Türkiye bilgisayar oyunları federasyonu kurulacak
Türk Telekom'un 2 sene önce bünyesine kattığı oyun yazılım şirketi Sobee'nin Kurucusu ve Genel Müdürü Mevlüt Dinç, Türkiye'de bilgisayar oyunları federasyonu kurulması için çalışmaların yürütüldüğünü bildirdi.
cumhuriyet.com.trSobee'nin Kurucusu ve Genel Müdürü Mevlüt Dinç, üniversite son sınıfta gittiği ve daha sonra yerleştiği İngiltere'de bilgisayar işine bir iş arkadaşının aşırı ısrarı ile bulaştığını ve 2 yıl boyunca bu konuda kendini eğittiğini anlattı.
Yaptığı ilk oyununun İngiltere'de çok dikkat çektiğini, programlama açısından inanılmaz övgüler alırken fikir açısından çok eleştirildiğini ifade eden Dinç, ''Oyunlarda genelde kahramanlar kazanır kötüler kaybeder ya, ben tersini yaptım ilk oyunumda. Kahraman yerine mikrop, oyuncu mikrobu oynuyor ve mikrop da insan vücudunu tahrip ediyor'' diye konuştu.
Dinç, sonrasında arka arkaya yaptığı oyunların da inanılmaz ilgi gördüğünü, oyunlarından dolayı birçok ödül aldığını belirten Dinç, daha sonra İngiltere'de ''Vivid İmage' adlı şirket kurduğunu ve 2000 yılında Türkiye'ye dönene kadar bu şirketiyle oradaki çalışmaları devam ettirdiğini kaydetti.
Döndüğünde Türkiye'de oyun sektörünün başlamasına katkıda bulunmak amacıyla çalıştığını aktaran Dinç, ancak sektör olmadığı için çalışacak eleman bulmakta da zorlandığını, hevesli ve yetenekli öğrencileri alarak onlara bilgi ve birikimimini aktarmaya çalıştığını söyledi.
Dinç, minimum yatırımla maksimum geri dönüşün elde edileceği tek sektörün oyun sektörü özellikle de yazılım tarafı olduğunu, bunun Kore ve Çin'de olduğu gibi devlet politikası olarak benimsenmesi gerektiğini kaydeden Dinç, ''Biz Türk Telekom'un gücü ve konumunu kullanarak çalışmalarımızı genişleterek, büyütüyoruz. Amacımız ülkemizdeki oyun sektörünü büyütmek, sektördeki payımızı artırmak ve buradaki başarıyı yurtdışına taşımak yani ihracat yapmak'' şeklinde konuştu.
Dinç, 2009 kasım ayında lansmanı gerçekleştirilen ''I can football'' adlı online oyunun, Türkiye'de 800 bini aşkın oyuncusu olduğunu, herkesin 1 oyuncuyu kontrol ettiği 11'e 11 futbol oyununun tamamen yerli emeklerle ortaya çıkarıldığını anlattı.
''İstanbul Kıyamet Vakti'' adlı oyunun da online olarak aynı anda binlerce hatta onbinlerce insanı sanal ortamda bir araya getirdiğini anlatan Dinç, İstanbul'da geçen ve Türk kültürünü de yansıtan oyunun yakında yurtdışında ilk olarak Avrupa'daki Türkler için özel versiyon olarak yayımlanacağını daha sonra da İngilizce, Almanca, Fransızca dil destekleri ile Avrupa'da yayımlanacağını bildirdi.
Dinç, ''I can football'' adlı oyunun Arapça dil desteğiyle Arabistan'da yayımlanmaya başlandığını ifade ederek ''Biz oyunlarımızla ülkemizi dünya çapında tanıtmak için can atıyoruz'' dedi.
Yakında yayımlanacak olan Süper Can adlı çocuk oyunun da Türk çocuklarının örnek alacağı bir süper kahraman yaratma fikrinden doğduğunu dile getiren Dinç, çocukların bir yandan eğlenirken bir yandan da eğitim alabileceği bu oyunda Marvel ile yaptıkları işbirliği sayesinde Spiderman, Ironman gibi çocukların çok sevdiği süper kahramanların da Süper Can ile birlikte olacağını kaydetti.
Türkiye'deki oyun sektörü çok küçük
Dünya oyun sektörünün 50 milyar doları aşkın bir sektör olduğunu vurgulayarak, Türkiye'de ise oyun sektörünün yaklaşık 100 milyon dolar ciroya sahip çok küçük bir sektör olduğunu söyledi.
Oyun sektöründe Kore ve Çin'in açık ara farkla önde olduğunu, bu iki ülkenin sektörden milyarca dolar kazandığını anlatan Dinç, batı ülkelerinin de onları yakalamaya çalıştığını kaydetti.
