegelere ayrıca birer delege daha eklenecektir


TBB DELEGE SİMÜLASYONU (başkan + 3 delege, 5000 üye için +1 delege)

 

BARO

31.12.2019 TARİHİ İTİBARİYLE ÜYE

SAYISI

2018 YILINDA SEÇİLEN  DELEGE SAYISI

2020 TAHMİNİ ÜYE  SAYISI (Artış 0,7)

ESKİ SİSTEME GÖRE SEÇİLECEK  DELEGE SAYISI

YENİ SİSTEME GÖRE SEÇİLECEK DELEGE SAYISI

BİR DELEGENİN TEMSİL EDECEĞİ ÜYE

SAYISI

BARONUN   ÜYE SAYISINA     GÖRE         TEMSİL ORANI

1

TUNCELİ

42

3

45

3

4

11,24

8,90%

2

ARDAHAN

48

3

51

3

4

12,84

7,79%

3

GÜMÜŞHANE

89

3

95

3

4

23,81

4,20%

4

KİLİS

91

3

97

3

4

24,34

4,11%

5

ÇANKIRI

110

3

118

3

4

29,43

3,40%

6

ARTVİN

111

3

119

3

4

29,69

3,37%

7

IĞDIR

113

3

121

3

4

30,23

3,31%

8

BARTIN

113

3

121

3

4

30,23

3,31%

9

HAKKARİ

125

3

134

3

4

33,44

2,99%

10

SİNOP

128

3

137

3

4

34,24

2,92%

11

BİTLİS

133

3

142

3

4

35,58

2,81%

12

BİNGÖL

133

3

142

3

4

35,58

2,81%

13

BİLECİK

140

3

150

3

4

37,45

2,67%

14

MUŞ

142

3

152

3

4

37,99

2,63%

15

KARS

148

3

158

3

4

39,59

2,53%

16

ERZİNCAN

153

3

164

3

4

40,93

2,44%

17

KARAMAN

160

3

171

3

4

42,80

2,34%

18

KIRŞEHİR

166

3

178

3

4

44,41

2,25%

19

KARABÜK

172

3

184

3

4

46,01

2,17%

20

SİİRT

173

3

185

3

4

46,28

2,16%

21

RİZE

181

3

194

3

4

48,42

2,07%

22

AĞRI

189

3

202

3

4

50,56

1,98%

23

BOLU

200

3

214

3

4

53,50

1,87%

24

ŞIRNAK

208

3

223

3

4

55,64

1,80%

25

NEVŞEHİR

209

3

224

3

4

55,91

1,79%

26

NİĞDE

221

3

236

3

4

59,12

1,69%

27

YOZGAT

224

3

240

3

4

59,92

1,67%

28

YALOVA

227

3

243

3

4

60,72

1,65%

29

KASTAMONU

247

3

264

3

4

66,07

1,51%

30

DÜZCE

250

3

268

3

4

66,88

1,50%

31

BURDUR

256

3

274

3

4

68,48

1,46%

32

AMASYA

261

3

279

3

4

69,82

1,43%

33

KIRIKKALE

261

3

279

3

4

69,82

1,43%

34

AKSARAY

283

3

303

3

4

75,70

1,32%

35

KIRKLARELİ

289

3

309

3

4

77,31

1,29%

36

ADIYAMAN

346

3

370

3

4

92,56

1,08%

37

GİRESUN

353

3

378

3

4

94,43

1,06%

38

KÜTAHYA

384

3

411

4

4

102,72

0,97%

39

ELAZIĞ

387

3

414

4

4

103,52

0,97%

40

TOKAT

398

3

426

4

4

106,47

0,94%

41

UŞAK

415

3

444

4

4

111,01

0,90%

42

ÇORUM

417

3

446

4

4

111,55

0,90%

43

BATMAN

422

3

452

4

4

112,89

0,89%

44

ISPARTA

450

3

482

4

4

120,38

0,83%

46

OSMANİYE

471

3

504

4

4

125,99

0,79%

45

EDİRNE

469

4

502

4

4

125,46

0,80%

47

ORDU

477

4

510

4

4

127,60

0,78%

48

ZONGULDAK

490

4

524

4

4

131,08

0,76%

