Türkiye'de ömrün 1.5 yılı kanal değiştirmekle geçiyor

Ericsson’un raporuna göre Türkiye’de izleyiciler, ekran başında geçirdikleri zamanın yüzde 19’unu, izleyecek bir şey bulmak için harcıyor. Bu da ortalama bir ömrün 1.5 yıllık kısmına denk geliyor.

Demet Yalçın

Ericsson, dünya çapında 30 binden fazla katılımcıyla yaptığı araştırmanın sonuçlarını Consumerlab TV & Medya Raporu’yla açıkladı. Dünya üzerinde yaklaşık 1.1 milyar kişiyi temsil eden araştırma Türkiye’nin de aralarında bulunduğu 40 ülkede televizyon ve video izleme davranışının akıllı cihaz ile nasıl değiştiğine ışık tutuyor.

TV’ye ilgi azaldı

Rapora göre, Türkiye’de 2014’ten günümüze akıllı cihazlar üzerinden içerik izleme yılda kişi başına 250 saat arttı. Böylece mobilden (akıllı cihaz) izleme, televizyon ve video izleme toplam zamanına haftalık 5.3 saatlik bir dilim eklerken, sabit TV’den içerik izleme haftalık 0.2 saat kısaldı. Dünyada mobil cihazlar üzerinden televizyon ve video izleme oranı ise son 6 yılda yüzde 85 arttı. Televizyon gibi sabit ekrandan izleme oranı ise aynı dönemde yüzde 14 azaldı. Türkiye’de özellikle 16- 19 ve 20-24 yaş arası gruplar televizyon ve video izlemek için en çok akıllı telefonu tercih ediyor. Bu grubun toplam izleme zamanlarının yüzde 29’u akıllı telefonlar üzerinden gerçekleşiyor.

Paketlere yöneldik

Globalde kullanıcıların yüzde 40’ı sınırsız video izleyebilecekleri paketlerle ilgilendiklerini belirtiyor. Türkiye’de video izlemek için sınırsız mobil veri paketiyle ilgilenebilecek kullanıcıların oranı ise yüzde 50 dolaylarında. Türkiye’de talebe bağlı seç-izle video platformlarında ilk sırayı yüzde 98 izleme oranı ile Youtube çekiyor.

İçerik bulmak çok zor

Raporda öne çıkan bir diğer nokta da tüketicilerin izlemek için içerik ararken hatırı sayılır bir vakit harcaması. Amerikalı kullanıcıların yüzde 44’ü,Türkiye’deki kullanıcıların ise yüzde 55’i günlük bazda TV’de izleyecek bir şey bulmakta zorlandıklarını söylüyor. Bazı seç-izle platformlarında bu zorluğu çekenlerin oranı Türkiye’de yüzde 36’da kalıyor. Türkiye’de izleyiciler, ekran başında geçirdikleri zamanın yüzde 19’unu, sadece izleyecek bir şey bulmak için harcıyor. Bu da ortalama bir ömrün 1,5 yıllık kısmına tekabül ediyor.

Youtube lider

Türkiye’de, kullanıcılar bir içeriği kısa sürede ard arda izlemek fikrinden vazgeçmiyor; izleyicilerin yüzde 39’u haftalık olarak tek seferde bir dizinin iki veya daha fazla bölümünü izliyor, yüzde 23’ü ise bunu günlük olarak yapıyor. Türkiye’de haftalık olarak en az bir kere Youtube izleyenlerin oranı ise yüzde 90 seviyesinde.

Kalite aranıyor

Ericsson ConsumerLab Kıdemli Yöneticisi Zeynep Ahmed “Kapsamlı araştırmamıza göre kullanıcıların yüksek kalite TV ve video içeriğine olan talepleri giderek artıyor. Kullanıcıların akıllı telefon üzerinden içerik izlemeleri kilit önemde. Bu kullanıcılar sadece paylaşıma açık, sosyal TV tecrübesi istemiyorlar, aynı zamanda seç-izle platformlarının içeriklerinde esneklik bekliyorlar. Günümüzün tecrübesi çok yönlü ve kullanıcılar bununla kendi dünyalarını yaratmak istiyorlar” diye konuştu.

Televizyon akıllı cihazdan izleniyor

Raporundan öne çıkan diğer başlıklar şöyle:

-Normal TV yayını haftalık toplam TV/video izleme süresinin yüzde 54’ünü oluşturuyor. *Internetten seç-izle servisleri, tüm online video veya DVD izleme süreleri ise toplam zamanın yüzde 43’ünü oluşturuyor.

-Kullanıcılar haftalık olarak ortalama 9.9 saat televizyon, 5 saat bilgisayar, 7.1 saat laptop, yine 7.1 saat akıllı telefon ve 2.5 saat tablet ekranından TV kanalı ya da video içeriği izlediğini söylüyor.

-16-19 ve 20-24 yaş arası gruplar TV ve video izlemek için en çok akıllı telefonu tercih ediyor. n Türkiye’de her iki kişiden biri; reklamsız yayın ve içerik ile HD kalitesine sahip olmak için daha fazla para ödemeye razı olduğunu belirtiyor.

-Erkekler filmler (yüzde 90), haberler (yüzde 85),spor (yüzde 76), bilim programları (yüzde 74) ve belgeselleri (yüzde 69)’u daha sıklıkla tercih ederken; kadınlar ise TV dizileri (yüzde 91), yemek programları (yüzde 57) ve hayat tarzı & moda programları (yüzde 51) daha çok izlediğini belirtiyor.