Yemeksepeti.com'un yurt dışı yatırımları
Online yemek siparişi sitesi yemeksepeti.com, son gerçekleştirdiği yatırımların ardından Birleşik Arap Emirlikleri'nde (BAE) Sharjah ve Abu Dabi'de de hizmet vermeye başladı.
cumhuriyet.com.trYemeksepeti.com'un ilk olarak 2010 yılında temellerini attığı Rusya'daki yatırımı Izrestorana.ru, 400'e yakın restoranı ile tüm Moskova ve çevresinin yanı sıra St. Petersburg'dan da sipariş kabul ediyor. Foodonclick.com ise bugün 450 üye restoranla tüm BAE'nde hizmet veriyor.
Swissotel'de düzenlenen sohbet toplantısında konuşan Yemeksepeti.com Üst yöneticisi (CEO) Nevzat Aydın, yemeksepeti.com'un Rusya'dan sonra BAE'de yaptığı yatırımlarla da adından söz ettirdiğini söyledi
Aydın, Foodonclick.com sitesiyle önce Dubai'yi ve ardından da Abu Dabi ile Sharjah'ı online yemek hizmetiyle tanıştıran yemeksepeti.com'un, kuruluşunun 10. yılını kutlarken, yatırımlarına global ölçekte hız verdiğini kaydetti. Yurt dışında gerçekleştirdikleri çalışmalar hakkında bilgi veren Aydın, Rusya ile BAE gibi birbirlerinden apayrı kültürleri olan iki farklı ülkede operasyon gerçekleştirdiklerine işaret etti.
Aydın, ''Dubai, Sharjah ve Abu Dabi'de Arap yarımadası içinde bir expat kültürüyle karşı karşıyayız; yani dünyanın her yerinden insanlar, çalışmak için hızla gelişmekte olan bu zengin merkezlere geliyor ve biz de çok kültürlü bir nüfusa hizmet veriyoruz. Gerek Dubai'de gerekse BAE'de paket servis hizmeti yaygın olarak kullanılıyor. Foodonclick.com sitemizle sunduğumuz online sipariş hizmetine kullanıcılar ve restoranlar yoğun ilgi gösteriyorlar'' diye konuştu.
BAE'de pazarın Rusya'ya göre daha hazır olduğunu ve burada daha rahat büyüdüklerini ifade eden Aydın, fakat Rusya'da da altyapıyı geliştirmenin çok daha kolay olduğunu anlattı. Aydın, ''İki tarafta farklı dengeler söz konusu oluyor ve bu da bize yepyeni deneyimler kazandırıyor. Bu deneyimleri çalışmalarımıza etkili bir şekilde dahil ediyoruz. Türkiye'de hızla büyürken, yemeksepeti.com'un yurt dışında da daha geniş bir alanda adından söz ettirmesini hedefliyoruz. Ülkemizde ve yurt dışında yatırımlarımız tüm hızıyla devam ediyor. Yüzde 50'si yurt içinde olmak üzere 2011 yılında toplam 5 milyon lira tutarında yatırım gerçekleştireceğiz'' dedi.
Yemeksepeti.com'un günlük ortalama 32-33 bin civarında sipariş aldığını belirten Aydın, kendi sitelerinden günlük yemek yiyen kişi sayısının 100 bin adet civarında olduğunu kaydetti.
Aydın, geçen yıl 105 milyon dolar civarında bir ciroları olduğunu bildirerek, bu yıl cirolarını yüzde 45 oranında artırmayı ve şu anda 900 bin olan kullanıcı sayısını da 1 milyon 250 bine çıkarmayı hedeflediklerini anlattı. Nevzat Aydın, 2011 yılının sonuna dek Rusya'da 1 milyonun üzerinde nüfusu olan tüm şehirlerde olmayı planladıklarını söyledi.
Yurt dışı yatırımlarında ana etken nüfus yoğunluğu...
Yemeksepeti.com kurucu ortağı ve Bilgi Sistemleri Yöneticisi (CIO) Melih Ödemiş ise yurt dışında yatırım yapacakları yerleri belirlemelerinde etkili olan parametrelerden ilkinin nüfus yoğunluğu olduğunu kaydetti. Ödemiş, yemek siparişi hizmetinde nüfusun büyüklüğünden çok yoğunluğunun önemli olduğunu dile getirerek, şunları söyledi:
''Çünkü restoranın siparişi götürebileceği belirli bir mesafe vardır. Dolayısıyla böyle bir iş modeli için İstanbul, Ankara ya da Londra, New York gibi kalabalık nüfuslu şehirler ön plana çıkıyor. Örneğin, Moskova'da 17–18 milyon insan yaşıyor. Bu nedenle de burayı yatırım yapmak içinde ideal bir yer olarak gördük. Şehir nüfusu dışında internet entegrasyonunun durumu ve paket servisin olup olmadığı gibi konular da böyle bir yatırım yapmak için değerlendirilmesi gereken önemli kriterler.
Bunun dışında, rakiplerin varlığının da sorgulanması gerekiyor. Öte yandan yurt dışında yatırım kararı alırken kültürel faktörleri de göz önünde bulunduruyoruz. Örneğin, Güney Avrupa'nın yatırım için tercih etmememizin nedeni, İtalya, İspanya ve Fransa'nın bazı bölgelerinde dışarıda yeme kültürünün hakim olması. Paket servis bu bölgelerde çok fazla kullanılmıyor. Biz de bu gibi yerlere öncelik vermiyoruz.''