Gece değil ölüm vardiyası

3. havalimanında en çok hafriyat işçiliği sırasında can kaybının yaşandığı belirtilirken, gece vardiyalarındaki güvenliğin azlığına dikkat çekildi.

MEHMET KIZMAZ

Binlerce işçinin görev aldığı 3. havalimanı inşaatındaki çalışma koşullarına ve iş cinayetlerine tepkiler sürüyor. Gazetemize telefonla ulaşan, inşaatta çalışan işgüvenliği uzmanları, birçok işçi ölümünün, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’nın ve İş Sağlığı ve Güvenliği Meclisi’nin (İSİG) kayıtlarında yer almadığını ileri sürüyor: “İSİG’in yayınladığı işçi ölümü listesini çalışanlara uzatarak, ‘Sizde ölümlü kaza yaşandı mı’ dediğimde, bir taşeron işçisi ‘24 Ocak 2016’da bizim usta kazada öldü. Listede yok’ dedi. Yanlış hatırlamıyorsam isminin Ahmet olduğunu söylediler. İşçinin tam ismini vermek istemediler, çünkü korkuyorlar.”

Milletvekili giremez

O..K (33) inşaat mühendisi. Nisan 2016’da işe başladığı havalimanında, bir yıl görev yapmış. Dış hatlar terminal binasının kaba inşaatında çalışmış. VMK İnşaat’a bağlı dört işçinin yüksekten düşerek öldüklerine tanık olmuş. İnşaatta en çok ölümün hafriyat işçiliği sırasında yaşandığını, şantiyede ise yüksekten düşme sonucu ölümlerin meydana geldiğini söyleyen O.K., “Güvenlik de az olunca gece vardiyalarında daha fazla kaza yaşandığı haberi geliyordu. Amirler iş güvenliğini sıkı tutmaya çalışsalar da patron ve üst amirlerin işin yetiştirilmesi baskısı vardı. Bir keresinde öğle yemeğine giderken yol güzergâhımızda kaza sonucu bir işçi öldü. Ölen işçiye bizi hiç bir şekilde yaklaştırmadılar” dedi. Ölümlerin nedeninin işçilere yeterli eğitim verilmemesi ve iş güvenliğinin sağlanmaması olduğunu vurgulayan O.K., şöyle devam etti: “Dünyadan izole edilmiş bir yer. Milletvekili bile içeri giremezdi. İçeri sadece hükümet çalışanları girebilir. Yetkililer, burada yaşananların duyulmaması için çok büyük çaba harcıyor.”

‘400’ü bile geçer’

Dev Yapı İş Genel Başkanı Özgür Karabulut, inşaatta çalışan üye ve sendika yetkileriyle en son Kasım 2017’de yaptıkları iç rapor çalışmasına dikkat çekerek, “Orada 2013 yılından bu yana 375 işçi öldü. Bu sayı bugün 400’den fazla olabilir. Birçok işçinin ölümü değil dışarıya, orada çalışan diğer işçiler tarafından bile bilinmiyor” dedi. Hafriyat alanında yaşanan ölümlerin kayıtlara trafik kazası olarak geçtiğini belirten Karabulut, kazanın büyüklüğüne göre işçilerin Arnavutköy Devlet Hastanesi ya da Halkalı’daki hastanelere götürüldüklerini söyledi.