‘Bursa’daki işçi özgür değilse biz de değiliz’
Avrupa genelindeki Renault fabrikaları, Bursa’daki Oyak Renault işçilerinin sendika seçme özgürlüklerine destek olmak için bu ay içinde eylem yapma kararı aldı.
Türkiye’nin otomotiv devi Oyak Renault Fabrikası’nda önceki yıl Türk Metal’den istifa edip DİSK’e bağlı Birleşik Metalİş Sendikası’na geçen işçilerin sendika seçme özgürlüklerine uluslararası destek devam ediyor.
Uluslararası sendikalar, işçilerin sendika seçme konusunda özgür olması gerektiğine işaret ederken, Bursa’daki işçilerin hakları korunuyorsa, onlar özgürse, Avrupa’daki işçiler de özgürdür” ifadesini kullandı. Avrupa’da Renault-Nissan Grubu fabrikalarında örgütlü sendikalar olan İngiltere’den Unite, İspanya’dan Commissiones Obreras, Fransa’dan CGT sendikaları Bursa’daki Oyak Renault İşçilerine geçen hafta destek ziyaretinde bulundu.
Avrupa’da eylem günü
Ziyaretle ilgili Cumhuriyet’e açıklamalarda bulunan Fransa CGT, Sendika Temsilcisi Nail Yalçın, bu ay içinde bir gün Avrupa’daki tüm Renault fabrikalarındaki işçilere bir eylem günü çağrısı yapacaklarını belirterek, “Bu tarihte kendi ülkelerimizdeki fabrikalarda, Oyak Renault işçilerinin sendika seçme özgürlüklerine saygı gösterilmesi talebiyle eylemler gerçekleştireceğiz. Ayrıca Fransa’da Renault Grubuna karşı açacağımız bir davanın hazırlıkları neredeyse tamamlandı. Önümüzdeki günlerde Renault Grubuna karşı Fransa’da mahkemeye gideceğiz. Bursa Oyak-Renault çalışanları çoğunluk olarak Birleşik Metal-İş tarafından temsil edilmek istediğini belirtmiştir. Oyak Renault çalışanlarının açık bir çoğunluğunun Birleşik Metal-İş Sendikası üyesi olduğu geçmişte Fransa’daki Renault Genel Merkezi tarafından da doğrulanmış ve teyit edildi” dedi.
İngiltere’de Nissan fabrikasında örgütlü Unite Sendikası Dış İlişkiler Sorumlusu Ben Richards, işçilerin hangi sendikaya üye olacaklarına ancak kendilerinin karar vereceğini, bu tercihe devlet, siyasiler ya da işverenin karışmaması gerektiğini söyledi.
Kaygı verici
Bursa’daki Oyak Renault işçilerine destek olmak için geldiklerini anlatan Richards, “Buradaki işçilerden dinlediğimiz hikâyeler oldukça kaygı verici. Baskılar, korkutma ve tehdit uygulanıyor. Sendika seçme konusunda işçi özgür olmalı. Bu aynı zamanda bir demokrasi meselesi. Oyak Renault işçilerinin daha iyi çalışma koşulları, kendi sendikasını özgürce seçme hakkı, insanca yaşam sürdürebilecek bir ücret ve sakatlanmadan, hastalanmadan çalışabilme hakkı için sürdürdüğü mücadele hem bizlere, hem de Avrupa’daki tüm Renault işçilerine örnek oldu” dedi.
İspanya Commisiones Obreras (CC.OO) Federacion Industrie’den Juan Blanco Blanco ise, “Bursa’daki işçinin hakkı korunmazsa aslında bizim de hakkımız korunmaz. Kötü çalışma koşullarının olduğu yerde iyi bir demokrasi de olmaz. Türkiye’deki sendikal haklar için endişeliyiz” diye konuştu.
OHAL davaları geciktirdi 5 bini aşkın kişinin çalıştığı Bursa’daki Oyak Renault Fabrikası’nda önceki yıl mayıs ayından bu yana binlerce işçi, üyesi olduğu Türk Metal Sendikası’ndan istifa edip DİSK’e bağlı Birleşik Metal-İş Sendikası’nda örgütlenmeye başlamıştı. Oyak Renault’da, ücretlerinin iyileştirilmesini isteyen ve sendika seçme özgürlüklerinin kısıtlandığını vurgulayan ve eylem yapan işçiden 117’si işten çıkarılmıştı. Bu işçilerin büyük kısmı dava açıp işe iade ya da tazminat kazanmıştı. Ama davası devam eden işçilerin mahkeme süreci OHAL ve görevden uzaklaştırılan savcı ve hâkimler nedeniyle uzuyor. Unite, Commissiones Obreras, CGT sendikalarından yapılan açıklamada, OHAL nedeniyle Türkiye’deki işçi haklarından kaygı duyulduğu da belirtilerek, darbe girişiminden hemen sonra yaşananları kınadıkları, ancak sonrasında birçok işçinin görevinden uzaklaştırıldığı bu durumun endişe verici olduğu ifade edildi. Karar mayısta Mayıs ayı başında ise Oyak Renault fabrikasında sayım yapılacak ve Türk Metal mi yoksa Birleşik Metal mi söz sahibi olacağına karar verilecek. Unite, Commissiones Obreras, CGT, Oyak Renault’nun düm dünyada uygulanan küresel çerçeve sözleşmesine uyması gerektiğine işaret ederek, şirketle ilgili şu açıklamayı yaptı: * Sadece 2016 yılında Renault Group 3.18 milyon araç üretmiştir, bu rakam 2015 yılında 2.81 milyon adetti. * 2016’da cirosu 2015’e göre yüzde 13 artmış ve 51 milyar 243 milyon Avro oldu. Grubun net kârı ise yüzde 16.45 artarak 3 milyar 543 milyon Avro’ya çıktı. * Renault Group’u hissedarlarına 2016’da 932 milyon Avro dağıttı ve kasasında ise halihazırda 13 milyar Avro nakit var. Üstelik geçen sene 2 milyar Avro harcayıp Mitsubishi’yi satın aldı. |
En Çok Okunan Haberler
- Fatih Altaylı ve İsmail Saymaz'a soruşturma
- Albaya verilen ceza belli oldu!
- Çok konuşulacak 'adaylık' açıklaması
- AKP’li belediyeden bir ayda 33 konser
- Mahruki yine yandı
- Fakülteyi kâğıt üzerinde kurmuşlar!
- Teğmenlerin avukatlarından açıklama geldi!
- Özel görüşmenin ayrıntılarını açıkladı!
- 'Tarihe not düşmek için geldim'
- A Milli Takım'ın Uluslar Ligi'ndeki rakibi belli oldu!