EURO 2024 adaylığı kızıştı: İşte son durum

Almanya'yla yarıştığımız süreçte UEFA, 27 Eylül'de EURO 2024'ün ev sahibini açıklayacak.

EURO 2024 adaylığı kızıştı: İşte son durum
Abone Ol google-news
Yayınlanma: 23.09.2018 - 06:00

Avrupa Futbol Federasyonları Birliği (UEFA), 2024 Avrupa Futbol Şampiyonası’na (EURO 2024) ev sahipliği yapacak ülkeyi 27 Eylül’de açıklayacak. Türkiye ile Almanya’nın aday olduğu 2024 Avrupa Futbol Şampiyonası’nın ev sahibi, çarşamba günü İsviçre’nin Nyon kentinde belli olacak. UEFA’nın genel merkezinde yapılacak oylamada 18 icra kurulu üyesinin 16’sı, 2024’ün yaz aylarında hangi ülkenin futbola doyacağının kararını verecek. Türk üye Servet Yardımcı ve Alman meslektaşının oy kullanma hakkı olmayacak.

Türk-Alman çekişmesi
Nisan 2016’da Danimarka, Finlandiya, İsveç ve Norveç’ten oluşan dört ülke, Euro 2024’e ev sahipliği yapmak adına ortak başvuru yapmayı plandıklarını açıklamıştı. Ancak İskandinav ülkeleri, söz konusu projeden vazgeçince, her futbolseverin canlı izleme hayalini kurduğu organizasyon için Türkiye ve Almanya dışında aday kalmamış oldu. Arka arkaya 4. kez Avrupa Şampiyonası için başvuruda bulunan TFF, bu turnuva için oldukça büyük bir devlet desteği ve şimdiye kadarki en iyi dosyayla UEFA’nın karşısına çıktı. ‘Birlikte Paylaşalım’ adıyla çıkan kitapta ulaşımdan stadyumlara, otellerden altyapıya kadar birçok konuda ‘Hazırız’ mesajı verildi. Mesut Özil’in ‘ırkçılık’ yapıldığını öne sürüp Alman Milli Takımı’na veda etmesi Türkiye’nin elini güçlendirirken, Almanya ise Bundesliga’nın ana sponsoru Adidas’ın UEFA ile sözleşme yenilemesi nedeniyle avantajlı duruma geldi. İnsan hakları ve yolsuzluk kriterleri Türkiye’nin elini zayıflatırken, son haftalarda Alman 1. Ligi Bundesliga’daki 2024 karşıtı eylemler ülkemizin yarışta şansları eşitlemesini sağladı.

Kapasitede gerideyiz
Almanya, sağlam alt yapısı, statları ve sponsor desteğiyle ön plana çıkarken Türkiye, yeni bir coğrafya olması, aldığı organizasyonlarda sağladığı başarı ile karar merciinin beğenisini kazanmış durumda. Her iki ülke de sunumlarını UEFA’ya teslim etti. Sunumdaki en önemli argümanlardan biri Türkiye’nin coğrafi konumu. 53 ülkeden 132 ulaşım noktasına 4 saatten daha yakın mesafede olduğu öne çıkarılırken, farklı ülkelerden 1.1 milyar kişinin kolaylıkla ulaşabileceği bir noktada olduğu belirtildi. Türkiye’nin konumu itibarıyla turnuva tarihinin en çok taraftar çeken organizasyonu olabileceği vurgulandı. Kitapta yer alan ‘Vizyonumuz’ bölümünde, “UEFA Euro 2024’ü daha geniş kitle ile buluşturmak istiyoruz” denilirken Türkiye’nin futbol tutkusu ve kültürel çeşitliliğinin de turnuvaya damga vurabileceği dile getirildi. 10 yeni stadyum ve 48 antrenman tesisinden faydalanma imkanı bulacak takımların yanı sıra bütün ülkenin, Euro 2024 coşkusunu tatması için halka açık noktalarda kurulacak alanlarla 81 ilde turnuvanın heyecanı yaşanacak. Ankara’ya yapılacak 65 bin kişilik stadyumun yanı sıra, İstanbul’daki Olimpiyat Stadı yıkıldıktan sonra yerine 85 bin kapasiteli yeni bir stadyumun yapılması planlanıyor. Almanya’da final oynanacağı planlanan stat olan Berlin Olimpiyat Stadı 70 bin kişiyi ağırlayabiliyor. Ama iki ülkenin kapasite ortalamasına baktığımız zaman Almanya’nın ülkemizden 8 bin kişi fazlası bulunuyor.

