Kuzey Marmara Otoyolu'nda açılmayan yol için yandaşa geçiş garantisi ödendi

Sayıştay’ın sansürlenen raporuna göre, Kuzey Marmara Otoyolu’nun Kınalı-Odayeri kesiminde yer alan Habipler-Hasdal bölümünde “geçiş garantisi” ve “işletme süresi” şirketlerin lehine değiştirildi. Henüz trafiğe açılmayan yola “154 gün boyunca 30 milyon araçlık geçiş garantisi” ödendi.

Erdem Sevgi

Sayıştay’ın sansürlenen raporuna göre, Kuzey Marmara Otoyolu’nun (KMO) Kınalı-Odayeri kesiminde yer alan Habibler-Hasdal bölümünde “geçiş garantisi” ve “işletme süresi” şirketlerin lehine değiştirildi. Henüz trafiğe açılmayan yola “154 gün boyunca 30 milyon araçlık geçiş garantisi” ödendi. CHP Genel Başkan Yardımcısı Ahmet Akın, “Milletin parası hizmet bile vermeyen otoyol üzerinden oluk oluk yandaşa aktarıldı” dedi.

Cumhuriyet, Sayıştay’ın Karayolları Genel Müdürlüğü’nün (KGM) 2020 Yılı Denetim Raporu’nda yer alan ve sansürlenerek gizlenmeye çalışılan “KMO’daki yandaş kıyakları” 12 Aralık 2021’de “Yandaşın işi yine garanti” manşetiyle gündeme getirmişti. KMO’nun Kınalı-Odayeri bölümünün 7. kesimi olan Habibler-Hasdal bölümüyle ilgili tartışma yaratacak bir uygulamanın daha yapıldığı ortaya çıktı. Taslak rapora göre, söz konusu kesim için 1742 gün olan işletme süresi önce 4 bin 527 güne çıkarıldı. Ardından geçiş garantisi sayısı artırıldı, garanti ücretinin hesaplama yöntemi değiştirildi. Son olarak işletme süresi 2 bin 822 gün azaltılarak bin 705 güne düşürüldü. Habipler-Hasdal bölümü için kabul tarihi, 21 Aralık 2020 olarak belirlendi. Ancak rapora göre, söz konusu tarihte bu bölüm trafiğe açılmamış olsa dahi garanti ödemesinin işlemeye başlayacağına ilişkin bir düzenleme yapıldı. Habipler-Hasdal bölümü 21 Mayıs 2021’de hizmete açıldı. Buna göre, 154 gün kapalı olan yola açılmış gibi tam garanti ödemesi yapıldı.

MALİYET KATLANDI

Açılış öncesi Habibler-Hasdal bölümünün garanti ödemeleri tıkır tıkır işledi. Değiştirilen uygulama sözleşmesi nedeniyle günlük araç geçiş sayılarının da artması maliyeti katladı. Buna göre, Habibler Hasdal bölümüne 2020’de 10 gün boyunca günlük 189 bin 176 araç geçiş garantisi ödemesi yapılırken, 2021’de ise 21 Mayıs’a dek 144 gün boyunca her gün 199 bin 759 araç geçiş garantisi ödendi. Başka bir deyişle henüz trafiğe açılmamış kesim için toplamda 30 milyon 657 bin 56 araç için geçiş garantisi ödendi. Taslak raporda KGM, yapılan işlemi, “kamulaştırmadan kaynaklanan gecikmeler nedeniyle otoyol kesimlerinin öngörülen tarihlerde bitirilememesi durumunda kredi kullandırma süresinin sona ereceği” şeklinde gerekçelendirerek savundu. Ancak Sayıştay, “projenin uygulandığı coğrafyanın konumu ve büyüklüğü göz önüne alındığında kamulaştırma ile ilgili gecikmenin olmasının öngörülebilir bir durum olduğunu” vurguladı. 

"YÜKÜNÜ VATANDAŞ ÖDÜYOR"

CHP’li Akın, milletin parasının açılmamış otoyol üzerinden oluk oluk yandaşa akıtıldığına dikkat çekerek “154 gün boyunca hizmete alınmayan otoyoldan bir tek araç geçmemiş ve bunun parası milletin cebinden alınarak yandaşın kasasına aktarılmış. Sayıştay raporları ile ortaya konulan bu bilgiler millet adına denetimin yapıldığı TBMM’den de saklanmaya çalışılıyor. Ekonominin tarihini yazdığını iddia eden AK Parti iktidarı ne yazık ki Cumhuriyet tarihinin en büyük kaynak transferini yapan iktidar olarak kara bir tarih yazdı. Milletimizin cebinden alıp bir avuç yandaşını zengin etmek ustalığında eline su dökülemeyen iktidarın ekonomimizde yarattığı tahribatın yükünü ne yazık ki vatandaşımız ödüyor” dedi.