Yavuz Sultan Selim'i devlet ihya edecek
Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nü yapan şirketlere, 92 kilometrelik yoldan ve köprüden tek bir araç geçmese bile, 10 yıl boyunca devlet, KDV hariç yılda toplam 510 milyon dolar ödeyecek.
Tartışmalara karşın adı Yavuz Sultan Selim olarak belirlenen 3. köprüde sona yaklaşılmasıyla elde edilecek gelir de dillendirilmeye başlandı. Daha doğrusu elde edilecek gelirden ziyade, devletin 10 yıl boyunca ödeyeceği para...
Hatırlanacağı gibi çüncü köprünün finansmanı için yedi banka ile 2.3 milyar dolarlık kredi sözleşmesi imzalanmıştı.
IC İçtaş ve Astaldi Konsorsiyumu ICA tarafından yapımına başlanan İstanbul Boğazı’na yapılacak üçüncü köprüyü de kapsayan Kuzey Marmara Otoyolu Projesi için yedi bankanın katılımı ile dokuz yıl vadeli 2.3 milyar dolar tutarında kredi sözleşmesi 29 Ağustos 2013’te imzalandı.
Finansman, Garantibank International, Garanti Bankası, Halk Bankası, İş Bankası, Vakıflar Bankası, Ziraat Bankası ve Yapı ve Kredi Bankası’nın katılımı ile karşılanıyor.
Yap, işlet, devret modeli ile gerçekleştirilecek projenin işletmesi, yatırım süresi dahil olmak üzere, 10 yıl 2 ay 20 günlük süre ile konsorsiyum şirketi ICA tarafından üstlenilecek.
İştah kabarttı
* Tarihin en büyük projelerinden birine tek kalemde tarihin en yüksek kredi nasıl verilmişti. Zira bankaların kolay kolay geri dönüşü olmayan bir projeye milyarlarca dolar krediyi vermeyeceği biliniyor. 3. köprüde yaşananlar özetle şöyle:
* O köprü ve bağlantı yolları yıllarca iş yapmayacak. Günlük araç geçişleri 15 binlerde dolaşacak. Buna rağmen bankalar kredileri zamanında geri alacak. Çünkü sanılanın üstünde devlet garantisi var.
* Devlet işletme süresini en az vererek (10 yıl) ihaleyi kazanan şirkete, “Buradan araç geçse de, geçmese de günlük 135 bin aracı sana garanti ediyorum. 3 dolar üzerinden hesap yapılarak, günlük garanti 405 bin dolar gelir, yıllık 147 milyon 825 bin dolar gelir sözü verildi. Yani 148 milyon dolar gelir garantisi verildi.
* İhaleyi kazanan şirket 2.5 milyar dolar kredi aldı. Koydukları öz sermayeden ve işletme faaliyetlerinden kaynaklanan giderlerini bir kenara tutsanız, her yıl bankalara 300 milyon dolara yakın faiz ve ana para geri ödemesi yapacaklar.
* Bu garanti yetmeyeceği için başka garantiler gündeme geldi.
* Her gün 92 kilometrelik yolu 135 bin aracın kullanacağı garanti edildi. Kilometre başına 0.08 dolardan (135 bin araç /gün X 0,08 dolar/km x 92 km X 365 gün) 362 milyon 664 bin dolar sözü de böyle verildi.
* Böylece, 92 kilometrelik yoldan ve köprüden tek bir araç geçmese bile, 10 yıl boyunca devlet, firmaya (KDV hariç) yılda toplam 510 milyon dolar ödeyecek.
En Çok Okunan Haberler
- 'Asgari ücret' tepkisi nedeniyle tutuklandı
- Nedir bu Emevi Camisi takıntısı?
- Emekli ve memura ne kadar zam yapılacak?
- Dava ertelendi
- Merkez Bankası faiz kararını açıkladı
- Davutoğlu'nun 'hazırım' çıkışına yanıt verdi
- CHP’nin asgari ücret tepkisi ve Özgür Özel’in hazır cevaplığı
- MHP'den Özel'in sokak çağrısına 'uyarı'
- 'Lösemiyle mücadele ediyor... Yaşama şansı yüzde 50'
- 'AZAL uçağı düşürüldü' dediler... Kimi işaret ettiler?