Başyapıtlar rekor kırıyor

Antik AŞ'nin 7 Mart'ta yapacağı 'Çağdaş Sanat Eserleri' müzayedesinde Nejat Melih Devrim'den Burhan Doğançay'a, Adnan Çoker'den Ömer Uluç'a, Mübin Orhon'dan Fahr el Nisa Zeid, Avni Arbaş, Zeki Faik İzer, Güngör Taner, Neş'e Erdok, Haluk Akakçe, Selma Gürbüz'e kadar pek çok sanatçının eserleri yer alacak.

Başyapıtlar rekor kırıyor
Abone Ol google-news
Yayınlanma: 21.02.2010 - 08:41

Bugüne kadar 260 müzayede gerçekleştiren Antik AŞ müzayedelerinde ortalama 250-350 eser satışa sunuyor. Antik AŞ Yönetim Kurulu üyesi Olgaç Artam anlatıyor...

- Müzayedede, Erol Akyavaş’ın “Kuşatma” eseri, 1.500.000 TL. başlangıç fiyatı ile satışa sunulacak. Bu fiyatı belirlemenizde neler etkili oldu?

- Erol Akyavaş’ın 1982’de tuvale aktardığı “Kuşatma” isimli başyapıtı sanat uzmanlarınca Türk resminin en önemli beş tablosu arasında gösteriliyor. Eser, bugüne kadar New York, Berlin, Londra gibi dünya sanat merkezlerinde ülkemizi temsil etti. New York Modern Sanatlar Müzesi’nin 1961’de seçtiği 100 sanatçı arasında Picasso, Matisse, Miro, Cesar, Klee, Botero ve Indiana gibi ünlü sanatçılarla beraber Erol Akyavaş da müzeye kabul edildi. Evrensel boyutlara ulaşan sanatçımızın başyapıtına sahip olmak parayla ölçülemez. Bu sebeplerden dolayı “Kuşatma”ya fiyat belirlerken çok zorlandık. Bugüne kadar bir çağdaş Türk sanat eseri için biçilen en yüksek açılış rakamı olarak 1.500.000 TL koyduk, bu fiyatın üzerine çıkmasını bekliyorum.

- Türkiye’deki sanat piyasasının alıcı portföyü nasıl?

- Müzayedelerimizde her kesimden alıcı var; koleksiyoncular, özel müze açma hazırlığı yapan kurumlar ve yatırım amaçlı alım yapan bireysel alıcılar. Son dönemlerde yatırım amaçlı alıcılarda büyük artış var. Birçok kişi ve kurum varlıklarını düşük faiz oranlarında bankalarda tutmaktansa keyifle seyredebilecekleri, heyecan duydukları bir sanat eseri olarak görmeyi tercih ediyor. Hem kârlı bir yatırım, hem de getirdiği prestiji fark eden bu yeni alıcıların piyasaya girmesi de talep yükselmesine işaret ediyor.

- Türkiye sanat pazarının, krize rağmen yükselişini kaybetmemesinde, aksine fiyatların artmasında bunun etkisi var yani... Peki resim ne zamandan beri iyi bir yatırım aracı oldu?

- Kriz sırasında ülkemizde bankacılık sisteminde olduğu gibi sanat piyasası da kötü anlamda etkilenmedi. Bu Türkiye’deki sanat pazarının devrilmeden uzak bir emekleme döneminde olmasına ve yurtdışı örnekleri gibi finans dünyasıyla iç içe geçmemiş bir sistemin geçerliliğine dayandırılabilir. Bilinçli yapılan koleksiyon iyi bir yatırım demektir. 3-4 senede yüzde 500-600 kâr getiren birçok sanat eseri var.

- Neden bu kadar yükseliyor?

- Ekonominin temel kurallarından arz-talep dengesi sanat piyasasında da en geçerli kural. Bir ressamın koleksiyoncusu artıyor ancak resimleri bulunamıyorsa fiyatlar yukarı tırmanır.

Müzayedelerimizde en önemli sanatçıların başyapıtlarına yer veriyoruz, dolayısıyla rekor fiyatlar oluşuyor. Ancak bu rakamlar dünya piyasalarıyla kıyasladığında yüksek değil. Medyaya yansıyanlar sanatçıların çok özel ve bir eşi daha olmayan başyapıtları olduğundan rekor fiyatlarla anılıyor. En önemli sanatçılarımızın birçok eserini hâlâ çok uygun fiyatlara alabilirsiniz. Türkiye’de yapılan en büyük hata “başyapıt” bir eserin fiyatının, sanatçının daha farklı döneminden, farklı çapta bir çalışması ile kıyaslanması. Mesela, Picasso’nun “Pipolu Çocuk” tablosu 100 milyon dolara satıldı. Bu her Picasso tablosu 100 milyon dolar oldu anlamına gelmiyor. Bugün yurtdışında 100 bin dolardan başlayan fiyatlara Picasso imzalı eserler alabilirsiniz. Ancak “başyapıt eserler” dünyanın her yerinde, her zaman ayrıcalıklıdır.


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler