Ali Sirmen
Ali Sirmen asirmen@cumhuriyet.com.tr Son Yazısı / Tüm Yazıları

Amaç Ne? (30.03.2012)

30 Mart 2012 Cuma
\n

3 Mart 1924 günü TBMMye üç önerge birden sunuluyordu. Şeyh Saffet Efendi ve 53 arkadaşı tarafından imzalanan birinci önerge hilafetin kaldırılmasına, ikincisi Şeriye ve Evkaf Vekâleti ve Erkanı Harbiye vekâletlerinin kaldırılmasını, üçüncüsü ise öğretimin birleştirilmesini (tevhidi tedrisat) amaçlıyordu.

\n

3 Mart 1924 Cumhuriyet tarihinin en önemli günlerinden biridir.

\n

Laikliğin en büyük dönemeci, günkü Tevhidi Tedrisat Kanunudur.

\n

Tevhidi Tedrisat Yasası ile amaçlanan eğitimin laik çatı altında toplanması ve kalitesinin arttırılmasıydı.

\n

Her yerde geçerli kuraldır, laikliğin en can alıcı noktası laik eğitimdir. Laik Cumhuriyetin kurucuları kadar, karşıtları ve yıkıcıları da bu gerçeğin farkına varmışlar, bütün siyasal faaliyetlerinin odağına, eğitimin birleştirilmesini önce ortadan kaldırmayı sonra da, eğitimi laik çatıdan çıkarıp, dinsel eğitim altına toplamayı öngören girişimleri oturtmuşlardır.

\n

Bu çabalar kimi dönemlerde, son derece de keskin bir kasti bir laiklik karşıtlığı içinde, bilinçle, kimi dönemlerde ise, Aman halk bizi din karşıtı sanmasınkaygısı ve aymazlığı içinde sürdürülmüştür.

\n

***

\n

Her ikisi de laik Cumhuriyetin yerine eğitimini ve toplumsal düzenlemelerini din temeline dayandıran dinci bir yönetimi egemen kılma sonucuna hizmet ettiği için, sonuç olarak, kasıt ile aymazlığın birbirlerinden farkları yoktur.

\n

CHPnin belirli dönemleri, DP, AP, ANAP, DYP ile Milli Görüşün ürünü partiler ya aymazlıkla ya da kasıtla İslamcı AKPye giden yolun taşlarını döşemişlerdir.

\n

AKPnin TBMMden büyük bir aceleyle geçirmeye çalıştığı 4+4+4 yasasının amacı, laik eğitime öldürücü son darbeyi indirmektir. Nitekim kimliği ve özellikleri herkesçe malum Mümtazer Türkönenin şu sözleri bu amacı açıkça itiraf ediyor:

\n

- Bu reformun amacı din eğitimidir, kaliteyle ilgisi yoktur.

\n

Kemal Kılıçdaroğlu ise, Tandoğan Meydanındaki PM toplantısında haykırıyordu:

\n

- Bu düzenleme eğitimin kalitesini düşürür. Yoksulun eşit yarışmasını engeller.

\n

Eğitimin kalitesinin yükseltilmesi, yoksul Türk çocuklarının dünya ile yarışacak olanaklara kavuşması, laik Cumhuriyetin kaygısıydı, dinci AKPnin değil.

\n

Laik Cumhuriyet çağdaş uygarlık düzeyine erişmeyi amaçlıyordu, eğitimde reforma onun da ötesinde devrime ihtiyacı vardı.

\n

AKPnin uyumlu İslamrejiminin çağdaş uygarlık gibi kaygıları, bilim teknoloji üretmek gibi çabaları yoktur. O kendisine yüklenen misyon ile sınırlıdır.

\n

AKP Türkiyesine hegemon güçlerin yüklediği misyonun yerine getirilmesi için yeterlidir bu bon Pour lOrient eğitim sistemi.

\n

***

\n

Laik Cumhuriyetin temel taşı aydınlanma ve eğitimdi, Aydınlanmanın ışığını köylere kadar yayma amacıyla Köy Enstitüleri kuruldu.

\n

Laik Cumhuriyetin karşıtları için aydınlanma ve eğitim, birer amaç değil, yolları üzerine dikilen ve herhalde bertaraf edilmesi gereken engellerdir.

\n

Bu tartışmada zaman zaman haksızlık ediyor ve AKP ile AKP kafalıları Osmanlıya benzetiyor ve onunla kıyaslamaya kalkıyoruz.

\n

Bu tarihimizi eksik ve yanlış bilmektir.

\n

Osmanlının son yılları sürekli reformla, çağdaş uygarlığı yakalama çabalarıyla geçmiştir.

\n

Osmanlı şehzade ve halifeleri içinden sanat eserine ucube diye bakanlar değil, ressamlar çıkmıştır.

\n

Osmanlının son döneminde iktidar heykel yıktırmamış, devlet resim heykel sergileri açtırmıştır.

\n

Osmanlının son dönemi seküler girişimlere yönelinmiştir, taassuba değil.

\n

Osmanlı eğitiminde öğrencilerin hangi din ve etnik gruptan olursa olsun, ortak bir kimliğe sahip olunmasını amaçlamıştır, dinci mollalar yetiştirmeyi değil.

\n

Osmanlı son döneminde, yeniliğe ileriye yönelmiştir, geriye ümmetçiliğe değil.

\n

Bu gerçekleri bilelim de AKPye benzeterek Osmanlıya haksızlık etmeyelim!

\n\n


Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları

Laiklik nedir? 6 Mart 2024
Yıldönümü 3 Mart 2024

Günün Köşe Yazıları