Türkiye'nin 'Yerli Uçak' projesi Paris'te tanıtıldı

Paris Havacılık Fuarı'nda (Paris Air Show 2015 ) Türkiye'nin 'Yerli Uçak' projesi kapsamında üretilecek TR Jetin uluslararası basın tanıtımı yapıldı.

DHA

Toplantıya proje ortaklarından Esen Sistem Entegrasyon (ESENSİ) yetkilileri, 328 Support Services direktörü Dave Jackson, Sierra Nevada Corporation (SNC) yetkilileri katıldı.

Basın toplantısında konuşan proje koordinatörü ESENSİ Genel Müdürü Cem Uğur, Binlerce kişinin çalışmasını sağlayacak çok önemli bir proje. Daha da ötesi dünyada 10'dan az ülkenin gerçekleştirdiği bir başarıya imza atmış olacağız dedi.

Uçakla ilgili Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş. (TAI) başta olmak üzere bazı yerli üreticilerle çalışacaklarını belirten Uğur, Bilindiği gibi 32 ve 60 yolcu kapasiteli 2 tip uçağın üretimi yapılacak. Maksimum yerli katkı 60 kişilik '628' uçağı için gerçekleştirilecek. 628 uçağı için potansiyel üreticilerle görüşmeye başladık dedi.

Proje koordinatörü ESENSİ Genel Müdürü Cem Uğur, şu açıklamayı yaptı: Ülkemizde üreteceğimiz ilk yolcu uçağımız TRC 328 uçağı. Paris Havacılık Fuarı'nda ülkemizde kurulmuş olan TRC Havacılık teknoloji iletişim şirketinin üreteceği bir uçak. 32 kişilik olacak. Bundan sonraki amacımız bu uçaktan elde edeceğimiz bilgi birikimini de tamamen ülkemizde tasarlanacak ve üretilecek 628 adlı uçağımızı üretmek. Hedefimiz o 2019'da uçmak. Geçtiğimiz haftalarda da yaptığımız lansmanımız da belirttiğimiz gibi 2019'da bu uçağımız uçacak. Bu amaçla da sembolik olarak başbakanımıza bir uçuş kartı vermiştik. Şu anda o verdiğimiz takvimin arkasındayız 2019'da uçacak.

UÇAĞIN YÜZDE KAÇI TÜRK OLACAK

Dünyada bu tür yolcu uçakları üreten onun altında ülke var. Bu ülkelere baktığınızda böyle bir uçağın tasarımına, haklarına sahip olmak ve üretimini yapabiliyor olmak başlı başına büyük bir başarı. Çok komplike bir proje. Bu uçağın tasarlandığı yer Almanya. Bunun ne kadarı Alman diye sorduğumda çok az parçası Alman. Yani önemli olan bunun tasarımına hakim olmak ucuz bir maliyete üretebilmek ve dünya pazarında bunu satabilmek. Bu esas büyük bir başarı. Bu nedenle bizim önceliğimiz satılabilir, pazarda rekabet edebilir, modern bir uçağı üretmek olacak. Biz hakikaten bu işe ciddi olarak giriyoruz, bunu satacağız ve buradaki sadece Türkiye değil dünyadan alıcısı olabilecek farklı organizasyonlara, kurumlara bu bilgiyi vermek. Ancak şimdiden siparişleri alırsanız sizi ciddi bir üretici olarak görürler ve bundan sonrada sizin uçağı satma şansınız artar. Özellikle bu 32 kişilik uçağımızla ilgili olarak. Fakat bizim esas büyük planımız Türk mühendisliği, Türk firması olarak bu uçaktan elde edeceğimiz bilgi birikimi ile tamamen ülkemizde tasarlanacak 628 adını verdiğimiz uçağı üretmek olacak. Bir Türk firması olarak ülkemizdeki bütün mühendislik bilgi birikimine, bu konuda tecrübesi olan ürünü olan firmaları yanımızda görerek birlikte çalışmak istiyoruz ve bununla ilgili olarak ta bugünden itibaren görüşmelere başlayacağız. Onlar böyle bir organizasyon içinde, uçak içinde nasıl yer alabilirler.

SADECE YOLCU MU TAŞIYACAKSINIZ BU UÇAKLARLA

628 uçağımız 50-70 kişilik bir yolcu uçağı. Bunun bir miktar askeri ve kargo uygulaması olacak. 32 kişilik uçağımız hali hazırda dünyanın bir çok yerinde sadece yolcu taşımak dışında farklı görev ve sorumluluklar üstleniyor. Bunlardan en önemlileri askeri alanda gözetleme veya istihbarat uçakları olarak kullanılması. Ambülans uçakları olarak çok etkin şekilde kullanılıyorlar. VIP uçakları olarak kullanılıyorlar. Dolayısı ile sadece yolcu değil farklı görevleri de üstlenebiliyorlar. Bizim öngörümüz uçağımızın sivil sertifika tamamlanıp 2019'dan itibaren sadece yolcu uçağı değil farklı görevler içinde bize talepler gelmesi. Ülkemizde uçağın yapısı itibari ile devlet büyüklerimizin kullanabileceği VIP uçaklar olarak da kullanılabileceğini düşünmekteyiz, öngörmekteyiz. Bu tür taleplerin geleceğini tahmin ediyoruz. Dünyanın bir çok yerinde son derece zorlu ortamlarda çalışan uçaklar. Yani 200'ün üzerinde havada uçak var. Şu ana kadar kazaya uğrayan bir uçak yok. Dolayısı ile geçmişi pırıl pırıl bir uçak. Asfalt olmayan zeminlere inebiliyor. Çok kısa pistlerde kalkıp inebiliyor. Bu da onu diğer uçaklardan farklı hale getiriyor. Bu da bizim için özellikle gelişmekte olan ülkelerde Afrika'da bununla ilgili ciddi bir pazar olduğunu düşünüyoruz. Geliştirdiğimiz uçağın IP hakları, bu uçağın tüm fikri mülkiyet hakları ülkemize ait olacak. Hem şu an üretilmiş olan son uçağın fikri mülkiyet hakları, hem de bu uçaktan üretilecek bir sonraki versiyon ve daha büyük olan 628 'in de fikri mülkiyet hakları da ait olacak.

Türkiye'de yeni nesil 32 ve 60 kişi kapasiteli ticari uçak üretimini öngören proje Türkiye Cumhuriyeti, ABD merkezli uzay ve havacılık sistemleri şirketi Sierra Nevada Corporation (SNC) ve 328 Support Services GmbH (328 SSG) işbirliği ile gerçekleştirilecek.