Genciz ve istiyoruz
Türkiye, adaylık sürecinin başından beri başvurusunun temeline genç nüfus potansiyelini ve bu kitlenin futbol sevgisini oturtuyor. ‘Share Together’ (Birlikte Paylaşalım) sloganıyla yola çıkan Türkiye, 15-25 yaş aralığında Avrupa ülkelerine nazaran çok daha fazla insan barındırıyor. TFF Başkanı Yıldırım Demirören, “Sadece nüfusu değil stadyumları da oldukça genç olan Türkiye, sahada mücadele edecek takımlara en üst düzeyde konfor sunarken, ülkemize gelecek futbolseverlere de Türk misafirperverliğini ekleyerek unutulmaz anlar yaşatacak olmanın heyecanını yaşıyor” diyerek bu konuya dikkat çekiyor. Almanya’nın ise, bu argümana cevap niteliği taşıyan bir anket çalışması var. Almanya’da faaliyet gösteren Forsa’nın yaptığı çalışmaya göre, Almanya’da yaşayan 16 yaş üstü nüfusun yüzde 89’unun Euro 2024 adaylığına destek verdiği belirlenmiş.

Turizmle disiplin yarışıyor
Türkiye’nin adaylıkta bir diğer avantajı olarak turizm gösteriliyor. TFF’nin Euro 2024 için belirlediği şehirlerin taşıdığı turizm potansiyelinin UEFA tarafından değerlendirilebileceği belirtiliyor. Aday kentlerden bazılarının zengin tarihi yapısıyla, bazılarınınsa deniz turizmiyle öne çıkabileceği konuşuluyor. Almanya ise; bu tip organizasyonları düzenlemekteki tecrübesi, tesisleşme ve altyapıdaki başarısı ve futbol düzeniyle ön plana çıkıyor.

Futbolcu sayısında gerideyiz
Almanya’da lisanslı futbolcu sayısının 7 milyon 100 bin civarında olduğu tahmin edilirken, Türkiye’de ise bu sayı 400 bin civarında. İki ülke nüfus bakımından birbirine benzer vaziyetteyken lisanslı futbolcu sayısındaki bu devasa fark, Almanya adına pozitif bir nokta olarak göze çarpıyor.

İnsan hakları projemiz yok!
UEFA, geçen aylarda bir açıklama yaparak aday ülkelerin insan haklarına hassasiyetinin de değerlendirmeye dahil olacağını belirtti. Mesut Özil’in ayrımcılık yapıldığı gerekçesiyle Almanya Milli Takımı’nı bırakması Alman komitesini zor duruma soktu. Türkiye’de ise Gezi Parkı olaylarından itibaren yaşanan pek çok gelişme ve bu olaylar karşısındaki politik tutumların insan haklarına aykırı olması, bu kriter bağlamında negatif bir nokta olarak göze çarpıyor. TFF’nin insan hakları konusunda proje sunmamış olması eksi hanesine yazıldı.

Şehirlerde altyapı eksikliği
Toplamda 4 stat dışında çeyrek final ve daha üst turlar için yeterli kapasiteye sahip bir stadımızın olmaması elimizi zayıflatıyor. Sadece İstanbul, Ankara, Antalya, Trabzon ve Gaziantep şehirleri UEFA’nın istediği ulaşım imkanlarını karşılıyor. İstanbul ve Antalya dışında konaklama konusunda Türkiye, Almanya’nın oldukça gerisinde. Ankara dahil neredeyse tüm aday şehirlerimizin otel kapasitesi beklenen standartların çok aşağısında kaldı.

Alkol yasağı düşündürüyor
Türkiye’de uygulanan yasaklar UEFA’yı bir sponsor kriziyle baş başa bırakabilir. Ülkemizde yayımlanan uluslararası maçlarda alkollü ürün ve reklamlara yönelik yaptırımlar hem sponsor firmalar hem de UEFA’yı düşündürüyor. Organizasyon komitesi ülkemizde alkole karşı sergilenen tutum sebebiyle pazarlama konusunda güçlük çekebilir.

Demirören: Şimdiden hazırız
Cuma günü iki aday ülke de adaylık dosyalarını kamuoyuna sundu ve basın açıklaması yaptı. Almanya, bütün futbol kurumlarının adaylığa destek verdiğini vurgularken, DFB Başkanı Reinhard Grindel’in şu sözlerine yer verdi: “Almanya’daki her kulüp, bu adaylıktan faydalanacaktır. Tüm süreç boyunca Alman halkı ve futbol ailesinden çok büyük bir destek hissettik”. Türkiye’nin açıklamasında ise globallik vurgusu yapıldı. TFF Başkanı Yıldırım Demirören, “Yeni futbolseverlere ulaşmak, ticari gelirleri artırmak ve Avrupa futbolunun sınırlarını genişletmek temel hedeflerimiz” değerlendirmesinde bulundu.

Bild: Hollanda Türkiye dedi!
Almanya’nın ünlü gazetesi Bild, UEFA EURO 2024 ev sahipliği için Türkiye ile yarışan Almanya’nın bu konuda endişeli olduğunu dile getiren bir habere imza attı. Habere göre; UEFA Başkan Yardımcısı Michael van Praag’ın Türkiye lehine karar kıldığı, bu kararın arka planında Praag’ın Almanya Futbol Federasyonu Başkanı Reinhard Grindel ile olan kötü ilişkisinin etkin olmasına vurgu yapıldı. Türkiye’deki devlet güvencesinin de Alman cephesini düşündürdüğünün altı çizildi.