Yükselen fiyatlarla birlikte market raflarındaki alarmlı ürün sayısı artıyor

Fiyatları ölçmek için her ay dolaştığımız markette etiketlerdeki yükseliş kadar güvenlik görevlisi sayısındaki ve alarm takılan ürünlerdeki artış dikkat çekiyor. 10 yıldır marketlerde çalışan kasiyer, “Ürünler zamlandıkça, alarm sayısı arttı. Artık içerisi banka gibi. Güvenlik diken üstünde” dedi.

Ali Can Polat

Rekorlar kırarak artan enflasyon, yurttaşı market kasasında çarpıyor. Ramazan Bayramı’nı ağır enflasyon koşulları altında geçiren yurttaş, tatile ve aile ziyaretlerine gidemezken marketlerden de eli boş döndü. Raflarda alarmların arkasına alınan ürün sayısı ise gün geçtikçe artıyor. 

Türkiye İstatistik Kurumu’nun açıkladığı resmi enflasyon yüzde  69.97, bağımsız kuruluşların açıkladığı enflasyon ise yüzde 154. Bizim fiyatlarını takip ettiğimiz ürünlerde ise bir yılda yüzde 172’yi bulan artışlar var. Geçen yıl 33.95 lira olan piliç bonfile yüzde 164 artışla 89.90 liraya çıkarken 653 ml’lik bir bulaşık deterjanı da 8.25 liradan yüzde 172 artışla 22.50 liraya çıktı.

Marketlerde reyonlar arasında dolaşan güvenlik sayısı artmış. Bu nedenle ürünlerin fotoğrafını çekmek artık imkânsıza yakın. Devriyenin nedenini hırsızlıkların artmasına bağlıyor market çalışanları. Alarmlı dolapların arkasına alınan ürün sayısı her geçen gün artıyor. Bebek mamasından kahveye, baldan traş bıçağına her ay yeni bir ürünü ekstra alarmlar takılmış halde bulmak mümkün.

ALIM GÜCÜ ERİDİ

Market çalışanları isimlerini veremeseler de yurttaşın, zamlı etiketler karşısındaki tutumunu anlatıyor. 10 yıldır marketlerde çalışan 35 yaşındaki kasiyer, “İnsanların bu kadar sinirli olduğu bir dönem görmemiştim. Kasada duyduklarımızı söyleyemem. Ürünler zamlandıkça her ay yeni bir ürüne alarm takıyoruz, içerisi banka gibi güvenlik diken üstünde” diyor.

Tüketici Koruma Dernekleri Federasyonu Başkanı Aziz Koçal ise şöyle konuşuyor:

“Tüketicinin alım gücü eridi. Marketler bu kadar alarm taktığına göre insanlar çalmaya başlamış demektir. Bu ciddi bir sorun. Buna polisiye önlemler almak sorunu çözmez. Buna karşı ekonomik bir çözüm sunulmalı.”

TARIM İHRACATI NİSANDA YÜZDE 17 ARTTI

Türkiye İhracatçılar Meclisi verilerinden derlenen bilgilere göre, Türkiye’nin tarım ihracatı, nisanda geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 17.6 artarak 2 milyar 765 milyon dolar oldu. Ayrıca, nisan ayında Türkiye’nin toplam ihracatı içerisindeki payı da yüzde 11.8 oldu. Tarım ihracatı, Ocak-Nisan 2022’de de geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 24.1 artarak 11 milyar 127 milyon dolara çıktı.