Ankara metrosunda hedefler tutmadı

Entegrasyon çalışması yetişmedi, son trenler yeni yılda da erken kalkıyor...

Ankara metrosunda hedefler tutmadı
Abone Ol google-news
Yayınlanma: 05.01.2015 - 11:28

AKP’li Melih Gökçek’in yapımını tamamlayamadığı için Ulaştırma Bakanlığı’nın üstlendiği Törekent ve Çayyolu metroları mevcut Batıkent Metrosu ile 8 ay süren çalışmalara karşın entegre edilemedi. İlan edilen tarihte metroların neden birleştirilemediğini, sorunun nerede olduğunu, birleştirme çalışmalarının ne zaman sonuçlanacağını kimse bilmiyor. Çalışmayı yürüten Ulaştırma Bakanlığı sorulara yanıt vermiyor. Büyükşehir Belediyesi ise tüm gelişmelerden habersiz.

Geçen yıl yapılan yerel seçimler öncesinde tren seti ve vagon yetersizliğine karşın başkentin iki ana güzergahı olan Sincan ve Çayyolu bölgesinde çalışması için yapılan metro hatları hizmete açılmıştı. Seçim nedeniyle açılışı öne alınan hatlarda her gün yeni sorunlar ortaya çıkıyor. Üç hattın birleştirilmesi için Ulaştırma Bakanlığı’nca yürütülen çalışmalar ilan edilen tarihte bitmedi. Başkent, yeni yıla metroda yaşanan sorunlarla giriyor.

Metro’da yaşanan sorunlar ve eksiklikler şöyle:

Malzeme yetersizliği: İki hattın kısa aralıklarla açılmasına karşın bu hatlarda çalışacak sayıda tren seti ve vagon bulunmuyor. Kızılay’dan Törekent’e gitmek isteyen bir kişi, önce Batıkent son durağa kadar geliyor, buradan aktarmayla ilerlemek zorunda kalıyor. Çayyolu güzergahından gelen yolcular da bindikleri trenle en fazla Kızılay’a kadar gelebiliyor. Törekent ve Çayyolu hatlarında ilk başlarda 10 dakikada bir tren hareket ediyordu. Ulaştırma Bakanı Lütfi Elvan, bütçe görüşmelerinde, bu sürenin 6.5 dakikaya düşürüldüğünü açıkladı. Ancak seferler halen üç, en fazla dört vagonlu setlerle yapılabiliyor. Üç hattın birleştirilmesinin önündeki en büyük engel açılışın 9 ay önce yapılmasına karşın halen tren seti ve vagon yetersizliği. Bakanlık mevcut durum ve çalışmalar hakkında yöneltilen sorulara yanıt vermiyor.

Rötarlar önlenemiyor: Metro hatları birleştirilemediği ve aktarmaların zorunlu olduğu hatlarda gecikmeler kaçınılmaz oluyor. Çayyolu’ndan gelen bir tren, Kızılay İstasyonu’nda yanaşacağı bölümde başka bir tren bulunduğu için zaman zaman Necatibey durağında beklemek zorunda kalıyor. Aynı sorun Batıkent’ten gelen trenin Sıhhiye durağında veya daha önceki duraklarda beklemesine neden oluyor. Beklemeler nedeniyle yolculuk süreleri uzuyor, yolcular zaman zaman kavgalara varan tepkiler gösteriyor.

Sincanlılar perişan

Ring hatları bıktırıyor: Çayyolu ve Törekent hatlarının açılmasının ardından Büyükşehir Belediyesi Sincan, Etimesgut ve Çayyolu bölgesinden kent merkezine yolcu taşıyan otobüs hatlarını metro duraklarına “ring hattı” olarak yönlendirdi. Ancak güzergahtaki yoğunluk, üniversitelerin de açılmasının ardından üçlü vagonla yolcu taşıyan metronun kapasitesini aşmış durumda. Metronun açılmasıyla yurttaşların özel araçları yerine metroyu kullanması, böylece Eskişehir Yolu’nda trafiğin rahatlaması beklentisi boşa çıkmış durumda. Sincan ve Etimesgut’tan ring otobüsüyle metro durağına gelenler ise yolculuk süresinin uzaması nedeniyle daha pahalı ulaşım yapmak zorunda kalıyor. Metro hattıyla ulaşım sağlayamayanlar ise zorunlu olarak diğer özel ulaşım araçları; minibüs ve özel otobüslere yöneliyor.

Bakanlık suspus

Çayyolu ve Törekent hatlarının açılışının ardından yaşanan sorunlar üzerine dönemin Başbakanı Recep Tayyip Erdoğan, partisinin grup toplantısında “sorunların çözüleceğini, entegrasyonun sağlanacağını, yolculuk süresinin kısalacağını” söylemiş, ardından geçen yıl 12 Mayıs’ta birleştirme çalışmaları nedeniyle son metro seferleri erkene alınmıştı. Çalışmalar için verilen süre doldu. Çalışmaların ne aşamada olduğu, sorunların ne zaman çözüleceği, kesintisiz ulaşımın ne zaman sağlanacağı konusunda Ulaştırma Bakanlığı, yazılı ve sözlü sorularımıza hiçbir yanıt vermiyor.
Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Melih Gökçek de 2014 yılına ilişkin yaptığı basın toplantısında, metro ihalesini kazanan firmanın vagonların tamamını teslim etmediğini dile getirdi. Gökçek, “Vagonların tamamı geldiğinde metroların saatleri yeniden düzenlenecek. Bu konu Ulaştırma Bakanlığı ile alakalı en yakın zamanda bu konu da netliğe kavuşacaktır” dedi.

Bilgi alınamayan bir diğer konu da metro hatlarına tren seti ve vagon montajı yapacak fabrikanın akıbeti. Üst düzey devlet yöneticilerinin katılımıyla Çinli firma ve Türk ortağı MNG Holding tarafından temeli atılan fabrikada kaç vagonun montajının yapıldığı, çalışmaların ne aşamada olduğu konusunda kamuoyuna bilgi verilmiyor.

Hani yerli katkı?

Metro ihalesine çıkılırken, şartnamede OSTİM’deki sanayicilerin üretime katılması, üretimi yapılacak aksamlarda yüzde 50 yerli oranının sağlanması koşulu yer aldı. Çinli firma ve ortağı, Türkiye’de raylı sistem konusunda çalışan hiçbir firmayla bağlantı kurmadı, şartnamenin gereğini halen yerine getirmedi. Metro hatlarında yaşanan gecikme ve diğer sorunlar nedeniyle Ulaştırma Bakanlığı da şartnamedeki “yerli katkı” koşulunun uygulanmamasını görmezden geliyor.


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler