Teknik destek anlaşması yok iddiası

TSK'nin, üretici firmanın uyarısına rağmen, motor şirketi ile konfigürasyon(yapılandırma) hizmeti kapsamında teknik anlaşma yapmadığı ileri sürüldü. Yetkililer, helikopterdeki malzemelerde ilgili gerekli konfigürasyon hizmeti ve bakımla sorunun önüne geçilebileceğini belirtti.

Çağdaş Bayraktar

 

Sancaktepe’de 4 askerin şehit olması ile gözler UH-1 ve AH-1P tipi helikopterlere çevrilirken, kazaların TSK’nin bu modelleri kullanan kurumların yapması gereken “motor konfigürasyon yönetimi teknik desteği anlaşması”nın yapmamasından kaynaklandığı öne sürüldü.
 
Askeri kaynaklardan edinilen bilgiye göre ABD’den alınan UH-1 ve AH-1P tipi helikopterlerin konfigürasyon yönetimini de yapan ABD ordusu, 2003 yılında kullanıcılar için yayınladığı bültende, 2005 yılı itibarıyla bu modellerin konfigürasyon yönetimini yapmayacağını, bu modelleri kullanan kurumların gövde ve motor teknik desteği alması gerektiğini bildirdi. Belirtilen modellerin gövde konfigürasyon yönetimini karşılayan firma, yayınlayacağı bülten ve duyurularla bu hizmeti ücretsiz karşılayacağını açıklarken, motor konfigürasyon yönetimi ihtiyacını karşılayan firma ise teknik desteği belirli bir ücret karşılığında ve yapılacak teknik destek anlaşması kapsamında karşılayacağını belirtti. Firma, kendi motorunun bulunduğu helikopter kazaları sonrası  2010 yılında teknik anlaşma yaptığı kurumlara bülten yollayarak sorun yaşayan helikopterlerin motorlarında “Bogus parça” bulunduğunu belirterek kurumlara kullandıkları motorları kontrol etmeleri uyarısında da bulundu. 

TSK'nin anlaşması yok mu?
Askeri kaynaklardan, TSK’nin üretici firmanın uyarısına rağmen motor şirketi ile konfigürasyon hizmeti kapsamında teknik anlaşmasının olmadığı öğrenildi. Yetkiler, “UH-1 ve AH-1P tipi helikopterlerde kullanılan ‘bogus parça’ların motorda kazaya yol açacak sorunlara neden olacağını, bogus parça kullanımının engellenmesi ve gerekli konfigürasyon hizmetinin alınması durumunda UH-1 ve AH-1P tipi helikopterde bu tip motor kaynaklı kazalar yaşanmayacağının” altını çizdi.
 
Sorun envanterde olması değil
Bu helikopterlerin envanterde bulunmasıyla ilgili eleştirilere de değinen askeri yetkiler, helikopterdeki malzemelerin, “ömre tabi”, “yenileştirmeye tabi” ve “durumlu malzemeler” olarak üçe ayrıldığını, uçuş emniyetine doğrudan etki eden “Ömre ve yenileştirmeye tabii" malzemelerle ilgili gereken konfigürasyon hizmeti ve bakım yapılırsa birçok arızanın önüne geçilebileceğini” belirttiler.
 
Bogus parça nedir?
Hava araçlarında kullanılan, özellikle de uçuş emniyetini doğrudan etkileyen maliyeti yüksek parçaların standartlar ve spesifikasyonlara bağlı kalmadan imal edilen, orijinal olmayan yasa dışı parçalara Havacılık literatüründe verilen isim.