Kalite elden gitti
İhracatın lokomotif sektörlerinden tekstilde yerli ve yabancı alım grupları, Türkiye’nin kaliteli üretimden uzaklaştığını vurgulayarak ‘kaliteye geri dönün’ çağrısı yaptı.
Türkiye’nin en büyük sanayi grupları arasındaki 40 milyar dolarlık hazır giyim sektöründe ihracatın bayrağını taşıyan alım grupları kalitesizlikten şikâyet etti. Uzakdoğu’da Bangladeş’in, Avrupa’da ise Portekiz’in yükselişe geçtiği hazır giyim ve tekstil üretiminde bugüne kadar hızlı üretim ve lojistik avantajları ile tercih edilen Türkiye’nin üretim kalitesini ciddi oranda düşürdüğüne dikkat çeken global devler, üretimde 15 yıl önceki kalite standartlarının yakalanması gerektiğine dikkat çekti. Alım grupları “Türkiye’deki imalatçılar daha hızlı ve kaliteli üretim yapmalı yoksa siprişler kaçıyor” uyarısı yaptı.
Yeni bir kültür şart
Geçen yıl 17 milyar dolarlık ihracata imza atan 5 yıl içinde ise bu rakamı 25 milyar dolara taşıyan sektöre hem yerli hem de yabancı perakendeciden kalite vetosu geldi. Kimtex’in desteği ile Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) tarafından bu yıl 5’incisi düzenlenen ‘Gelecek Satın Alma Stratejileri ve Beklentileri’ toplantısına kalitesiz üretim damga vurdu. LC Waikiki Tedarik Direktörü Şenol Dallı, 870 mağazada satılan ürünlerin yüzde 90’ının Türkiye’de üretildiğini anlatarak, “Alım miktarlarını miktar bazında yüzde 20 ciro bazında da yüzde 25 artırmayı hedefliyoruz. Türkiye’de kalite konusunda istediğimiz seviyede değiliz. Gelecek iki yılın en büyük problemi kalite konusunu 15 yıllık önceki seviyeye çekmek olacak. Türkiye’nin hazır giyimde yeni bir kültüre ihtiyacı var artık” diye konuştu.
Rakiplerin gerisinde
H&M Avrupa Bölge Müdürü Serkan Tanka, dünya genelinde 4 bin 800 mağazaya sahip olduklarını belirterek, Türkiye’de yüzde 1-3 arası büyüme hedeflediklerini ancak kalite açısından rekabetçiliğini kaybettiğini vurguladı. Tanka, “Türkiye maalesef kalitede rakip ülkelerden ileride değil. Eskiden bir mağazadaki en kaliteli ürünler Türkiye’den olurdu şimdi öyle değil. Temelleri kaçırdığımızda imajınız da kötü etkileniyor” ifadesini kullandı. Colveta Türkiye Ülke Müdürü Hayrettin Uysal, Türkiye’den 35 milyon Avro’luk alım yaptıklarını anlatarak, “Kalite konusu geçmişe oranla düştü. Kumaşın zamanında gelmemesi, kalite kontrol aşamalarının pas geçmesine neden oluyor. Hızlı üretim yapılmalı” dedi. Varner Türkiye Ülke Müdürü Cenk Yerlikaya ise Türkiye’deki ofisyerinin 50-60 milyon Avro’luk alım yaptığını vurgulayarak, kalite sorunun etrafında birlikte hareket edilmediğine işaret ederek, burada kumaştan boyamaya, konfeksiyona kadar birlikte hareket edilip çözüm üretilmesi gerektiğini, kalite düşünce fiyatların da indiğini, bunun da kârları olumsuz etkilediğini aktardı.
Yerinde teşvik geliyor Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği Başkanı Hadi Karasu, sektörün gelecek 5 yıllık stratejik eylem planında 17 milyar dolarlık hazır giyim ihracatını 25 milyar dolara çıkarmayı hedeflediklerini kaydetti. Hazır giyim ihracatının dünya büyüme ortalamalarını yakalaması durumunda bu rakamı kolaylıkla yakalayacaklarını dile getiren Karasu, “Sektöre baktığınızda ikinci üçüncü nesil inşaata gidiyor. Başka sektörlere kayıyor. İtalya bugün hazır giyimde dünya lideri. Biz onlardan daha mı ilerideyiz ki bu sektörü bırakıyoruz. Gereksiz desteklerden bahsetmiyorum” diye konuştu. Karasu, yerinde teşvik talep ettiklerini belirtti. Kurdaki artışla birlikte ihracatçının avantajlı gibi görünmesine rağmen dalgalanmalardan sert etkilendiklerini kaydeden Spring Near Şafak Kıpık ise, “Kalite konusunda üreticilerde dalgalanmalar görünmesi ve sektörün genelindeki istikrarsızlık probleminin ele alınması gerekiyor” yorumunu yaptı. |
En Çok Okunan Haberler
- Afyonkarahisar'da feci kaza
- 'Hadi gelin kapatın!'
- Yoğun kar yağışı beklenen iller açıklandı!
- Ulaşım durma noktasına geldi!
- İl başkanı hayatını kaybetti!
- Yıkımda son perde
- Dünya çapındaki sıralama: Türkiye'den 4 üniversite
- AKP'li Güler'den Ufuk Uras'a yanıt
- Galatasaray'da maç sonu gerginlik!
- Yandaş yazar, son anket sonuçlarını açıkladı!