UEFA'dan gelir golü

Yapılan değişiklikle alt sıralardaki takımların yüksek gelir elde etmeleri hayal oldu.

UEFA'dan gelir golü
Abone Ol google-news
Yayınlanma: 27.12.2018 - 03:30

UEFA, 2018-19 sezonunda Şampiyonlar Ligi’nde parasal ödül dağıtım koşullarını değiştirirken kulüpler için önemli bir kazanç olan pazarlama havuzunun gelir payı azaltıldı. Takım katsayısı reytingine göre yeni bir dağıtım kriterini uygulamaya koyan UEFA’nın bu değişikliğiyle, Galatasaray ve benzeri çevre liglerin takımlarının Şampiyonlar Ligi’nde çok para kazanabilmeleri neredeyse hayal oldu. Yeni sezonda yüzde 30’luk payıyla kulüplere önemli kazanç sağlayan pazarlama havuz gelirlerinin payı yüzde 15’e inecek. Kulüplerin son 10 yıllık takım katsayısı baz alınarak oluşturulan reytinglere bakılarak parasal ödül dağıtımı gerçekleştirilecek. Bu gelir kaleminin, toplam kulüplere dağıtılacak parasal ödül havuzu içindeki payı yüzde 30 ve dağıtılacak tutar 585 milyon Avro olacak.
Bu uygulamayla UEFA en yüksek puandan en düşük puana katılımcı takımların sıralamasını yapacak. Şampiyonlar Ligi’ne katılan 32 kulüp sahip oldukları puana göre en yüksekten en düşüğe sıralanacak ve oluşan sıralamaya göre her bir sıra için pay belirlemesi yapılacak. Bu kapsamda, 1. sıradaki takımın 32 payı olurken son sıradaki (yani 32. sıradaki) takım 1 pay kazanacak. Bu payların herbiri UEFA’nın bu sezon için belirlediği 1 milyon 108 bin Avro ile çarpılacak ve bu şekilde takımların reytinglerine göre dağıtılacak para belirlenecek.

Real Madrid 162 bin takım puanıyla 32 payla ilk sırada bulunurken ikinci Atletico Madrid 31, 3. sıradaki Bayern Münih 30 pay alacak. Sıralamada sondan ikinci sıradaki temsilcimiz Galatasaray ise 7 paya sahip. Real Madrid takım katsayısı reytingine göre 32 pay ile 35 milyon 456 bin Avro elde ederken temsilcimiz Galatasaray ise 7 hisseye sahip olduğu için 7 milyon 756 bin Avro’ya ulaşmış olacak. Galatasaray Belçika ekibi Club Brugge ile aynı puana sahip olmasına karşın, Belçika’nın UEFA ülke puanı Türkiye’den daha yüksek olduğundan, Belçika ekibi 25. sırada yer bularak 8 pay alacak.

Uygulama kime yarıyor?
UEFA, Şampiyonlar Ligi gelirlerinin kulüplere dağıtımındaki 585 Milyon Avro’luk gelir kaleminde ‘Coeffient Ranking’ uygulaması kesinlikle büyük takımların lehine bir uygulama gibi görünüyor. Bu uygulamanın neden 10 yılı kapsadığının bir duyurusu UEFA tarafından da açıklanmış değil. Pazarlama havuz gelirlerinin 585 Milyon Avro’dan, 292 milyon Avro’ya düşürülmesiyle, çevre liglerin takımlarına daha az parasal ödül aktarılmış olacak. Nitekim, yukarıdaki tabloya göre merkez liglerin kulüplerine aktarılan tutar, takım katsayısı reyting gelirinin yüzde 71.4’lük kısmına karşılık geliyor. Yani, 585 milyon Avro’luk gelirin 417 milyon 716 bin Avro’su merkez liglere gidiyor. Ayrıca, 10 yıllık birikimli takım katsayısının bu gelirin dağıtımına baz alınması merkez liglere haksız rekabet üstünlüğü sağlıyor. 

UEFA’ya Çevre Ligler formulü!  
UEFA, Şampiyonlar Ligi’nde yaptığı bu düzenlemeyle merkez liglere rekabet üstünlüğü sağlıyor. Bu dağıtım politikasıyla, rekabet sadece merkez ligler arasında sıkışıp kalmış olacak. Orta ve uzun vadede zaten olmayan rekabetle çevre ligler, merkezden daha da uzaklaşacak. Merkez ligler ile çevre ligler arasındaki dengesiz rekabet, zengin-fakir makasını açacak. Zira, UEFA her sene Şampiyonlar Ligi’ne ayırdığı kaynağı artırıyor ve kendi geleceği açısından da bunu devam ettirmek zorunda.
Çevre liglerin federasyonları ve bu ligleri domine eden kulüpler zaman geçirmeden bu gelişmeye karşı, UEFA’nın haksız rekabeti yücelten bu adil olmayan uygulamasına karşı acilen bir dayanışma örgütlemeli. Kendi liglerinde ve Avrupa futbol kamuoyunda konuyu gündeme taşımalı. Bu haksız ve dengesizliği artıran uygulamaya karşı tek bir yumruk, tek bir yürek olmalı. Bu uygulamayla ilk sırada yer alan Real Madrid, fazladan 17.5 milyon Avro daha ekstra gelir elde etmiş olacak. İşin kötüsü haksız rekabet bu şekilde kalıcılaşmış ve kurumsallaşmış olacak.