Uzmanı anlattı: 'Depremin araçlarda oluşturduğu hasarlar, kasko poliçelerinden karşılanabilir'
Kahramanmaraş merkezli depremlerin ardından afet bölgesi ilan edilen 11 ilde binlerce insan hayatını kaybederken, yüz binden fazla bina yıkıldı. Maddi kayıpların arasında bulunan ve binaların altında kalan birçok araç ise kullanılamaz hale geldi. Doç. Dr. Hakan Özcan, zorunlu trafik sigortasının deprem sonrası araçlarda oluşan hasarları karşılamadığını; hasarların, deprem zararı teminat kapsamında olan kasko poliçelerinden karşılanacağını belirtti.
DHADeprem felaketi sonrası Türkiye yaralarını sarmaya çalışıyor. Yıkılan binaların yanında, binaların altında kalan birçok araç kullanılamaz hale geldi. Depremin ağır hasar verdiği 11 ildeki toplam 3 milyon civarı motorlu kara taşıtının yaklaşık yüzde 50’sini otomobillerin oluşturduğunu belirten Bankacılık ve Sigortacılık Bölümü’nden Doç. Dr. Hakan Özcan, bu araçların üçte birinin çeşitli şekillerde hasar gördüğünün tahmin edildiğini belirtti.
DEPREM BÖLGESİNDEKİ HASARLI ARAÇLARA NE OLACAK
Yurttaşların kafasında 'bu araçlara ne olacak?' sorusu olduğunu dile getiren Özcan, “Bu araçlardan kaçının deprem yüzünden hasar gördüğü ya da ağır hasarlı olduğuna ait net sayıların önümüzdeki günlerde belli olacağı söyleniyor. Bunlardan kasko sigortası bulunanların hasar bedellerinin sigorta şirketleri tarafından hızlı bir şekilde karşılanacak. Araç sahiplerinde yanlış bir algı var. Zorunlu trafik sigortasının deprem sonrası araçlarda oluşan hasarları karşıladığını düşünüyorlar. Halbuki bu hasarlar kasko poliçelerinden karşılanacak. Eğer kasko poliçeleri, deprem zararı teminat kapsamında ise hasarın karşılanması gerekiyor. Araçta kısmi hasar var ise tamir giderleri, araç ağır hasarlı ise yasal kesintilerden sonra rayiç bedel ödenir” dedi.
Özcan, aracın sahibi hayatını kaybettiyse ödemelerin varislerine yapılacağını ifade etti.
'PERT ARAÇ PROSEDÜRÜ UYGULANACAK...'
Bölgede deprem sonucu olağanüstü bir durum olması sebebi ile kısmi hasarlar hariç olmak üzere kasko sigortası hasarlarında pert prosedürü uygulanarak piyasa rayiç bedellerinin ödeneceği düşünüldüğünü kaydeden Doç. Dr. Özcan, şu ifadeleri kullandı:
“Hasar gören araçların değer kaybı talepleri, çiftli kazalarda kusurlu tarafın kusursuz tarafa verdiği hasardaki tutarın ödendiği durumlardır ve trafik poliçesi teminatındadır. Burada kusurlu olmadığından değer kaybı ödemesi yapılmayacaktır. Depremden sağ kurtulmuş çok sayıda vatandaşımız tarafından, kaynak ihtiyacı dolayısıyla sağlam ya da hasarlı araçların satışa çıkarıldığı görülüyor.”
PERT ARAÇ PROSEDÜRÜ NEDİR
Pert kaydı; herhangi bir trafik kazasından sonra aracın ağır hasar alması ve kullanılamaz hale gelmesine denir. Olası bir kaza sonrasında konuyla ilgili uzmanlar bir inceleme yaparlar ve bir aracın yüzde 70'inden fazlasının hasara uğradığına karar verirlerse o araç, trafik sigortasına pert araç olarak kaydedilir. Bu durumlarda kasko poliçesini düzenleyen sigorta şirketi, sigortalı tarafından araca ilişkin trafikten çekilme belgesinin kendisine ibraz edildiği andan itibaren, yasal süreler içerisinde aracın o günkü değerini poliçe sahibine öder.
Riskin gerçekleşmesinin ardından, araçtaki hasar seviyesi ve aracın yeniden onarılmaz olduğu sigorta şirketinin eksperlerince hazırlanan raporla belgelenir. Türkiye'de Sigortacılık Kanunu’nda, araçların ağır hasarıyla ilgili belirli bir oran sınırı ya da şartı bulunmaz. Ancak sigorta şirketlerince geliştirilen kasko ürünlerinde, çeşitli risklerin gerçekleşmesi ile araçta oluşan hasar oranına göre farklı teminat miktarları belirlenebilir.