49

MARDİN

504

4

539

4

4

134,82

0,74%

50

AFYON

515

4

551

4

4

137,76

0,73%

51

SİVAS

524

4

561

4

4

140,17

0,71%

52

ÇANAKKALE

560

4

599

4

4

149,80

0,67%

53

ERZURUM

577

4

617

4

4

154,35

0,65%

54

TRABZON

660

4

706

5

4

176,55

0,57%

55

VAN

680

4

728

5

4

181,90

0,55%

56

MALATYA

681

4

729

5

4

182,17

0,55%

57

SAKARYA

810

4

867

5

4

216,68

0,46%

58

K.MARAŞ

878

5

939

5

4

234,87

0,43%

59

TEKİRDAĞ

910

5

974

5

4

243,43

0,41%

60

MANİSA

1.118

5

1.196

6

4

299,07

0,33%

61

ESKİŞEHİR

1.229

6

1.315

7

4

328,76

0,30%

62

AYDIN

1.245

6

1.332

7

4

333,04

0,30%

63

BALIKESİR

1.265

6

1.354

7

4

338,39

0,30%

64

SAMSUN

1.300

6

1.391

7

4

347,75

0,29%

65

HATAY

1.346

6

1.440

7

4

360,06

0,28%

66

DENİZLİ

1.360

6

1.455

7

4

363,80

0,27%

67

DİYARBAKIR

1.526

6

1.633

8

4

408,21

0,24%

68

MUĞLA

1.527

7

1.634

8

4

408,47

0,24%

69

Ş.URFA

1.539

7

1.647

8

4

411,68

0,24%

70

KAYSERİ

1.809

7

1.936

9

4

483,91

0,21%

71

KOCAELİ

1.868

8

1.999

9

4

499,69

0,20%

72

G.ANTEP

1.908

8

2.042

9

4

510,39

0,20%

73

MERSİN

2.362

9

2.527

11

4

631,84

0,16%

74

KONYA

2.680

10

2.868

12

4

716,90

0,14%

75

ADANA

3.059

11

3.273

13

4

818,28

0,12%

76

BURSA

3.757

13

4.020

16

4

1.005,00

0,10%

77

ANTALYA

4.757

16

5.090

19

5

1.018,00

0,10%

78

İZMİR

9.612

30

10.285

36

6

1.714,14

0,06%

79

ANKARA

17.598

53

18.830

65

7

2.689,98

0,04%

80

İSTANBUL

46.052

138

49.276

166

13

3.790,43

0,03%

 

 

127.691

557

136.629

642

335

407,85

0,25%

 

TBB başkanları

 

4

 

4

4

 

 

 

Toplam

 

561

 

646

339

 

 

 

Salt çoğunluk

 

282

 

324

171

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

en az üyeli   43 baro

9.118

129

9.756

135

172

 

 

 

en çok üyeli 39 baro

119.412

433

127.771

515

171

 

 

 

Not:Tablo her ilde bir baro olması durumuna göre hazırlanmıştır. Bazı illerde birden çok baro kurulması halinde sayılar ve oranlar değişecektir. 

 

ÇARPICI TEZATLIK

Kanunun madde gerekçesinde; Düzenlemeyle kurumsal olarak baroların, birlik genel kurulunda daha etkin bir şekilde temsil edilmesi amaçlanmaktadır” ifadesi kullanılmıştır.

Oysa ki, 2001 yılında çıkarılan 4667 sayılı kanunla, Avukatlık Kanunu değiştirilmiş, baro başkanlarının doğal delege yapılması suretiyle üye sayısı az olan baroların TBB’de daha yüksek oranda temsil edilmesi sağlanarak, 7249 sayılı kanuna gerekçe olarak gösterilen amaç zaten gerçekleştirilmiş idi.

