Yeni sistem topal doğdu

MEB’in 5 yılda bütün bir eğitim sistemini yeniden şekillendirecek planının ayrıntılarına Cumhuriyet ulaştı. MEB’in yeni lise modeli Bakan’ın dar ekibi etrafında şekillendi. Bazı MEB bürokratlarının modelin Türkiye koşullarında uygulanamayacağı eleştirisini aktardığını bakanlık içinde tartışmaların istifalara kadar vardığı öğrenildi. YÖK de henüz sürece dahil edilmedi.

Ozan Çepni

<haber-dikey:1402451,1402249>

MEB’in 5 yılda bütün bir eğitim sistemini yeniden şekillendirecek planlarının ilk adımı atıldı. Yeni sistemin nasıl oluştuğu ve 2024’te hayata geçirilmesi beklenen yeni üniversite giriş sisteminin ayrıntılarına Cumhuriyet ulaştı.

Model, bakanlığın 5 yıllık strateji belgesi kapsamında hazırlandı. Ancak ana hatları ile il ve ilçe milli eğitim müdürlüklerine gönderilen strateji belgesi, ilk olarak okullarda öğretmenler tarafından da tartıştırıldı ve okul okul belge kapsamında planlamalar yapılması istendi. Bakanlık kaynaklarından edinilen bilgiye göre, starateji planının ana hatları yeni bir ekiple model olarak yeniden inşa edildi. Bakan’ın dar ekibi etrafında şekillenen çalışmadan, Saray’daki Eğitim ve Öğretim Politikaları Kurulu üyelerinin tamamının haberi olmadığı öğrenildi. Çalışma ekibinde, bakan, bir kısım bürokrat, Saray’daki kuruldan bazı isimler ve bu kurumlar dışındaki bazı akademisyenlerin olduğu belirtildi. Bazı MEB bürokratlarının, modelin Türkiye koşullarında uygulanamayacağı, pilot uygulama yapılması gerektiği, kendilerinin oluşmasında rol oynamadıkları bir modelin çalışmasını yürüteyecekleri, ders planlaması ile öğretmen kaynağının örtüşmediği eleştirilerinin yapıldığı aktarıldı. Bakanlık içinde tartışmaların ise istifalara kadar vardığı öğrenildi.

Aile algısı değişecek
Selçuk’un 2024’te üniversite giriş sisteminin de değişeceği açıklamasına karşın YÖK’ün bu konuda bir çalışma olmadığına ilişkin açıklaması da kamuoyunda soru işareti yarattı. Kaynaklar, henüz ortak bir söylem tutturulamamasının nedeni, YÖK’ün sürece henüz dahil edilmemesi olarak aktardı. Bakanlık, 4-5 yıl daha olduğu düşüncesi ile önceliği kamuoyunun yeni ortaöğretime alıştırılmasına verse de sistemin ayrıntılarına ilişkin çalışmaların hızlandırıldığı öğrenildi. Bu kapsamda ilk olarak üniversite kapısındaki yığılma ve mezun işsiz sorununun çözümü için meslek liselerine öncelik verilmesi planlandı. Öğrencilerin liseden itibaren sertifikalar ve ek çalışmalarla mesleğe hazırlanarak ailelerdeki üniversite için “olmazsa olmaz” alıgısının kırılmasına yönelik adımlar hedeflendi. Bir diğer noktayı ise üniversite niteliğinin sayısal artış ile eşdeğer olmaması oluşturdu. MEB’in YÖK ile çalışarak bölümlerin kontenjanlarının azaltılması da amaçlar arasında yer aldı.

Derse göre bölüm

MEB’in modelindeki ders planı yeni üniversite sisteminin de anahtarı oldu. İlkokuldan itibaren porfolyoları ile takip edilen öğrencileri lisede gelecek kariyer planlamasına yönlendirmek isteyen bakanlık, öğrencilerin seçecekleri derslere göre üniversiteye adım atmasının da önünü açacak. Lise son sınıfı yükseköğretim için akademik hazırlık olarak planlanan yeni modelde, üniversite girişininde ders planlamasına göre yapılacağı öğrenildi. Edinilen bilgiye göre, yükseköğretim programlarının sadece eşit ağırlık, sayısal ve sözel olarak genel sınıflandırılması yerine bölümlere özel ders şartlarının aranması planlandı. Bu çerçevede, mühendislik bölümlerini seçmeyi hedefleyen öğrencilerden bu kapsamda yer alan dersleri lise döneminde seçmesi, tıp, uluslararası ilişkiler veya siyaset bölümlerini seçmek isteyen öğrencilerin de yeni üniversite sınav sistemi için açıklanacak kılavuzda yer alan dersleri seçmesi gerektiği öğrenildi.