Sabiha Gökçen kimdir? Ne zaman öldü, mesleği neydi? Atatürk'ün manevi kızı

Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk'ün ileri görüşlülüğü ve kadınlara verdiği önemle yurt dışına gönderilerek pilotluk eğitimi alan Sabiha Gökçen, Türkiye'nin yanı sıra dünyanın da ilk kadın savaş pilotu olma başarısı gösterdi. 12 yaşında Atatürk tarafından evlat edinildi. İşte, Sabiha Gökçen biyografisi...

cumhuriyet.com.tr

Uçuş kariyeri boyunca yaklaşık 8 bin saat uçuş gerçekleştiren ve 32 farklı askeri operasyona katılan Sabiha Gökçen'in adı, yurt genelinde çeşitli okullara, sokaklara, caddelere ve yerleşkelere verildi. 2001 yılında hizmete giren İstanbul'un ikinci havalimanına da Sabiha Gökçen'in adı verildi.

SABİHA GÖKÇEN'İN HAYAT HİKAYESİ

Bursa Vilayet Başkatibi Hafız Mustafa İzzet Bey ile Hayriye Hanım'ın kızları Sabiha Gökçen, 22 Mart 1913 tarihinde Bursa'da dünyaya geldi. Sabiha Gökçen aslen Bursalıydı.

Edirne Deftardarı olan babası Hafız İzzet Bey, 'Jön Türk' olduğu gerekçesiyle Bursa'ya sürüldü. Anne ve babasını küçük yaşta kaybeden ve abisi Neşet tarafından büyütülen Sabiha Gökçen, 1925 yılında henüz 12 yaşındayken, Bursa ziyareti sırasında evlerinin yakınındaki Hünkar Köşkü'nde konaklayan dönemin Cumhurbaşkanı Mustafa Kemal Atatürk'e ulaşarak okumak istediğini dile getirdi.

Atatürk, ağabeyinden izin alarak, zor şartlar altında yaşayan Sabiha'yı evlat edindi ve Ankara’ya götürdü.

Sabiha, Çankaya İlkokulu, Arnavutköy Amerikan Kız Koleji ve Üsküdar Amerikan Lisesi’nde eğitim gördü. Rahatsızlığı nedeniyle öğrenimini yarıda kesip Heybeliada ve Viyana’da tedavi gördü. Bir süre Fransızcasını ilerletmek amacıyla Paris’te bulundu.

1934'te Soyadı Kanunu'nun çıkmasından sonra Mustafa Kemal, Sabiha'ya "Gökçen" soyadını verdi.

Sabiha Gökçen, 1935'te Türkkuşu'nun açılış töreninde yapılan planör gösterilerinden etkilenerek havacılığa ilgi duydu. Atatürk’ün de destek vermesi ile 1935'te Türk Hava Kurumu'nun Türk Kuşu Sivil Havacılık Okulu'na girdi, Ankara'da yüksek planörcülük brövelerini aldı.

Gökçen, yedi erkek öğrenciyle birlikte Kırım'a gönderilerek altı aylık yüksek planörcülük eğitimini Koktebel Yüksek Planör Okulu'nda tamamladı. Moskova'ya motorlu uçak okuluna gitmeyi planlıyordu. Ancak manevi kız kardeşi Zehra'nın ölüm haberini alınca bu düşünceden vazgeçerek ülkesine döndü.

Bir süre dünyaya küsen Sabiha, Atatürk'ün ısrarları ile yeniden çalışmalara başladı. Eskişehir Havacılık Okulu’nda Savmi Uçan ve Muhittin Bey’den özel uçuş eğitimi aldı. 25 Şubat 1936'da ilk defa motorlu uçak ile uçmaya başladı.

Gökçen'in, uçuş eğitimde gösterdiği başarılardan dolayı, Atatürk kendisine şunları söyledi: “Beni çok mutlu ettin… Şimdi artık senin için planladığım şeyi açıklayabilirim… Belki de dünyada ilk askerî kadın pilot olacaksın… Bir Türk kızının dünyadaki ilk askerî kadın pilot olması ne iftihar edici bir olaydır, tahmin edersin değil mi? Şimdi derhal harekete geçerek seni Eskişehir’deki Tayyare Mektebi’ne göndereceğim. Orada özel bir eğitim göreceksin.”

