Ucuzcu raftan çekilse enflasyon üçe katlanır

Hayat pahalılığı yurttaşı daha fazla ucuz ürünlere yöneltmeye başladı. Marketlerin diğer markalara göre daha ucuz olan özel markaları 25 milyar liralık satış hacmine ulaşt.

Şehriban Kıraç

Market zincirlerinin özel markalı ürünleri olarak bilinen ve markalılara göre daha ucuz olan Private Label (PL) başta gıda, temizlik ve kozmetik ürünlerinin satış hacmi 25 milyar TL’ye ulaştı. BİM başta olmak üzere A101, Migros, Şok ve CarrefourSA bu alandaki ürünlerini her geçen gün artırıyor. Özel Markalı Ürünler Sanayicileri ve Tedarikçileri Derneği (PLAT) Yönetim Kurulu Başkanı İmer Özer, zincir marketlerin kendi markaları ile ürettirdikleri bu ürünlerin toplam satışların yüzde 19’unu oluşturduğunu söyledi. Özer, “Market zincirlerinde sadece markalı ürünler olsa ve özel markalı ürünleri pazardan çekerseniz 15 gün içinde enflasyon 3 katına çıkar. Bugün artık piyasada fiyatın belirleyicisi özellikle indirim marketleri olarak bildiğimiz discount markalar” diye konuştu.

Temizlik ürünlerinde KDV oranının yüzde 18 olmasının tüketiciyi olumsuz etkilediğini belirten Özer, “Temizlik lüks olarak görülmemeli” dedi.

Özer, 2016’da market cirolarının 70 milyar TL’ye ulaştığını anlatarak, burada mağaza sayısı ve satışlar açısından en büyük payın indirim marketlerinde olduğunu, en büyük oyuncu olan BİM’in satışlarının yüzde 80’inin kendi markalarından geldiğini aktardı. Başta gıda olmak üzere artık tüm fiyatları en büyük oyuncunun belirlediğini ve PL ürünlerin fiyatları aşağı çektiğini kaydeden Özer, “2-3 yıl içinde Türkiye’de pazar 50 milyar TL’ye denk gelecek ve hızlı büyüme ile fiyatlardan dolayı tüketiciler memnun olacak” dedi.

Nefes alamıyoruz

İmer Özer, sektörde yaklaşık 300 üreticinin bulunduğuna işaret ederek, geçen yıla oranla maliyetlerinin yüzde 16 arttığını, bunun raflara yansımasının ise yüzde 3 olduğunu anlatan Özer, markaların da PL ürünlerden daha az kâr ettiğini söyledi. Üreticilerdeki kâr marjlarının yüzde 5’e kadar gerilediğini belirten Özer, üreticiler olarak bir sınıra geldiklerini ve artık nefes almanın mümkün olmadığını dile getirdi.

Hedef yurtdışı

PLAT Başkan Yardımcısı Hakan Hatipoğlu, Türkiye’de yaklaşık 300 PL ürün üreticisi bulunduğunu, özellikle döviz kurlarındaki hareketliliğin ardından para kazanmanın daha da zorlaştığını ve sektörün mutsuz olduğunu belirterek, Uluslararası marketlerin PL’lerine göz diktik. En azından biz de dövizle kâr edelim. İçimizdeki tüm üreticileri sertifikalandırmak için çalışıyoruz. Uluslararası ucuzcu marketler Aldi, Lidel hedefimiz. Dövize dönüp nefes almak istiyoruz. Denizde yüzme konusunda iyiyiz okyanusa açılmak istiyoruz” dedi.

PL ürünler nenen ucuz?

Private label (özel markalı) ürünler aynı kalitedeki bir ürünü veya hizmetler topluluğunu, daha ekonomik ve rekabetçi bir fiyata satın alabilme imkânını sunar. PL üreticilerinin pazarlama, reklam, raf alanı, dağıtım ücreti ve pazarlama gibi giderleri olmadığı için ürünün fiyatı markalı ürünlere kıyasla daha uygun fiyatlıdır. PL ürünlerin reklam ve tutundurma maliyetlerini düşük tutan perakendeciler, tasarrufları düşük fiyat olarak tüketicilere yansıtır.