F1’de dengeler değişti

Formula 1’de sezonun 4. yarışı olan Azerbaycan GP’si, Red Bull’dan Sergio Perez’in zaferiyle sonuçlandı.

F1’de dengeler değişti
Abone Ol google-news
Yayınlanma: 03.05.2023 - 04:00

Formula 1’de sezonun 4. yarışı bu hafta yapıldı. Yeni sistemin ilk kez uygulandığı Azerbaycan’da Cuma günü antrenman turu ve yarıştaki sıralamayı belirleyecek sıralama turu koşulurken, Cumartesi günü önce sprint yarışın sıralama turu yapıldı, ardından da sprint yarışa geçildi. Hem sprint hem de normal yarışa Ferrari pilotu Charles Leclerc ilk sıradan başlarken her iki yarışı da Red Bull pilotu Sergio Perez kazandı. Verstappen ise sprint yarışta Russell’in temasının da etkisiyle üçüncülükte kaldı. Ana yarışta ise ilk kısımdan liderliği kolaylıkla ele geçiren Verstappen, erken pit stop stratejisi yapmasının hemen ardından güvenlik aracının piste girmesi ve diğer pilotların bu turda pite gelmesiyle pozisyonunu kaybetti. Verstappen’in ikincilik için Leclerc ile mücadelesinin yarattığı zaman kaybını iyi değerlendiren Perez, takım arkadaşını DRS mesafesine yaklaştırmadan yarışı kazanmayı başardı. Bu yıl ilk kez podyum gören Leclerc üçüncü, Aston Martin’den Alonso 4., Ferrari’den Sainz 5. Mercedes pilotu Hamilton ise yarışı 6. tamamladı. Şampiyonanın 5. yarışı bu hafta sonu Miami’de koşulacak. 

PEKİ YA SONRASI?

Yazının buraya kadarki kısmı, yarışa ilişkin kitabi bilgilerdi. Peki ilk dört yarışta gördüğümüz manzara bize nasıl bir sezon vadediyor?

Öncelikle seven sevmeyen herkesin hemfikir olduğu bir gerçek: Verstappen, diğer tüm pilotlardan çok daha başka bir seviyede. Öyle ki herkes kendisini –tıpkı Hamilton’da olduğu gibi- Verstappen dominasyonuna hazırlıyor. Bu durum özellikle geçen sezon ve bu sezon psikolojik üstünlük olarak da açığa çıkıyor. Tabii bunda Red Bull’un payı büyük… Ve tabii ki de bu aşamada teknik anlamda mucizevi dokunuşların sahibi Adrian Newey’in… 

Devam edelim… Geçen yıl Red Bull takımlarda şampiyonluk hasretini giderse de, Perez kritik aşamalarda “Milli Savunma Bakanı” moduyla Verstappen’e yer yer önemli avantajlar sağlasa da “her şeyiyle ideal 2. Pilot” profili çizmemişti. Karakter olarak Bottas tarzı “Büyük ölçüde ikinci pilotluğu kabul eden pilot” olmaması da soğuk rüzgarlar yaratmaya başlamıştı.

TAKIM İÇİ REKABETE DÖNÜŞEN ŞAMPİYONLUK YARIŞI

İşte böyle bir atmosferde Bahreyn’de Verstappen ve Red Bull’un üstün performansı, yeni sezonu geçen sezonun yeni yarışı gibi algılattı. İkinci yarış Suudi Arabistan’da Perez’in 1, Verstappen’in 2. olması ve sonrasındaki üçüncü yarış Avustralya’da Verstappen’in 1, Perez’in 5. olmasıyla beraber Red Bull pilotlarının geçen seneki mesafe ve dengede bir performansı olacağı izlenimi yarattı. Ancak bu haftaki yarışla işin seyri biraz değişti. Çünkü hem sprint hem de ana yarışta Perez yüksek bir performansla zirveye çıktı. 4 yarışta Verstappen ve Perez arasında 2-2’lik beraberlik, “yeni bir denge” söz konusu… 

Bu yazıda bu ikilinin bu kadar yer tutmasının bir nedeni de şampiyondaki rekabetin takım içindeki rekabete dönmüş olması. Çünkü takım performanslarına bakılacak olursa, Ferrari ve –bunu yazıyor olmak hala ilginç hissettiriyor- Aston Martin ve Mercedes ancak Red Bull’un iki pilotunun da tökezlediği yerde zafer elde edebilecek seviyede. Zaten bu üç takım da bu durumu kabullenmiş durumda. 

