Askeri liman projesinin inşaatı tepkilere karşın hızla sürüyor: Turgutreis’te acele var

Bodrum Turgutreis’te yapılması planlanan “askeri liman projesi”, yerinden ötürü tartışmalara yol açmış, konu yargıya taşınmıştı. Danıştay’ın konuya ilişkin kararını açıklamamasına karşın projenin ihalesi yapıldı, ihaleyi kazanan firma inşaata başladı.

Eylül Barut

Muğla'nın Bodrum ilçesinde Turgutreis bağlı Bahçelievler Mahallesi’nde yapılması planlanan Sahil Güvenlik Limanı Projesi, 5 yıl önce gündeme gelmiş, bölge halkının ve çeşitli demokratik kitle örgütlerinin protestolarıyla yargıya taşınmıştı. Danıştay’ın davayla ilgili kararını vermemiş olmasına karşın limanın ihalesi tamamlandı, ihaleyi alan firma inşaata direkt başladı. 141 bin 319 metrekare büyüklüğündeki limanın

çalışmaları kapsamında iş makinesi ve hafriyat kamyonları sahile geldi. Liman girişi için sahil kazılarak çıkan malzeme hafriyat kamyonlarına yüklenmeye başladı. Yurttaşların yoğun tepkisiyle karşılaşan projenin durdurulması ve Danıştay kararının beklenmesi için Türkiye Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB) ve Bodrum Kent Konseyi, bugün bir basın açıklaması düzenleyerek neden projenin karşısında olduklarını kamuoyuyla paylaşacak. 

‘PROJENİN YERİ DEĞİŞMELİ’

Söz konusu projenin Askeri Liman olması birtakım spekülasyon ve dezenformasyonların oluşmasına yol açıyor. Bölge halkının projeyi desteklememe nedenini gazetemiz Cumhuriyet’e anlatan Bodrum Belediye Başkanı Tamer Mandalinci, “Bizler liman yapılmasın demiyoruz, buradaki vatandaşların ortak görüşü limanın yerinin doğru olmadığı yönünde. Çünkü bölgenin bir kilometre sağ ve sol kuşuçumunda irili ufaklı, beş yıldızlı - dört yıldızlı olmak üzere yaklaşık 10 bin 800 yatak kapasiteli turizm tesisleri bulunuyor.

Liman bu tesislerin tam olarak ortasında, denizde yaklaşık 141 dönümlük bir alanın doldurulmasıyla inşa edilmek isteniyor. Bizi endişelendiren husus bölgenin uygunluğu. Bölgemizin özellikle turizm yöresi ve meskun mahal olması ile seçilen alanın 3 metre ila 5 metre arında değişen bir derinlikte olması gibi sorunlar var.

Ayrıca, buraya operasyon sırasında gelecek askeri gemilerin draft boylarının daha uzun olması, yani öncelikle bu alanda çok ciddi bir dip tarama yapılması, ardından da yaklaşık olarak 50 bin kamyon seferiyle bu alanın ancak doldurulabilecek olması, Turgutreis’in tek sahil yayalaşmış nispet yolundan, yani araç trafiğine kapatılmış yoldan kamyonların geçip denizi dolduracak olması gibi hususlar var” ifadelerini kullandı.

‘FAYDADAN ÇOK ZARAR’

15 Mayıs’ta inşaat sezonunun biterek turizm sezonunun başladığını anımsatan Mandalinci, “Hem sahilde hem de bölgede yapılan tahribatın hem denizi hem de kara yollarındaki trafiği , bölgemizi zarara sokacağını düşünüyoruz. Daha farklı bir konum bulunursa belediye olarak işbirliğine hazırız. Bu doğrultuda çeşitli bakanlıklarla iletişimimiz var. Şu an firma denizi doldurmaya başladı bile. Bu çalışmalar bölge turizmini çok ciddi etkileyebilecek noktalarda yapılıyor” dedi.

Bölgenin yaşam alanı olarak da ekosistemde önemli bir yer tuttuğuna değinen Mandalinci, “Bölge Akdeniz Foklarının yaşam alanı. Bölgede, Barselona Sözleşmesi’yle korunan Poseidon çayırları da yer alıyor. Ayrıca, 2019 yılında ilk defa canlı karetta karettalar bu bölgede kıyıdan denize ulaştı, yani burası bir karette karette yuvalama alanı. Tekrar altını çizmekte fayda var, biz askeri limana karşı değiliz, yer seçiminin hatalı olduğunu düşünüyoruz. Yer seçimi nedeniyle burada yapılacak çalışmanın faydadan çok hem maddi hem manevi zararlar getireceği düşünüyoruz” diye konuştu.