MEB’in yeni müfredatında Atatürk devrimleri ve ilkelerinin seyreltilmesi tepki çekti: Eğitimde 'laiklik' tırpanlanıyor
Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) yeni müfredat çalışmaları kapsamında taslak metinleri kamoyunun tepkisini ölçmek için askıya çıkarmasının ardından eğitimde tartışmalar alevlendi. Bakanlık müfredatın temel anlayış ve işlevini açıkladığı ortak metinde Atatürk’ün adını kullanmadı ve laiklikten bahsetmedi.
Aytunç ÜrkmezMEB’in yeni müfredat çalışmaları kapsamında taslak metinleri kamoyunun tepkisini ölçmek için askıya çıkarmasının ardından eğitimde tartışmalar alevlendi. Bakanlığın öğrenci tanımına “inanç” anlayışını ve öğretim programının merkezine de “değerler eğitimini” koyması, “eğitimin dinselleştirilmesi, gericileştirilmesi” eleştirilerini de beraberinde getirdi. Bakanlık müfredatın temel anlayış ve işlevini açıkladığı ortak metinde ulu önder Mustafa Kemal Atatürkün adını kullanmadı ve laiklikten bahsetmedi. “Cumhuriyet” kelimesini ise sadece “Türkiye Cumhuriyeti”nden bahsederken işledi. TC İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersleri ile Tarih dersinin içeriğinde de benzer konularda törpülenme yapıldığı görüldü.
LAİKLİK RAFA KALDIRILDI
Bakanlığın yeni müfredatın ismini AKP’nin 2023 seçim bildirgesine atıf yaparak “Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli” olarak açıklaması; “eğitimin siyasallaştırılması” eleştirilerine neden oldu. Bakanlığın, 8. sınıf TC İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinin amaçları arasından “laikliğin kavratılması”nı kaldırması ise dikkat çekti. MEB; 2018 müfredatında dersin amaçları arasında olan; “İnsan hakları, ulusal egemenlik, tam bağımsızlık, milliyetçilik, demokrasi, çağdaşlık, laiklik ve cumhuriyet kavramlarının Türk Milleti için ifade ettiği anlam ve önemi kavramaları amaçlanmıştır” maddesini yeni müfredattan kaldırdı. Bununla birlikte dersin uygulanmasına ilişkin esaslar arasından “Öğretmen, öğrencilerin laik ve sosyal bir hukuk devleti olan Türkiye Cumhuriyeti’ne karşı görev ve sorumluluklarını yerine getirmeleri konusunda onlara yol gösterici olmalıdır” maddesi de çıkarıldı.
SADELEŞME EN FAZLA DEVRİM VE İLKELERDE
Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, müfredatta yüzde 35 oranında sadeleşme yapıldığını belirtmişti. 8. sınıfta gösterilen TC İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinin ünitesinin azaltıldığı saptandı. 2018'deki müfredatta ders kapsamında 7 ünite bulunurken, son yapılan müfredat kapsamında bu sayı 4’e düşürüldü. 12. sınıf TC İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinin ünite sayısı da 8’den 3’e düşürüldü.
LAİKLİK GİTTİ, CUMHURBAŞKANLIĞI HÜKÜMET SİSTEMİ GETİRİLDİ
12. sınıf TC İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinin amacı ve uygulanma esaslarından da laiklik kaldırılırken, dersin 2018’deki müfredatında olmayan “Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi” içeriğe eklendi. 2. Dünya Savaşı sürecinde ve sonrasında Türkiye’nin durumunun incelendiği ünite içeriğinde; tarım, sanayileşme, IMF ile ilişkiler, ekonomik kalkınma planları, sığınmacı sorunu ve Türkiye’nin bu sorunlara yaklaşımı çerçevesinde “Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi”nin incelenmesi hedeflendi.
TARİH EĞİTİMİNDE TÜRK-İSLAM VURGUSU
TC İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük derslerinde laikliği seyrelten bakanlık; 9, 10 ve 11. sınıf Tarih dersinde de Türk-İslam vurgusu yaptığı saptandı. 2023 müfredatında olmamasına karşın dersin amacına; “Türk-İslam medeniyetinin temel referansları olan millî ve manevi değerlerin uygulamalı olarak verilmesi esas alınmıştır” ifadesi konuldu. Bununla birlikte dersin okuma listelerinde Türk-İslam uygarlığında vakıflar konusu ele alan kitapların eklendi. Ders kapsamda Türk-İslam uygarlığının “Anadolu’nun Türkleşmesinde ve İslamlaşmasındaki öneminin” öğrencilere kavratılması hedeflendi.
Diğer Haberler
-
Türkiye Ormancılar Derneği'nde turistik tesislerinde orman yangınlarına karşı eğitim -
MEB, ‘eğitimin anayasası’ olarak nitelendirilen müfredat çalışmaları kapsamında ilk metinleri yayınladı: Dini eğitim sistemleştiriliyor! -
Eğitim sendikalarından yeni müfredat taslağına tepki: Tekkede mürit mi yetiştiriyorsunuz?