El yazısı eziyeti bitti: En mutlusu çocuklar

Milli Eğitim Bakanlığı, velilerin ve öğrencilerin uzun süredir eleştirisine sebep olan zorunlu eğik bitişik yazı uygulamasını kaldırdı. Uygulama ortaokul 1. sınıftan itibaren seçmeli olacak. Uzmanlar ise uygulama konusunda farklı düşünüyor.

El yazısı eziyeti bitti: En mutlusu çocuklar
Abone Ol google-news
Yayınlanma: 31.03.2017 - 20:58

Velilerin ve öğrencilerin uzun süredir eleştirisine sebep olan zorunlu eğik bitişik yazı uygulaması Milli Eğitim Bakanlığı tarafından kaldırıldı. Uygulama ortaokul 1. sınıftan itibaren seçmeli olacak.

MEB’in bu kararı eğitim caimasında tartışmalara sebep oldu. Kimi eğitimciler kararı doğru bulurken bazıları tamamen kaldırılmasının yanlış olduğunu ve el yazısının kademeli olarak uygulanması gerektiği yönünde görüş bildirdi. EL yazısının faydalarını savunan eğitimciler, bitişik yazının çocukları hem hızlı yazmaya hem de beyin bağlantılarını geliştirmeye yönelttiğini savundu.

Mehmet Balık / Eğitim-İş Genel Başkanı: Kaş yaparken göz çıktı

“12 yıldır uygulanan bu yöntemde okula başlama yaşının düşmesinin de etkisiyle öğrenciler harfleri bitişik eğik yazı formuna göre yazmakta zorlanmıştır. El yazısı ile çocuklar güzel yazı yazmaktan uzaklaşmıştır. El ve parmak kasları tam gelişim göstermediği için okunaklı yazı yazma olanakları kalmayan çocukların özgüvenleri de zedelenmektedir. İlkokula yeni başlayan bir çocuk için temel endişemiz yazısının güzelliği değil, yazı yazmayı ve okulu sevmesi olmalıdır. Çok güzel yazısı olan ama yazmaktan nefret eden çocuklar yetiştirmenin bir anlamı yoktur. El yazısına geçerken akademisyenlerin önerilerini dikkate almadan, uygulamanın altyapısını oluşturmadan “ben yaptım oldu” mantığıyla hareket eden MEB bu işi de eline yüzüne bulaştırmıştır. Şimdi ise bu kadar karmaşaya ve başarısızlığa neden olan el yazısı uygulamasından yine hiçbir ön hazırlık ve çalışma yapılmadan vazgeçileceği açıklanmıştır. İyi hazırlanmış bir plan, program ve uygulama ile el yazısı uygulamasından vazgeçilmeli, ayrıca okuma yazma eğitiminde 2005 öncesinde olduğu gibi tümden gelim yöntemine dönülmelidir. MEB kaş yaparken göz çıkaran bu tür uygulamalardan bir an önce vazgeçmelidir.’’

Sakin Öner / Eski Vefa Lisesi Müdürü: Seçmeli olması yanlış

“Kararı doğru buluyorum, ama tamamen seçmeli olması yanlış. Eski sistemde olduğu gibi öğrenciler önce dik ve ayrık yazıda büyük küçük harf ayrımını öğrenmeli, sonra kademeli olarak el yazısına geçmeli. Bu uygulama pedagojik açıdan yanlıştı. El yazısı, daha hızlı yazmayı, özellikle not çıkarırken, notu tamemen almayı kolaylaştıran bir yazı türü. Zaman bakımından çok avantajı var. Bu yüzden mutlaka öğrenciler el yazısını öğrenmeli.’’

Prof. Dr. Mustafa Özcan / MEF Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı: Karar doğru

“El yazısı uygulaması zaten yanlıştı. Çocukların kas gelişimine aykırı bir durum vardı. İlla el yazısı yazacaksınız diye çocuklara dayatmak pedagojik açıdan da yanlış. Bu yüzden Bakanlığın kararını doğru buluyorum. Ancak el yazısı yerine kullanılacak dik harflerin de dayatma halini almaması gerekir. Özellikle erken yaşlarda biraz esnek olunmalı. Önemli olan çocuğun doğru yazmayı öğrenmesi. Harfin dik ya da eğik olması ikinci planda. Bu yüzden 1. ve 5. sınıf arasında okuyan çocukların bireysel farkları dikkate alınmalı. Ortaokul ve lisede ise seçmeli olarak öğretilmesini ise doğru buluyorum. Öğrenci doğru yazmayı öğrendikten sonra estetik anlamda yazısını geliştirmek isterse bunu öğrenebilmeli.’’

Prof. Dr. Halil Ülker / Atılım Üniversitesi Eğitim Fakültesi: Bu işler Ipad’le olmaz

“El yazısının kaldırılmasıyla ilgili bilimsel bir dayanak yok. El yazısı mümkün olduğu kadar öğrenciyi işin içine sokan bir yöntemdi. Özellikle yakın harflerin birbiriyle ilişkisini algılamanın beyinde yarattığı etki ve parmaktaki adele gruplarının gelişmesi gibi ciddi yararları vardı. Şimdi koyacaklar çocuğun önüne bir laptop, hazır cümlelerle yazacak. Konsantre olmak, farkındalık, empati kurma, emek verme, bir işi bitirme sevinci gibi değerler eğitim sisteminden kalkıyor. El yazısı çocuğun beyin bağlantılarını daha iyi kullanmasını sağlar. Ipad’le bu işler olmuyor. Artık çocuklar sınav deyince testten başka bir şey bilmiyorlar. Üçüncü sınıftan sonra yazı yazmamışlar. Kas gelişimi diyorlar. Çocuğun kas gelişimi el yazısı kadar tamamlanmadıysa, o zaman çanta da taşıyamaz. Veliler olağanüstü korumacı, çocuklarını dünyanın merkezine koyuyorlar.’’

2004’te müfredata girmişti

Cumhuriyetin ilk yıllarından itibaren eğitim müfredatına giren bitişik eğik el yazısı, ilk dönem Cumhuriyet kuşağında görülen oldukça karakteristik bir yazı stili olarak öne çıkıyordu. İlerleyen yıllarda yapılan değişikliklerle, öğrencilerin birinci sınıfta ayrık harflerle yazı yazması, ikinci ve üçüncü sınıfta kademeli olarak eğik ve bitişik yazıya geçmesi uygulaması benimsendi. 1997 yılında Bakanlık tarafından öğretmenlere, birinci sınıftan itibaren el yazısı öğretmeleri tavsiye edilmesi kararlaştırılmış, ama 2004’e kadar bu konuda ilerleme sağlanamamıştı. 2004’te Türkçe Öğretim Programı içinde yeniden değerlendirilen bitişik eğik el yazısının müfredata eklenmesi kararı alındı. Ancak o tarihten bu yana çok sayıda veli ve öğrenci el yazısının zorluğundan hep yakındı.


Cumhuriyet Tatil Otel Rezervasyon

En Çok Okunan Haberler