Oktay Ekinci
Oktay Ekinci ekinci@cumhuriyet.com.tr Son Yazısı / Tüm Yazıları

'3. Köprü'ye Davacıyız

06 Haziran 2012 Çarşamba
\n\n\n

İstanbulun kuzeyi, Fatihin İstanbulu fethettiği gün yapılan ihaleyle fethedildi Poyrazköy-Garipçe arasında tasarlanan 3üncü köprü ihalesi, deyim yerindeyse iteleye iteleyeyapıldı.\n

\n

Yerli/yabancı 20’den fazla firma, iki yıldır süren ihale sürecinden, öncelikle köprü zarar edecekgerekçesiyle çekilmişlerdi Bakanlık zararı karşılayacağızdese de Devlet Planlama Teşkilatı onayıbile olmayan projeye hesap-kitap bilen dünya devleri yanaşmadılar.\n

\n

29 Mayıstaki son ihalede ise finale kalan 2 gruptan İtalyan Astaldiortak girişimine hayırlı olsun denildi. Yapım süresi olarak ise 36 ay, yani 2015in sonları belirlendi.\n

\n

Yap-işlet-devret yöntemiyle gerçekleşen ihaleyi alan yüklenicilerin kazanma nedeni, köprü ve yolları en kısa süre teklifi olan 10 yıl, 2 ay, 20 gün sonra devredecek olmaları Yani bu sürede toplayacakları geçiş paralarıyla, hem 2,5 milyar dolar hesaplanan maliyeti çıkartacaklarına, hem de para kazanacaklarına inanıyorlar!..\n

\n

Bu arada geçiş ücretinin 3 dolar+KDVolacağını; günde 135 bin araç geçiş garantisi verildiğini; daha az araç geçerse aradaki farkın devletimiz tarafından ödeneceğini de öğrenmiş bulunuyoruz Böylece köprüden hiç araç geçmese bileşirketin devlet garantili günlük geliri 480 bin dolar olacak.\n

\n

Şirkete kredi bulması için tanınan süre ise 6 ay; bulamazsa başının çaresine bakacakmış!\n

\n

Mühendisler \tsoruyor\n

\n

İstanbulun kuzeydeki orman ve yaşam kaynaklarının idam fermanıanlamına geldiği sayısız kez ve herkes tarafından söylenen bu ihale, acaba ne kadar hukuka uygundur?\n

\n

Yanıtı için İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) İstanbul Şubesinin 30 Mayıstaki açıklamasından bazı vurgulamalar:\n

\n

İstanbul İl Çevre Düzeni Planında 3üncü köprü reddedilmiştir. İhale, plansız bir projeyle yapıldığından yasal değildir.\n

\n

İki köprüden geçen toplam araç sayısı içerisinde ağır vasıtaların ve TIR’ların oranı yüzde 3tür. Yetkililer ise 3üncü köprünün özellikle ağır vasıtalar ve TIR’lar için yapıldığını söylüyorlar!\n

\n

Oysa 3üncü köprünün İstanbul ulaşımına çözüm olmadığı, ağır vasıta geçişi için Marmara Denizinden RO-RO seferleri seçeneğinin kaçınılmaz olduğu İDO ve İTÜ raporlarıyla da kanıtlanmıştır.\n

\n

*** \n

\n

İMO yetkilileri, doğrudan mesleki uzmanlık alanlarına giren ihale koşulları konusuna da dikkat çekiyorlar:\n

\n

1) İhale kapsamında düşünülen 2 buçuk milyar dolarlık harcama, proje değerleriyle mi, yoksa ihale bedeliyle mi ilgilidir?\n

\n

2) 3’üncü köprü ve yollarında devlet işin ne kadarını üstlenecektir?\n

\n

3) Geçeceği düşünülen vasıtalardan elde edilecek gelir 10 yılda köprü ve yollarının yapımına harcanacak bedeli karşılayabilir mi?\n

\n

İvedi yanıt bekleyen bu sorular da gösteriyor ki ihaleyi alan ortaklık, kazancını geçiş yapan araçlardan değil, devletin karşılayacağı paralardan elde edecek. Diyelim ki günde 35 bin araç geçti; devletimiz kalan 100 bin aracın geçiş ücreti olarak KDV dahil 354 bin doları şirkete ödeyerek zarar etmelerini engellemiş olacak!\n

\n

Peki, öteden beri 3üncü köprüye karşı çıkanlara bundan sonra ne düşüyor? Elbette kamuoyunu tüm bu oyunlara karşı aydınlatmaya devam ederek hukuk sürecini de yoğunlaştırmak..\n

\n

Ben, Türk mahkemelerinin ve yüksek yargının böylesi bir soygun projesine onay verebileceğini asla sanmıyorum. Haydi, şimdi bu ulufeye benzer ihalenin iptali için dava dilekçelerini hazırlamaya…\n

\n

İstanbul adına hepimiz davacıyız...

\n\n


Yazarın Son Yazıları Tüm Yazıları


Günün Köşe Yazıları