Cumhuriyetin 2. Yüzyılı Eğitim Kongresi bildirisi: ‘Örgütlü bir kuşatma’

Cumhuriyetin 100. yılına özel olarak Eğitim-İş tarafından düzenlenen “Cumhuriyetin 2. Yüzyılı Eğitim Kongresi”nde sonuç bildirisi yayımlandı. Söz konusu bildiride AKP döneminin eğitim politikaları eleştirildi.

cumhuriyet.com.tr

Eğitim-İş’in Cumhuriyetin 100. yılına özel düzenlediği “Cumhuriyetin 2. Yüzyılı Eğitim Kongresi” önceki gün sona erdi.

Üç gün süren kongre kapsamında dokuz oturum düzenlenerek eğitimin sorunları ele alındı. Kongrenin sonunda sonuç bildirisi de yayımlandı. AKP döneminin eğitim politikalarıyla ilişkili olarak, “Eğitimin milli ve demokratik, laik ve bilimsel, kamusal olmaktan çıkarıldığı ve Öğretim Birliği Yasası’nı yok sayan uygulamaların başladığı” belirtildi.

DEMOKRATİK MÜCADELE

Bununla birlikte Diyanet ile tarikat ve cemaatlerin açtığı eğitim kurumlarının eğitim alanındaki faaliyetleri sonucunda sıbyan mekteplerine dönüş hamlelerinin başladığına vurgu yapıldı.

Bildiride, “Edinilen bulgular, eğitimde örgütlü bir kuşatma ile karşı karşıya olduğumuzu göstermektedir. Bu örgütlü kuşatma ancak demokratik bir mücadele ile kırılabilir” uyarısında bulunuldu. 

ALINAN KARARLAR

1- Üç yaşından 18 yaşına kadar bilimsel eğitim veren kamu kurumları eğitimi ücretsiz sağlamalı ve okulöncesi eğitim zorunlu kapsama alınmalı.

2- Öğrencilerin ders araç-gereçlerinin ücretsiz sağlanmalı, okullarda bir öğün ücretsiz yemek verilmeli.

3- Cemaat ve tarikatlara öğrenci devşiren her türlü örgün eğitim dışı uygulamalara son verilmeli. Öğrencilerin fiilen okula gitmediği açık eğitim ile çeşitli sanayi dallarında stajla çalıştırmaya dayalı mesleki eğitim uygulamalarına son verilmeli.

4- Öğretmenler arası ayrıma neden olan Öğretmen Meslek Yasası yürürlükten kaldırılarak, yeni bir düzenleme getirilmeli. Öğretmen istihdamında arz-talep dengesi gözetecek planlama sağlanmalı. Sözleşmeli ve ücretli öğretmen uygulamasına son verilmeli.

5- Üniversitelerin özerkliği sağlanmalı. Bu nedenle YÖK Yasası kaldırılarak, üniversitelerin özerkliği sağlanmalı.