Yazarlar Günün Köşe Yazıları Spor Konuk Yaşam Tüm Yazarlar
Geleceğin sihirbazları
Üçer dörderli gruplar oluşturmuşlar. Her grup bir bilgisayarın başında. Yaşları 7, bilemedin 8. Öylesine heyecanlılar ki... Hele biri var, yerinde duramıyor. Bir anda soluğu diğer grubun yanında alıyor, onların ekranına bakıyor, laf atıyor, koşarak geri geliyor, kendi grubundaki arkadaşlarına heyecanla bir şeyler anlatıyor. Çocuklar gülüyor, eğleniyorlar. Mutlular.
Zannedersiniz ki, muhteşem bir bilgisayar oyunu bulmuşlar, oynuyorlar.
Oysa sınıfta, bilgisayar programcılığı öğreniyorlar. Yani “kodlama”.
***
İngiltere’de 2014 yılının Eylül ayından bu yana ilkokullarda kodlama “zorunlu ders”.
Amaç, çocukları “dijital geleceğe” hazırlamak. Çocuklara bilgisayar programlarının temel yapısını, işleyişi, mantığı anlatılıyor. Küçücük çocuklar, algoritmayı, sorun çözmeyi, sistem kavramını, proje oluşturmayı öğreniyorlar.
İlk yıl “kodlama eğitimi” oyun gibi öğretiliyor. Blokları hareket ettirerek yazılıyor programlar. Önce bir öykü oluşturuyorlar. Ardından programla karakterlere hareket katıyor, öyküyü canlandırıyorlar. İkinci yıl, bildiğimiz geleneksel kodlarla program yazmaya başlıyorlar. Kendi oyunlarını oluşturuyorlar.
Üçüncü yıl robot programlamaya başlıyorlar. 8. sınıfta web sitesi yapmayı öğreniyorlar.
İngiltere’nin eğitimde yaptığı bu hamle için kimileri “devrim” diyor.
İngiltere’yi önce Estonya izledi, ardından Güney Kore. Almanya, Kuzey Ren-Vestfalya eyaletinde bir pilot proje başlattı.
***
Türkiye’de de konu tartışılmaya başlandı. Bakalım bu tartışma nasıl sonuçlanacak.
Türkiye’de gençler arasında internet ve bilgisayar kullanım oranı yüzde 50’lerde. Ne yazık ki Avrupa ülkeleri içinde son sıralarda yer alıyoruz.
Daha önemlisi Uluslararası Bilgisayar ve Bilgisayar Okuryazarlığı (ICILS) araştırması. Bu araştırmaya göre Türkiye’de öğrencilerin sadece yüzde 1’i ileri düzeyde bilgisayar becerilerine sahip. Güney Kore’de bu oran yüzde 35.
Türkiye’de yaklaşık 12 bin bilişim teknolojisi öğretmeni atanmayı bekliyor.
Milli Eğitim Bakanlığı geçenlerde öğretmen atama kontenjanlarını açıkladı.
En çok kontenjan, sınıf öğretmenliği için ayrılmış: 4 bin 189. İkinci sırada İngilizce öğretmenleri yer alıyor: 3 bin 964 kontenjan. Üçüncü sırada ise Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenleri: 3 bin 819 kontenjan.
Bilişim öğretmenleri nerede diye merak ettim. Listenin epeyi altında. Kontenjan sadece 867.
Bilişim öğretmenleri diyor ki, “Bilgisiz yetkililerle Fatih projesi yürümez”, “Her okula bir bilişim öğretmeni atanmalıdır.” Haklılar. Ama dinleyen kim?
***
İngiltere, Estonya ve Güney Kore, dijital dünyaya yön verecek bir nesil yetiştirmeye çabalıyor.
Biz nasıl bir nesil yetiştiriyoruz?
Ünlü yazılımcı Gabe Newell bu küçük programcılar için “geleceğin sihirbazları” diyor.
İngiltere’de küçücük çocuklar şimdiden “geleceği kodlamaya” başladılar. Peki bizim çocuklarımız ne yapıyorlar?
30 yıl sonra Türkiye’nin halini gözünüzde canlandırabiliyor musunuz?
Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları
Günün Köşe Yazıları
Video Haberler
- Yeni Doğan çetesi davasında çarpıcı itiraflar
- Canlı tarih müzesi Hisart 10. yılında!
- Teğmenler Yüksek Disiplin Kurulu'na sevk ediliyor
- Tarihçi Yusuf Halaçoğlu'ndan şok iddialar
- TBMM'de 'Etki Ajanlığı' düzenlemesi tartışılacak: Amaç m
- Pera Palas'ta Atatürk Müze Odası
- İmamoğlu’ndan 10 Kasım paylaşımı!
- Donald Trump'ın yeniden başkan olması dünya ekonomisini
- Ege'nin Gündemi'nde bu hafta!
- Dubai çikolatasına rakip
En Çok Okunan Haberler
- 'Tarihe not düşmek için geldim'
- Çok konuşulacak 'adaylık' açıklaması
- Fatih Altaylı ve İsmail Saymaz'a soruşturma
- Protesto eden yurttaşlara polis müdahalesi!
- Aydın Dağları'nda son yılların en verimli hasadı yapıldı
- A Milli Takım'ın Uluslar Ligi'ndeki rakibi belli oldu!
- İlk kez tek bir fotonun nasıl göründüğü gösterildi
- AKOM, İstanbul için 'saat' verdi: Çok kuvvetli geliyor!
- 5 yılda Türkiye'nin en büyüğü oldu: Nusret'e de satıyor
- Yıkılması gerekiyor!