İLK ASKERİ KADIN PİLOT

O yıllarda kızlar askerî okullara alınmadığı için özel bir üniforma giydirilerek Eskişehir Uçuş Okulu’nda, 1936-1937 döneminde 11 ay boyunca özel eğitim aldı. Bu eğitim sırasında kendisine ilkokul öğretmeni Nüveyre Uyguç eşlik etti. Gökçen, brövesini aldıktan sonra Eskişehir’deki 1. Hava Alayı’nda altı ay görev yaptı, bu sırada Trakya ve Ege manevralarına katıldı.

Sabiha Gökçen, 1937 yılında Tunceli'de çıkan ayaklanmayı bastırmak için düzenlenen askeri harekatta uçak pilotu olarak yer aldı. Bu harekatta gösterdiği başarı dolayısıyla kendisine 'Türk Hava Kurumu İftihar Madalyası' verildi. 30 Ağustos 1937 tarihinde de askeri uçuş brövesi aldı.

Manevi babası Atatürk öldükten sonra hayatını yeniden düzene sokan Gökçen, kadınların orduda görev yapmasına ilişkin yasa çıkmadığı için ordudan ayrıldı ve Türkkuşu Uçuş Okulu'na başöğretmen tayin edildi. 1955'e kadar bu görevini başarıyla sürdürdü. Türk Hava Kurumu Yönetim Kurulu Üyesi oldu. Hayatı boyunca toplam 22 değişik hafif bombardıman ve akrobatik uçakla uçtu.

Gökçen, 1940 yılında Hava Okulu’nda askerî coğrafya ve topoğrafya öğretmeni Üsteğmen Kemal Esiner ile evlendi ve eşine kendi soyadını verdi; ancak üç yıl sonra, 12 Ocak 1943'te eşini kaybetti.

1953 ve 1959'da davet edildiği ABD'ye Türk toplumu ve Türk kadınını tanıtmak amacıyla giden Gökçen için büyük bir Amerika turu düzenlendi. Son uçuşunu 1996'da 83 yaşında iken Fransız pilot Daniel Acton eşliğinde Falcon 2000 uçağıyla yaptı.

1996'da havacılık kariyerinin en büyük ödülünü aldı. Amerikan Hava Kurmay Koleji'nin mezuniyet töreni için düzenlenen "Kartallar Toplantısı"nın onur konuğu olarak katıldığı Maxwell Hava Üssü'ndeki törende "dünya tarihine adını yazdıran 20 havacıdan biri" seçildi. Bu ödüle layık görülen ilk ve tek kadın havacı oldu.

Ölümünden 2 yıl önce Hukukun Egemenliği Derneği tarafından onuruna verilen törende, adına bestelenen, klasik rock opera tarzındaki eseri dinledi.

Sabiha Gökçen 22 Mart 2001 tarihinde Gülhane Askerî Tıp Akademisinde 88 yaşında kalp yetmezliği sebebiyle hayatını kaybetti.

SABİHA GÖKÇEN'İN ÖDÜLLERİ VE MADALYALARI 

* Türk Hava Kurumu'nun bir numaralı Övünç (Murassa) Madalyası ve beratı,

* Yugoslav Ordusunun en büyük nişanı olan Beyaz Kartal Nişanı ve ordu brövesi,

* Romanya Ordusu Havacılık Brövesi,

* Trakya ve Ege manevralarından dolayı verilen hatıra madalyalar,

* Türk kadınının seçme ve seçilme hakkı kazanmasının 50. yılında TBMM'deki törende verilen mesleklerinde öncü kadınlar plaketi,

* Selçuk Üniversitesi'nin fahri doktorluk payesi,

* THK tarafından 1989'da verilen altın madalya,

* 1991'de Uluslararası Havacılık Federasyonu'nun havacılığın bütün dallarında üstün başarı gösteren havacılara verdiği FAI altın madalyası,

* 1996'da ABD'nin Maxwell Hava Üssü'ndeki törende "dünya tarihine adını yazdıran 20 havacıdan biri" unvanı,

* Ordu, çeşitli dernek ve kuruluşların verdiği 28 adet plaket.