Online oyunların sosyal etkileşimin yüksek olduğu platformlar olduğuna dikkati çeken Dinç, ''Bence dünyanın en önemli platformu. Sinemadan, müzikten, reklamdan, gazeteden çok daha güçlü çünkü etkileşim var burada. Fiziksel sınırları ortadan kaldırıyor, aynı anda dünya çapındaki binlerce hatta onbinlerce insan, farklı mekanlardan ücra köşelerden bir araya gelip dil din ırk ayrımı gözetmeksizin birşeyler paylaşıyor. Bu muhteşem birşey, Türkiye, şu anda bunu tam göremiyor'' diye konuştu.
Dinç, online bilgisayar oyunların genelde ücretsiz olduğunu, daha sonra oyuna gelenlere bazı özellikler, ayrıcalıklar veya eşya satarak ekonomisinin oluşturulduğunu anlatarak, böylece korsan sorununu da ortadan kaldırıldığını belirtti.
Mevlüt Dinç, Türkiye'de oyun sektörünün iyi bir yere gelmesi, oraya gelirken de sağlıklı büyümesinin kendisine misyon edindiğini dile getirerek, bu amaçla kurulması planlanan Türkiye Bilgisayar Oyunları Federasyonu tüzüğünü hazırlamak için aylarca titizlikle çalıştıklarını ve birkaç ay önce başvurularını yaptıklarını dile getirdi.
Federasyonun tüzüğü üzerinde biraz daha çalışılması ve son şeklinin verilmesi gerektiğini vurgulayan ve resmi olarak onaylanır onaylanmaz sektörün bütün aktörlerini sürece dahil edeceklerini belirten Dinç, sözlerine şöyle devam etti:
''Bilgisayar oyunlarını, artık 5-6 yaşındaki çocuklar oynamaya başladı. Bilgisayar başında sosyal paylaşım sitelerinde insanlar saatlerini harcıyor. Benim böyle bir sorumluluğum var, oyunları yapalım, sektörü büyütelim ama bunları oyuncuları da gözetleyerek, koruyarak, anne babayı da bilinçlendirerek yapalım. Sanal ortamda yüzbinlerce, milyonlarca site bir o kadar oyun var, hangisinin çocuk için doğru olduğunu, zararlı olmadığını tespit etmek çok zor. Buradan hareketle bir federasyon kurulması fikri çıktı ortaya. Bu fikir oyuncuyu korumayı odak alan çok güzel bir fikir. Oyuncuyu müşteri olarak görmemiz korumamız lazım ki yarattığımız oyunları oynasın keyif alsın. Bu amaçla federasyona internet kafeleri de dahil ederek, iyileştirmeler sağlayalım artık anne babalara internet kafelere çocuklarını gönül rahatlığıyla gönderebilsinler istiyoruz. Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Gençlik Hizmet Daire Başkanlığına bağlı Bilgisayar Oyunları adı altında bir birim kurulmuş, biraz çalışma yapılmış ve öyle kalmış. Bunu farkettim ve bunu değerlendirelim istedim. Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğüne bağlı bir federasyon olacak. İnanılmaz titiz bir çalışmayla başvurumuzu yaptık, başvurumuz kabul gördü ve alt komisyonlara havale edildi. Şimdi nasıl oluşturulacağı konuşuluyor.''
Bilgisayar oyunlarının sınıflandırılması ve derecelendirilmesi çok önemli olduğunu, kurulacak federasyonun bu görevi de üstleneceğini anlatan Dinç, ''Federasyon kurulunca Türkiye'de yayımlanan oyunların federasyona üye olması sağlanacak, böylece oyunlar kayıt altına alınmış olacak'' diye konuştu.
Online oyunların dünyanın her tarafından yayımlandığını, bunları kontrol etmenin mümkün olmadığını vurgulayan Dinç, federasyon ile Türkiye'de oynanan oyunların Türkiye'deki sunucular üzerinden yayımlanması şartının getirileceğini bildirdi.
Dinç, Almanya'daki bir oyuncu ile Almanya'daki bir sunucu üzerinden oynayan ile Türkiye'deki oyuncunun aynı kalitede hizmet alamadığını dile getirerek, Türk oyuncusuna oyun sunmak isten yurtdışındaki bir firmanın gelip Türkiye'de sunucu açmasının sağlanacağını kaydetti.
Yurtdışından oyun sunan firmaların çok yüksek paralar kazanmalarına rağmen Türkiye'de tek kuruş vergi ödemediklerine işaret eden Dinç, Türkiye'deki sunucular üzerinden sunulacağı için oyunların ekonomik açıdan da kayıt altına alınmış olacağını yani vergisinin ödenmesinin sağlanacağını söyledi.
Federasyonun kurulmasıyla internet kafelerin bir standarda ulaştırılacağını aktaran Dinç, ''Bu zoraki olamaz ancak oto kontrolü kurmaya çalışacağız. Örneğin federasyona üye olan internet kafelere beyaz bayrak vereceğiz. Beyaz bayraklı olan kafelere çocuklar rahatlıkla girecek anne babalar da içi rahat gönderecek'' şeklinde konuştu.