Yaşasın tiyatro!
21. Afife Tiyatro Ödülleri töreninde bolca gözyaşı ve politik mesajların arasında dillerden düşmeyen tek bir söz vardı: ‘Yaşasın tiyatro!’
Ezgi AtabilenÖnceki akşam yapılan, herhalde gelmiş geçmiş en duygu yüklü Afife gecelerinden biriydi. Sürpriz evlilik teklifleri, bayrak teslimleri, doğmamış çocukla yapılan konuşmalar, genç tiyatrocuların onca zorlu geçen yılın üzerine emek ve yeteneklerinin takdir edilmesi karşısında döktüğü gözyaşları... Ve tabii ki sanatçı duyarlığının olmazsa olmazı, şu içinde bulunduğumuz baskı ortamına dair mesajlar... Yanı sıra “şimdi burada söyleyemiyorum, siz anladınız” şeklindeki otosansürlü göndermeler...
Bu yıl 21.’si düzenlenen Afife Tiyatro Ödülleri töreni, önceki akşam Haliç Kongre Merkezi’nde yapıldı. Gece, Afife törenlerinin tabiri caizse demirbaşı, yani hiç değişmeyen sunucusu Korhan Abay’ın bundan sonraki törenlerin sunumunu üstlenecek tiyatro oyuncusu Ayça Varlıer’e mikrofonu teslim etmesiyle başladı.
Sur ve DTCF mesajları
Gecede ‘Yılın En Başarılı Işık Tasarımı’ ödülünü, kazananı açıklamak üzere Almla Uluer’le birlikte sahneye çıkan Cem Yılmazer, (üstelik kendisi de duruma şaşırarak) DOT’un “Nefesinizi Nasıl Tutarsınız” oyunu için hazırladığı tasarımla kendisi aldı. ‘Sahne Tasarımı’ kategorisindeki ödül de Bakırköy Belediye Tiyatroları’nın (BBT) “Gülünç Karanlık” oyunundaki tasarımıyla Yılmazer’e gitti.
Gecede “Yılın En Başarılı Sahne Müziği” ödülü BBT’nin “Kıran Resimleri” oyununa yaptığı müziklerle Ayşe Tütüncü’nün oldu. Ödülü alırken, Maraş Katliamı’nı anlatan oyunun çalışmalarında çok gözyaşı döktüklerini çünkü o süreçte Diyarbakır Sur’un da henüz yerle bir edilmiş olduğunu söyleyen Tütüncü gecenin en anlamlı konuşmalarından birini yaptı kuşkusuz.
Cevat Fehmi Başkut Özel Ödülü’nü alan Murat Mahmutyazıcıoğlu ise ödülünü “hiç öğrencileri olmamasına karşın hayattaki onurlu duruşlarına saygı duyduğu”, KHK’yle görevlerinden atılan DTCF hocalarına ithaf ederek kendi duruşunu sergilemiş oldu.
Görünür olma kaygısı
Gecede ‘Giysi Tasarımı’ dalındaki ödül Yolcu Tiyatro’nun “Joko’nun Doğumgünü’ oyunu için yaptığı tasarım nedeniyle Makbule Mercan’a, ‘Yılın En Başarılı Genç Kuşak Sanatçısı’ ödülü Kadıköy Theatron’un “Troas” oyunundaki performansıyla Cem Yiğit Üzümoğlu’ya, Haldun Dormen Özel Ödülü (aslında bir LGBTİ hikâyesi anlatmalarından ötürü) “Bir yandan görünür olmaya çalışırken, bir yandan da fazla görünür olmamaya çalışıyoruz. Sanatımızı özgür yapabileceğimiz günlere” konuşmasını yapan “Hedwig ve Angry Inch” oyunu ekibine verildi. ‘Yardımcı Kadın Oyuncu’ dalındaki ödül de aynı oyundaki performansıyla Ayşe Günyüz’ün oldu.
Gecenin en komik ve en duygusal anlarından biri hiç şüphesiz ki “Gülünç Karanlık”taki performansıyla ‘Yılın En Başarılı Yardımcı Erkek Oyuncusu’ ödülünü alan BBT oyuncusu Erol Ozan Ayhan’ın salondakilere değil de, üç ay sonra dünyaya gelecek çocuğuna konuşma yapmasıydı. Konuşmasındaki “İlginç bir dönemde doğuyorsun. Şimdi anlatamıyorum, sonra yüz yüze konuşuruz” sözleri de epeyce alkış aldı.
Yapı Kredi Özel Ödülü’nün Ayla Algan’a, ‘Yılın En Başarılı Kadın Oyuncusu’ ödülünün Craft Tiyatro’nun “Yutmak” oyunundaki performansıyla Merve Dizdar’a sunulduğu gecede, Muhsin Ertuğrul Özel Ödülü’nü yönetmen Işıl Kasapoğlu, ‘Yılın En Başarılı Erkek Oyuncusu’ ödülünü ise Tiyatro Pera’nın “Vanya, Sonya, Maşa ve Spike”ındaki oyunculuğuyla Şerif Erol aldı.
İnat etmek gerek
Gelelim son büyük ödüllere... ‘Yılın En Başarılı Yönetmeni’ Studio Oyuncuları’nın “Godot’yu Beklerken” oyununun rejisini üstlenen Şahika Tekand’a gitti. Tekand konuşmasında Afife Tiyatro Ödülleri’ni sürdürenlere inatları için teşekkür ederken, bugünlerde “inat etme”nin ne kadar önemli olduğunu da vurguladı. ‘Yılın En Başarılı Prodüksiyonu’ ödülünü de alarak gecede dört ödülün sahibi olan “Gülünç Karanlık” ekibinin sahneye çıkmasıyla sonlanan gecede, şu karartma günlerinde dahi coşkusu ‘inatla’ sönmeyen tiyatrocuların dillerinden düşmeyen tek bir söz vardı: ‘Yaşasın tiyatro’. Bir kere de bizden gelsin: Yaşasın tiyatro! Yaşasın sanat!