Elektronik müziğin vitrin meraklılarından olmayan Batur Sönmez, bir istikrar sembolü
Çalışmalarını başından beri izlerim; Batur Sönmez elektronik müzik camiasının vitrin meraklılarından biri değil. Sosyalliği sanatıyla sınırlı; sabırlı, üretken ve yalnız adam.
Kendiyle birlikte bu sevdaya kapılmış, ama hayatın fırtınasında sürüklenerek vazgeçmiş çok isim var. Batur ise istikrar sembolü. Hiçbir zorluk onu yıldırmıyor, caydırmıyor. Yaptığı işin -maddi, manevi- ne kadar karşılığını aldığının muhasebesi yapmadan yoluna devam ediyor.
Kararlılığı sayesinde Almanya’dan Japonya’ya, Rusya’dan Lübnan’a; dünyanın dört bir yanında çaldı müziğini Batur. Oralardan da misafirleri oldu, onlarla sayısız performans sergiledi.
26 Mart Salı akşamı, (aralarında Okay Temiz’inde bulunduğu) 30 kişilik izleyici topluluğunun karşısında 20. yıl konserini verdi Batur, Bauart’ın tarafından organize edilen “Ender Sesler” etkinlikleri kapsamında, Yapı Kredi Kültür Merkezinde.
Büyük sahne, uzun masa, kalabalık bir ekipman... Kalabalık karşısında konuşmayı seven biri değil, bir de heyecanlı. Mikrofon fobisi var, o yüzden açılış konuşmasını kısa kesiyor.
Bir saatlik performansın ilk bölümü Kontact adını verdiği; temas mikrofonları, efekt pedallar, soundbox ve synth bulunduğu, metal objelerin ses kaynağı olarak kullanıldığı yeni noise projesi. Burada elektronik işlemler sonucunda elde ettiği endüstriyel tınıları var. İlk parça “Mavi Işık”ta tek bir sesten yola çıkarak, ekleyerek, çoğaltarak, sesleri üst üste bindirerek elde ettiği kaotik bir ses manzarası yaratıyor. Müziği destekleyen perdede bir beton kesme makinesinin birkaç saniyelik görüntüsünün döngüsü bulunuyor, siyah beyaz.
Zihinsel deney
İkinci parça Yves Klein’a atıfta bulunduğu deneysel doğaçlama. Minik farklarla değişerek ilerleyen elektrikli testereden çıkarcasına tırmalayan huzursuz sesler bir hipnotizmaya dönüşüyor. Nasıl arttıysa öyle eksiliyor sesler ve iki parçalık ilk bölüm 40 dakika sürüyor.
İkinci bölüm Flash Mental Experiment adını taşıyan ses ve ışık oyunlarına dayalı bir zihinsel deney. Batur’un analog synthesizer kullanırken izleyicinin üzerine yansıttığı killing efektli sert ışık, migrene davetiye çıkarıyor.
Yerel seçimlerden önceki son konser tercihini burada kullanan izleyici, sıra dışı bir saatin sonunda salondan ayrılırken, Batur ekipmanını yine tek başına topluyor, bir sonraki projenin ne olacağını düşünerek.
muratbeser@muratbeser.com
En Çok Okunan Haberler
- Türkiye'nin en ünlü tekstil devi kapandı
- SMA'lı bebeğin babası intihar etti!
- Muğla'da helikopter kazası: 4 kişi öldü!
- Soğuk havada TIR kuyruğu 30 kilometreyi geçti
- 'Su sorununu çözmek, DSİ'nin görevi değil'
- Öğrencisinin Suriye'de Bakan olduğunu öğrendi
- CHP'den Erdoğan'a sert yanıt!
- Evini kiraya verecekler için geri sayım
- 'Ev hapsi' kararının ardından ilk kez konuştu
- İstanbul Barosu hakkında soruşturma!