5.5 yıl sonra adalet umudu

Şile’de fırtınalı havada zorla kurtarma görevine gönderilen 3 denizci ile bir sivilin yaşamını yitirdiği kazada, bakanlığın genel müdürü koruyan kararı kaldırıldı.

5.5 yıl sonra adalet umudu
Abone Ol google-news
Yayınlanma: 03.05.2018 - 23:31

İstanbul Şile’de 2012 yılında, kayalıklara çarparak parçalanan botta yaşamını yitiren 3 Kıyı Emniyeti personeli ile bir sivilin davasında 5.5 yıl sonra yeni gelişme yaşandı. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, dönemin Kıyı Emniyeti Genel Müdürü Salih Orakçı hakkında soruşturma izni vermemişti.

Anayasa Mahkemesi, Orakçı hakkında soruşturma izni verilmemesi nedeniyle etkili ceza soruşturması yürütülemediğine dikkat çekti. “Yaşam hakkının” ihlal edildiğine işaret eden mahkeme, yargılamanın yenilenmesini istedi. Anayasa Mahkemesi’nin kararında isimlerin baş harfleri kodlanarak yer aldı.

Yaşam hakkı ihlali

Anayasa Mahkemesi kararında “yaşama hakkının” ihlal edildiğine dikkat çekti. Mahkeme kararında şöyle dedi:

“Hakkında soruşturma izni istenen kamu görevlisinin atılı suçu işlemiş olabileceğine dair teknik bulgularla desteklenen ciddi emarelere rastlanmış olmasına karşın soruşturma izni verilmemesi nedeniyle anılan kamu görevlisi hakkındaki adli sürecin sona ermesinin meydana gelen ölüm olayına ilişkin etkili bir ceza soruşturması yürütülmesi önünde engel teşkil ettiği sonucuna ulaşılmıştır.”

Yargılamanın yenilenmesini isteyen Anayasa Mahkemesi, dosyayı Ankara Bölge İdare Mahkemesi ile Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ve Adalet Bakanlığı’na gönderdi.

Olayın ardından hazırlanan bilirkişi raporunda botları görevlendiren kişi veya kişilerin yüzde 50 görev kusuru bulunduğu belirtilmişti. Bakanlık müfettişlerince hazırlanan inceleme raporunda da denize açılması yönünde kaptanın zorlandığına yönelik bulgular saptandığı belirtilmişti.

İstanbul Şile’de 3 Kıyı Emniyeti personeli, batan gemideki kazazedeleri kurtarmak için önce vardiya değişikliği ile göreve çağrılmış, ardından da şiddetli fırtınada denize açılmaları istenmişti. Motorları durduğu için kayalıklara çarparak parçalanan botta bulunan Kaptan Cemil Özben, Çarkçıbaşı Mehmet Genç ve Yağcı Turgay Sarıboğa hayatını kaybetmişti. Kazazedelere yardım etmek isteyen balıkçı Mümin Akgün de yaşamını yitirmişti.

BİLİRKİŞİ YÜZDE 50 GÖREV KUSURU BULMUŞTU

Olayın ardından Şile Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından soruşturma başlatılmıştı. Ayrıca başsavcılık bilirkişiye rapor da hazırlatmıştı. Raporda, 7 numaralı botun mevcut deniz ve hava koşullarında seyre uygun olmamasına karşın denize açılması konusunda görevlendirildiği belirtilerek, römorkör ve helikopterler yerine göreve uygun olmayan botları görevlendiren kişi veya kişilerin yüzde 50 görev kusuru bulunduğu belirtildi. Bakanlık müfettişlerince hazırlanan inceleme raporunda da, tecrübe ya da beceri noksanlığı veya mazeret bulunmamasına karşın 7 numaralı botun vardiyasının neden değiştirildiğinin tespit edilemediği, denize açılması yönünde kaptanın zorlandığına yönelik bulgular saptandığı belirtilerek Kıyı Emniyeti Genel Müdürü Orakçı hakkında soruşturma izni verilmesi gerektiği belirtildi. Bakanlığın soruşturma izni vermemesi ve ardından gelen takipsizlik kararı üzerine makinistin yakınları Anayasa Mahkemesi’ne bireysel başvuruda bulundu.


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler