Ayşegül Yüksel

Yazarlarımız sahnede doğru değerlendirilsin

29 Eylül 2015 Salı

Çok sıkıntılı bir süreçten geçen Devlet Tiyatroları sanatçıları, ‘performans’a yansıtacakları duyarlı ve titiz ‘işçilik’le, kendi morallerini yükseltecek, yazarların emeğinin hakkını verecek, en önemlisi seyircinin beğeni düzeyine katkıda bulunacaklardır.

Devlet Tiyatroları yeni döneme başlıyor. Geçen yıldan süren yapımlarla birlikte, ilk turda yer alan çok sayıda yerli/ yabancı yapıt ve çocuk oyunları ekim ayında seyirci karşısına çıkacak.
İlk tur oyunlarında ‘ağır top’ yazarlarımızın önceliği var. Ön düzeyde 2015’te 100 yaşına ulaşan üç edebiyat ustasının yapıtları gözetilmiş. Haldun Taner’in geçen dönem sahnelenen ‘Sersem Kocanın Kurnaz Karısı’ ve ‘Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım’ oyunları sürerken, Aziz Nesin, ‘Çiçu’nun yeni yapımıyla İzmir Konak Sahnesi’nde yer alacak. Melih Cevdet Anday’ın Ankara Küçük Tiyatro’da sahnelenecek olan ‘Müfettişler’ oyunu ise ‘dünya prömiyeri’ yapacak.

Ustalar gündemde
Taner, Nesin ve Anday’ı, bir başka usta, Orhan Kemal izliyor. Yapıtlarından yapılan uyarlamalarla tiyatronun ve televizyonun vazgeçilmezi olan yazarımız, İstanbul Cevahir Sahnesi’nde ‘Tersine Dünya’, Adana Hacı Ömer Sabancı K.M. Sahnesi’nde de ‘Muammer Muammer’le gündeme geliyor. Reşat Nuri Güntekin’in Türk klasikleri arasında yer alan ‘Hülleci’si ile Cevat Fehmi Başkut’un her dönemde söyleyeceği olan ‘Buzdan Çözülmeden’ oyunu Erzurum DT Sahnesi’nde sunuluyor.
Necati Cumalı ‘Bakanı Bekliyoruz’ ile Urla A.K.M. Sahnesi’nde. Tuncer Cücenoğlu’nun ‘Ziyaretçi’si Trabzon Haluk Ongan Sahnesi için hazırlanıyor. Memet Baydur’un ‘Kamyon’u, Van DT Sahnesi depremden gördüğü hasar yüzünden kapalı olduğu için Ankara Altındağ Sahnesi’ne konuk olacak.
‘Daha yeni’ yazarlarımız da gündemde. İlginç oyun başlıkları kullanmayı tarz edinen Mehmet Murat İldan’ın ‘Üstad Moliere Evleniyor’u Antalya Haşim İşcan K.M. Küçük Sahne’de ‘dünya prömiyeri’ yapacak. Yazar-uyarlamacı-dramaturg Özcan Özer’in ‘Son Tango’su Ankara Akün Sahnesi’nde sunuluyor. Nil Banu Engindeniz’in ‘Bana Mastika’yı Çalsana’ ve Yunus Emre Gümüş’ün ‘Entrikalı Dolap Komedyası’ başlıklı, denenmiş/tutulmuş oyunları da Bursa AVP Sahnesi’nde.

Metnin önemi
Yazarlarımızın öne çıkmış oyunlarına ağırlık tanınması olumlu bir yaklaşım kuşkusuz. Ne ki tiyatronun başarısı ‘oyun metni’ni, yönetmenin yapımda yer alan sanatçılarla birlikte oluşturduğu ‘performans metni’yle değerlendirmesine bağlıdır. ‘Eski’ bir metni ‘bugün’ün gerçekleriyle buluşturan da ‘performans’tır. Dahası, pek de usta işi olmayan bir oyunun, sahnedeki (müzik, dekor, giysi gibi) tüm etkenlerden oluşan ‘performans’ yetkinliğiyle ‘parlak’ kılındığı, tiyatro sanatında sıkça görülmüş bir olgu değil midir?
Son birkaç yıldır yaşanan yıpratıcı olaylar nedeniyle sıkıntılı bir süreçten geçen DT sanatçıları, seyirciyle bir kez daha buluşurken, ‘performans’a yansıtacakları duyarlı ve titiz ‘işçilik’le, önce kendi morallerini yükseltecek, yazarlarımızın emeğinin hakkını verecek, en önemlisi, seyircinin beğeni düzeyine katkıda bulunacaklardır.  



Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları

Özdemir Nutku anlatıyor 3 Aralık 2024

Günün Köşe Yazıları