Twitter Facebook'tan ne öğrenebilir?

Facebook'un 29 Ocak'ta açıkladığı dördüncü çeyrek kazancı analistlerin tahminlerinin üstünde geldi. 2013'te satışların 8 milyar dolara yakın olduğu, faaliyet gelirinin ise 2.8 milyar dolara yükselerek bir önceki yıla kıyasla beş kattan fazla olduğu açıklandı.

cumhuriyet.com.tr

Büyümedeki bu patlama, Mayıs 2012'deki halka arz döneminde Facebook için büyük bir soru işareti olan mobil reklamlardan kaynaklandı. Yatırımcılar, rakamlardan son derece memnundu. Çarşamba gününün kapanışında hisseler, rakamların açıklanmasından önce olan seviyelere kıyasla yüzde 20 değer kazanmıştı.
Bir hafta sonra ise Twitter halka açık bir şirket olarak çeyrek dönem satış ve kazancının Wall Street'in tahminlerini aştığını açıkladı. Ancak yatırımcılar kullanıcı sayısındaki yavaşlamaya odaklanmıştı. Twitter hisseleri bir gün içinde yüzde 24 değer kaybetti.

Twitter CEO'su Dick Costolo ilk konferans bağlantısında Wall Street kurtlarıyla yüzleşti. UBS analisti Eric J. Sheridan, Twitter'ın satışları ve kazancı muhteşem olsa da bağlantıya katılanların "şirketin kullanım süresi konusunu nasıl düzelteceği" konusunda endişeli olduklarını söyledi. Sheridan hissenin notunu düşüren birkaç analistten biri oldu.

Twitter, şimdilerde sorunlu halka arz sürecinin ardından güven krizi yaşayan Facebook benzeri bir kriz yaşıyor. Twitter yönetiminin, başarıya dönmeyi başarmış Facebook'tan öğreneceği bazı dersler var.

Facebook, halka arz olduğu ilk dönemlerde hakkında konuşulabilecek gerçek bir mobil reklam platformuna sahip olmamasına rağmen 845 milyondan fazla aktif kullanıcı mobil cihazlar sayesinde hizmete erişim sağlıyordu.

Bu nedenle Facebook mobil reklamları önde gelen risk faktörlerinden biri olarak görüyor: "Mobil ürünlerden doğrudan önemli bir gelir elde etmiyoruz ve bunu yapıp yapamayacağımız da kesin değil. Kullanıcılarımız Facebook hesaplarına mobil cihazlar ile erişmemeyi ya da kullanmamayı tercih edecek olursa kullanıcı büyümemiz ve kullanıcı süremiz zarar görebilir."

Halka arzın ilk gününde Facebook hisseleri günü değerinin yarısından fazlasını kaybederek 38 dolardan kapatmış, Eylül 2012'de ise 18 doların altına gerileyerek tüm zamanların en düşük seviyesini görmüştü.

Şirket, masaüstünden mobil bir şirkete dönüşme kararının meyvelerini topladı. Bugün Facebook'un reklam gelirlerinin yüzde 53'ü mobil reklam satışlarından elde ediliyor ve bu oranın daha da artması bekleniyor.

Business Insider konuyu şöyle değerlendirdi: "Facebook artık mobil bir şirket ve aktif kullanıcıların büyük çoğunluğu mobil kullanıcılardan oluşuyor."UBS'den Sheridan'ın dediği gibi: "Yalnızca altı çeyrek dönem önce var olmayan bir özellik için oldukça muhteşem bir gelişim."

Twitter da şimdi benzer bir krizle karşı karşıya. Yatırımcılarıyla yaşadığı kısa balayı ilk işlem gününü 45 dolardan kapatan hissenin 66 dolar civarı ile tüm zamanların en yüksek seviyesini görmesini sağladı.

Halka arzda Twitter, Facebook'un hatalarından ders çıkardı, hisse arzını düşük tuttu. Ancak bilanço rakamları ciddi sorun yarattı. Dördüncü çeyrekte yalnızca dokuz milyonluk artışla Twitter'ın toplam kullanıcı sayısı 241 milyona yükseldi. Facebook için ise bu rakam 1.2 milyar.

Twitter da kullanıcı büyümesi ile kullanım süresini hisse için tek risk olarak gösterdi: "Kullanıcı tabanımızı geliştirmeyi başaramazsak ya da site kullanımı düşerse gelirimiz zarar görebilir."

CEO Costolo'nun açıklamalarından şüphe etmesem de söylediği bir şey aklımı karıştırdı: "Platformumuzun karakteristik özelliklerinde bir değişiklik yapmamız gerekmiyor. Sadece Twitter'ı daha iyi bir Twitter yapmamız gerekiyor."

Mark Zuckerberg ya da Sheryl Sandberg gibi kişilerin yaptığı bu değildi. Facebook'u tamamen değiştirmeye karar verdiler ve bunun için şirketin kaynaklarını bu işe yönlendirdiler. Sonuçlar da haklı olduklarını gösterdi.

Şimdi sıra Twitter'da. En büyük rakibi aynı zamanda en iyi rol modeli.