Tabanı delik, tüneli çatlak: Gördes Barajı bir fiyasko!

İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Tunç Soyer, su tutmayan Gördes Barajı hakkında konuştu. Soyer, “Tabanı delik, tüneli çatlak. Türkiye’de kamu zararı oluşturan en hazin proje ve gerçek bir fiyasko” değerlendirmesi yaptı.

cumhuriyet.com.tr

Mayıs ayı olağan meclis toplantısında konuşan Soyer, İZSU’nun faaliyetlerini anlattı. Soyer, şu ifadeleri kullandı: “Yaptığımız yatırımların büyük kısmı yeraltına gömülüyor veya uzmanları dışında pek kimsenin dikkatini çekmiyor. Gelecekte karşımıza çıkması muhtemel problemlerin de önünü alacak işlere şimdiden imza atıyoruz. Bunun için sadece Küçük Menderes havzasında 500 milyon liranın üzerinde altyapı yatırımı yapıyoruz. 200 milyon liranın üzerinde yatırımla Torbalı ve Ayrancılar Arıtma Tesisi’nin kapasitesini bu nedenle artırıyoruz. Kentin en yoğun, en kalabalık mahallelerinde yüzlerce kilometre kazı yapıyoruz ve bugüne kadar ihmal edilmiş yağmur suyu kanallarını inşa ediyoruz. İzmir’in altına hiç kimsenin görmediği bir yeraltı dereleri şebekesi kuruyoruz. Elbette kapatmakta gecikme olabilir. Bunları yapmaktaki gayemiz, İzmir’i sel taşkınlarından korumak ve biricik Körfezimizi temizlemek. Üç yıl içerisinde toplam 196 kilometre yağmur suyu hattı ve yağmur suyu ayrıştırma hattı yapımını tamamladık. 11 kilometrelik dere hattında düzenleme ve 916 kilometrelik dere hattında bakım ve temizlik çalışması yaptık. 723 kilometrelik yağmur suyu hattının bakımını tamamladık.” Gördes Barajı’na ödenen para ile ilgili konuşan Soyer, “DSİ’in yaptığı ve kentimize yılda 59 milyon metreküp su verilmesi gereken meşhur Gördes Barajımız var. Meşhur diyorum çünkü sürekli olarak, ‘İzmir’in suyu yoktu, İzmir’e suyu biz getirdik' şeklinde siyasi söylemler duyuyoruz. Hepimizin malumu olduğu üzere maalesef bu barajın tabanı delik idi ve yeterince su tutamıyordu. Şimdi ne yazık ki tüneli de çatladı. Bu meşhur barajımız, en yüksek doluluk oranına yüzde 4 ile ulaşmış, bazen ise binde 8’e kadar düşmüş. Barajın tabanı delik. Tüneli çatlak. DSİ İzmir’e su veremiyor. Ama DSİ, İZSU’dan parasını almaya devam ediyor. 2016-2020 yılları arasında kurumumuz DSİ’ye 55 milyon 611 bin 838 TL ödeme yapmıştır. Ayrıca 2010-2014 yılları arası tahakkuk eden 45 milyon 94 bin 330 lira 20 kuruş anapara, 16 milyon 245 bin 78 lira 2 kuruş gecikme faizi olmak üzere 61 milyon 339 bin 408 lira 22 kuruş borç da ödenmek üzere yapılandırılmıştır” dedi. 

FATURA İZMİRLİYE ÇIKIYOR

Soyer, sözlerini şöyle sürdürdü:

“Eğer Gördes Barajı su tutabilseydi ve DSİ’nin taahhüt ettiği gibi kentimize yılda 59 milyon metreküp su verebilseydi 2011 ile 2021 yılları arasında toplam 649 milyon metreküp su musluklardan akacaktı. Ama olmadı, akmadı. Çünkü DSİ bu sürede ancak 189 milyon 791 bin 252 metreküp su verebildi. İzmirli hemşerilerim 459 milyon 208 bin 748 metreküp sudan mahrum kaldı. Su tarifeleri üzerinden hesapladığımızda İZSU’nun, DSİ’nin protokollere göre veremediği sudan uğradığı gelir kaybı nedir? 1 milyar 732 milyon 980 bin 323 lira 25 kuruş! Özetle, altı delik barajı DSİ yapıyor, parasını İZSU ödüyor. O barajdan su verilemiyor, bedelini İzmirli ödüyor. Aynı baraj Marmara Gölü’nü kurutuyor, köylüyü evinden ediyor. Biz kurtarmaya çalışıyoruz. Bu ülkede kamu zararı aranıyorsa, hiç düşünmeye gerek yok. Meşhur Gördes Barajı, Türkiye’de kamu zararına neden olan en hazin projedir. Gerçek bir fiyaskodur. Milyarlarca liranın ve doğamızın heba olmasına neden olmuştur.”