PEREZ DİRENECEK

Yine Meksikalı pilot Perez’e dönelim. Verstappen ile geçen yıldan somutlaşan soğuk rüzgarlar sonrasında hem Verstappen hem de takım yetkililerinden “Perez’e yerini anımsatan” açıklamalar geldi. Öte yandan Perez için kontratının sonu da yaklaşıyor. İşte bu aşamada görülüyor ki Perez, bu “dayatmaya” ancak yüksek performans ile direnebileceğini hatta bu dengeyi kendi lehine dönüştürebileceğini düşünüyor. Bir nevi, DRS mesafesinin dışında kalmayı başararak… 

İlk 4 haftanın iki haftasında tam anlamıyla, bir haftasında da büyük oranda bunu ete kemiğe büründürmüş durumda. Pitspor’da yayınlanan “Formula 1’de şampiyon olacağıma inanmasaydım, evimde üç çocuğumu geride bırakıp dünyayı dolaşmazdım” sözleri, Perez’in ruh halini ve motivasyonunu ortaya koyuyor. Peki bu aşamada öngörülebilir olan nedir? 

Verstappen’in olağanüstü durumlarla karşılaşmadığı sürece birinciliği bırakmayacağı, ancak olası hata ve aksiliklerde Perez’in, kendisi açısından “kısa sürede yarış içinde yakalanıp kolayca geçebileceği seviye”nin üstünde olduğu, olacağı… Yani geçen sezon yer yer kaybettiği yeri alma konusunda bu kez önünde ciddi bir “Meksika duvarı”…

ASTON MARTİN’İN SON HALİ GÖRENLERİ ŞAŞIRTIYOR

Sezonun en büyük sürprizi ise şüphesiz Alonso’dan ziyade Aston Martin. Çünkü Alonso zaten iyi bir araçta iyi bir performans ortaya koyacağını gösteriyordu. Aston Martin’in “yeşil teneke”den bir yılda evrildiği nokta şaşırtıcı. Alonso’nun oynadığı takım değiştirme kumarı bu kez tutmuş görünüyor. İlk üç yarışta üç kez üçüncü olarak Aston Martin’i takımlar klasmanında 2. sıraya taşıyan İspanyol pilot, son yarışta ise 4. sırada yer alarak istikrarını sürdürdü. Aston Martin’in diğer pilotu, “patronun şımarık çocuğu” Stroll’ün de ilk dört yarışta bir 4.lük, bir 6.lık ve bir 7.liği olduğunu da anımsatalım. Azerbaycan’da 3. olan “Pol fatihi”  Leclerc, bu sezon ilk kez kürsü gördü. Monaco’nun Küçük Prensi bu yarıştan önceki üç yarışın ikisini tamamlayamamış, birisinde de 7. olmuştu. 

Sezonun şimdilik fiyaskosu ise şüphesiz Sainz. Sainz’i fiyasko yapansa yarış sıralamalarından ziyade çizdiği düşük motivasyon/profil. Bu yarışı 5. sırada tamamlayan Sainz, diğer üç yarışta bir 4.lük bir de 6.lık elde etti. Sezon onun için getirir bilinmez ama bilinen bir gerçek, Ferrari’deki ikinci plandaki yerinin daha da belirginleşmesi… 

Mercedes ise geçen yılın ardından kendi açısından önemli aşama kat etmiş durumda. Hamilton ilk iki yarıştaki 5.liklerin ardından 3. yarışta 2.liği elde ederken son yarışı 6. sırada tamamladı. Son yarışı 8. sırada tamamlayan takım arkadaşı Russell ise kendisine yönelik beklentilerin bir tık daha altında. Belki de artık Williams’ta değil de Mercedes’te yarıştığını biraz daha fark etmeli. Önceki yarışlarda bir 4.lük bir de 7.lik elde eden Russell, bu haftaki sprint yarışı da 5. sırada tamamladı. Russell’in son yarışın son turunda en hızlı tur puanını aldığını da eklemekte fayda var. 

ÇEKİŞMENİN YENİ RAUNDU MİAMİ

Şampiyonanın beşinci durağı Miami’de ise pist, yarı cadde yarı sabit pist biçiminde. Bu zamana kadar Bakü’deki cadde pistinde hiç kimse iki yarış kazanamamıştı. Bu istatistiği değiştiren kişinin, diğer cadde pistleri Singapur ve Monako’da yarış kazanan Perez’in değiştirmesi şaşırtıcı değil. Şimdi ki soru, bu hibrit pistte Verstappen-Perez çekişmesinin nasıl sonuçlanacağı, ve olası bir sürprizi Alonso’nun mu, Hamilton’un mu yoksa Leclerc’in mi yapacağı… 

Kapanıştan bir adım öncesinde ilk 10 pilotun ve 5 takımın puanlarını anımsatalım:

Pilotlar:

1- Verstappen 93

2- Perez 87

3- Alonso 60

4- Hamilton 48

5- Sainz 34

6- Leclerc 28

7- Russell 28

8- Stroll 27

9- Norris 10

10- Hulkenberg 6

Takımlar

1- Red Bull 180

2- Aston Martin 87

3- Mercedes 76 

4- Ferrari 62

5- Mclaren 14

Ve kapanışta akıllarda bir dolaylı soru:

Emekli olan ve Cumhuriyet tarihimizin en büyük depremi dışında tüm konularda dünyanın en duyarlı insanı Sebastian Vettel; Aston Martin ve Alonso’nun performansı sonrası acaba ne düşünüyordur?..