Yapılan bu son değişikle; üye sayısı az olan baroların TBB’deki temsil kabiliyetleri üye sayılarının çok üzerinde bir güce ulaştırılmış, üye sayısı fazla olan baroların temsil kabiliyeti ise orantısız bir şekilde azaltılmıştır.

Fazla üyesi olan barolarda faaliyet gösteren avukatların, temsil kabiliyetlerinin minimuma indirgendiği bu yeni sistemin özellikleri aşağıdaki tabloda her bir baro için ayrı ayrı gösterilmiştir.

Bu düzenleme sonucunda (2020 yılı tahmini üye sayılarına göre) en az üyeye sahip 37 baronun delege sayısı (baro başkanı dahil) 3’ ten 4’e çıkacak, 16 baronun delege sayısı aynı (4) kalacak, diğer 27 baronun delege sayıları ise orantısız bir şekilde azalacaktır.

SALT ÇOĞUNLUK” DEĞİŞTİ

Önceki düzenlemede de baroların üye sayısı arttıkça temsil oranı azalmakta; üye sayısı fazla olan baroların her biri, sayıca az üyeye mensup barolara nazaran TBB’de daha az oranda delege ile temsil edilmekte idiler. Ancak, yapılan değişiklik; temsildeki adaletsizliği ortadan kaldırmamış, üye sayısı 700’ün üzerinde olan tüm barolara mensup avukatlar açısından daha da artırmıştır.

Bu düzenleme sonucunda 31.12.2019 itibariyle; toplam 119.412 (2020 tahmini sayılarıyla 127.771) üye ile yüzde 93.52 oranında avukata sahip en fazla üyesi olan 39 baro 171 (yüzde50,44) delege ile TBB Genel Kurulu’nda salt çoğunluğu ancak sağlayabilecek iken, toplam 9.118 (2020 tahmini sayılarıyla 9.756) üye ile yüzde 7.14 avukata sahip en az üyesi olan 43 baro 172 (yüzde 50.74) delege ile TBB Genel Kurulu’nda salt çoğunluğu sağlayabilecektir.


SİSTEM TAMAMEN BOZULDU

Anayasa Mahkemesi’nin, 27.10.2011 günlü 2011/55 E., 2011/146 K. sayılı kararında da vurgulandığı üzere: Herhangi bir kuruluşun oluşmasında demokrasinin temel kuralı olan seçime yer verilmişse, bu kuruluşun seçim sisteminin, yönetim ve işleyişinin de demokratik kurallara aykırı olamayacağının kabulü gerekir. Demokrasinin olmazsa olmaz kuralı seçimdir.

Demokratik seçimin en önemli niteliği ise adil bir temsil ilkesine dayalı serbest, eşit ve genel-oy esasını içermesidir. Hukuk devletinin bir gereği olarak adaletli bir hukuk düzeninin kurulabilmesi de diğer seçimler yanında kamu kurumu niteliğindeki meslek örgütlerinin seçimlerinde de seçime katılacakların adil bir biçimde temsil edilmesine bağlıdır. Temsilde adaletin sağlanamadığı bir seçimin demokratik olmasından ve hukuk devleti ilkesine uygunluğundan söz edilemez.”

Eski durumda dahi temsilde adalet kuralına aykırılık mevcut iken; toplamda yüzde7,14 üyeye sahip en az üyeli 43 baronun yüzde50,74 (172) delege ile TBB Genel Kurulu’nda salt çoğunluğa sahip olması sonucunu doğurabilecek bu düzenlemenin, demokratik kurallara ve temsilde adalet ilkesine uygun olduğunu söylemek mümkün değildir. Bir yapıyı bozmak kolay, kurmak zordur! Yapılan değişiklikle, zaten adaletsiz olan sistem, daha da bozulmuştur.

AV. MEHMET BAYRAKTAR - AV. ONUR İSTE




Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları


Günün Köşe Yazıları