Yat üreticileri krizi fırsata çevirdi

Avrupa'nın en büyük yat üreticileri küresel kriz nedeniyle bir bir kapanırken, yat yaptıran şirketler Antalya'ya yöneldi. ASDER Başkan Yardımcı Orhan Çelikkol, "Önümüzdeki 5 yılda 1,2 milyar avroluk sipariş aldık'' dedi.

cumhuriyet.com.tr

Küresel kriz nedeniyle Avrupa'nın en büyük yat üretici firmaları birer birer kapanırken, Türk yat üreticilerinin, Monaco Yat Fuarı'nda önümüzdeki beş yıl için 1,2 milyar Avro'luk lüks yat siparişi aldığı bildirildi.

Antalya Serbest Bölge Yatırımcılar Derneği (ASDER) Başkan Yardımcısı Orhan Çelikkol, küresel kriz nedeniyle Avrupa'nın en büyük yat üretim firmalarına sahip olan İtalya, Fransa ve Almanya'da yat tersanelerinin birer birer kapandığını ya da kapanmak üzere olduğunu bildirdi. Geçtiğimiz aylarda dünyanın en büyük yat fuarlarından Monaco Yat Fuarı'na Antalya Serbest Bölgesi'nde faaliyette bulunan firmaların da katıldığını kaydeden Çelikkol, Antalya'daki bir tersanende üretilen bir teknenin bu fuarda önemli bir ödül kazandığını açıkladı. Çelikkol, şöyle konuştu:

''Antalyalı yat üreticileri küresel krizi fırsata çevirdi. Fuarda hem 'En İyi Yat' ödülünü kazandı, hem de firmalarımız milyonlarca avroluk siparişlerle döndüler. Önümüzdeki 5 yılda 1,2 milyar avroluk sipariş aldık. Avrupa'da gelecek yıl 100, sonraki yıl 200, ondan sonraki yıl 300 milyon avro yıllık ciroya ulaşan bir sipariş pazarı var. Bir yatın yapım süresi 3 yıl. Avrupalı yat ticareti yapan büyük firmalar, siparişlerini Antalya'ya yönlendirmeye başladılar. Avrupa'daki yat üreticileri ekonomik sıkıntı yüzünden işçi çıkarmaya başladı. Türk yatlarının kalitesini gören yatırımcılar o firmalara sipariş vermekte çekiniyorlar.''

Yat ticareti yapan yatırımcı firmaların, Avrupa ülkelerindeki tersanelere siparişini verdikleri yatları teslim alamamaktan çekindiklerine değinen Çelikkol, şöyle devam etti:
''Yatırımcılar, Avrupa'daki tersanelere sipariş ettiği teknesinin zamanında tamamlanabileceğine inanmıyorlar. Bu nedenle Türk yatları daha gözde ve artık Türkiye ucuz tekne satmıyor. İtalya ile aynı fiyata satıyor. Antalya'ya bir başka güvenilirlikleri var. Antalya'da kriz nedeniyle etkilenen firma yok. İtalya'da işçiliklerin nerelere yükseleceği, banka faizlerinin ne olacağı konularında hiçbir şey belli olmadığı için, yat ticareti yapan firmalar İtalya ve Almanya'dan korkuyorlar. Antalya, şu anda Avrupa'dakilere göre çok daha iyi bir istikrar gösteriyor.''

Dünya birincisi oluruz

Türk yat ve tekne sektörünün dünyada dördüncü sırada bulunduğunu anlatan Çelikkol, bürokrasinin engel çıkarmaması halinde Türkiye'nin önümüzdeki 5 yılda bu sektörde dünya birinciliğine oturabileceğine dikkati çekti.

Çelikkol, sözlerini şöyle sürdürdü: ''Monaco Fuarı'nda Türk tekneleri çok ciddi bir prestij kazandı. Önümüzdeki 5 yılın siparişleri görüşülüyor. Bu arada İtalyan firmalarının ne olacağı belirsiz. Fuara, Antalya'dan çok güzel teknelerle katılınmış olması yatırımcıların dikkatini çekti. En büyük rakibimiz İtalyanlar şaşkına döndü. Yatırımcılar İtalyanlara (Sizin tekneleriniz Türklerin yat ve tekneleri kadar iyi değil) diyor. Türk teknelerini gören yatırımcılar yön değiştirdi. Antalya yat üretiminde artık marka haline geldi. Yatçılık haritasında kendisine çok sağlam bir yer edindi.''