Yaftalı reklamı kopya çıktı
Reklam dünyasının harika çocuğu olarak bilinen Fayda Ajans'ın sahibi İlyas Başsoy, beş yıl önce yaptığı reklamın Zaman gazetesinin imzasıyla yayımlandığını açıkladı.
cumhuriyet.com.trFethullah Gülen’e yakınlığıyla bilinen Zaman gazetesinin “Yaftalamadan düşünün” sloganıyla başlattığı reklam kampanyası “kopya” çıktı. Reklam dünyasının harika çocuğu olarak bilinen Fayda Ajans’ın sahibi İlyas Başsoy, beş yıl önce yaptığı reklamın Zaman gazetesinin imzasıyla yayımlandığını belirterek “Zaman Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Ekrem Dumanlı’ya nazik bir mektup yazdım. Bir özür, bir af dileme metni bekledim. En azından gazetelerinde benim reklamımı gösterip ‘biz buradan esinlendik(!)’ diyebilirlerdi. Ne dersiniz? Zaman gazetesine bir yafta yapıştırmalı mıyım?” diye konuştu. 5 yıl önce Başsoy’un reklamını gazetesinde sert bir dille eleştiren Zaman’ın Yayın Yönetmeni Dumanlı’nın büyük benzerlikler taşıdığı gözle görülen son reklam kampanyasına övgüler düzen bir yazı kaleme alması ise dikkat çekti.
2003’te Marketing Türkiye Konferansları için, “Türklere yaftalar yapıştıran Avrupalılara ‘Bize yaftasız bakın’ diyen kampanya” yaptığını anımsatan ünlü Kreatif Direktör Başsoy, beş yıl önceki süreci şöyle anlattı:
“Bu kampanya birkaç gazetede 3 stx12 cm ebatlarında ilanlar olarak çıktı. Hatta Milliyet’ten Mehmet Yılmaz önce bu reklamı eleştiren bir yazı yazmış, ardından benim yanıtımı basarak ‘bana hak verdiğini’ belirtmişti. O küçük reklam o kadar ilgi görmüştü ki; dönemin Turizm Bakanı Erkan Mumcu ilgili panelde konuşurken ‘Bu reklamı her kim yapmışsa alnından öpeyim’ demişti. Hakkında sanırım 30’dan fazla köşe yazısı çıkmıştı. Bir tanesi de Zaman Gazetesi Genel Yayın Müdürü Ekrem Dumanlı’ya aitti. Dumanlı, ‘Yaftalı reklama tepki göstermek doğrudur’ diyordu. Aynen bu sözcüklerle.”
İlyas Başsoy, “Aradan 5 yıl geçti ve sizin reklamınız Zaman gazetenizin imzasıyla yayımlanmaya başladı. İlk kim söyledi ve tepkiniz ne oldu” sorumuza ise şu yanıtı verdi:
“O sırada yurtdışında olduğum için haberi, farklı çevrelerdeki yakınlarımdan aldım. Sonradan dost olduğumuz Erkan Mumcu bile telefon edip haber verdi. Bunun üzerine Ekrem Dumanlı’ya nazik bir mektup yazdım. Vaktiyle hakkında yazı yazdığı bir ilanı kendi gazetesinin milyonlarca dolarlık reklam kampanyasında ‘habersiz’ kullanması mümkün değildi. Topu reklam ajansına atamazdı. Onay veren kendisiydi. Bir özür, bir af dileme metni bekledim.”
Beş yıl önce beş yıl sonra
Zaman Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Dumanlı’nın, Başsoy’un reklamıyla ilgili 15 Aralık 2003 tarihli yazısının bir bölümü şöyle:
“Geçen hafta ilginç bir reklam yayımlandı gazetelerde. Gülümseyen dokuz gencin alnında azgelişmiş, terörist, gerici, cahil, fırsatçı, barbar, işkenceci, üçkâğıtçı, vasıfsız yazılmıştı. Türkiye’nin imajı üzerine düzenlenen konferans içindi bu duyuru. ... Bu ‘pompalanmış bir Türkiye imajı’ idi ve bunu Türkiye hakkında olumlu düşünmeyen çevreler körüklüyordu... Çok hırçın, incitici, tahrik edici bir duyuru çünkü. Sosyal barışı tehdit etmesi bir yana, baskıcı rejimlerin bile cüret edemediği küstah bir üslup kullanıyordu ilan.”
Dumanlı’nın 5 yıl sonra 3 Kasım 2008’de gazetesinin reklam kampanyasıyla ilgili kaleme aldığı yazısının bir bölümü de aynen şöyle: “Neydi reklamımızın ana mesajı: Yaftalamadan bir daha düşünün! Harika bir slogan, yerinde bir gönderme, haklı bir vurgu. ... Reklamın yayımlandığı ilk günü Hürriyet’e göz ucuyla şöyle bir baktım mesela. Manşetlerinde Zaman’a, Yenişafak’a ve Sabah’a hükümet yanlısı diyordu. Hangi münasebetle bu sıfat bilmem kaç yüzüncü kere kullanılıyor diye haberi okudum. Meğer ‘hükümet yanlısı’ ilan edilen bu gazetelerle ilgili Başbakanlık ‘yalanlama’ yapmış. E hani hükümete yakınlığı ile biliniyordu? ... Olacak ya; aynı günün Hürriyet’inde yaşını başını almış, artık saygınlığı elden bırakmaması gereken Yalçın Bayer ‘cemaatçi medya’ diyordu. Şimdi ne demek lazım bu tepeden bakan ve yaftalama hakkına sahip olduğunu düşünen mütekebbir yaklaşıma?”