"Türk denizciliği çökme noktasında"

Kabotaj Bayramı kutlanırken uzmanlar, Özelleştirme Yasası'yla Kabotaj Kanunu'nun ihlal edildiğine dikkat çektiler. CHP Milletvekili Çöllü, AKP hükümetinin denizcilik sektörünü iyileştirmek için hiçbir düzenleme yapmadığına dikkat çekerek "AB'ye uyum adı altında delinen Kabotaj Yasası nedeniyle denizciliğimiz çökme noktasına gelmiştir" dedi.

cumhuriyet.com.tr

TBMM Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu üyesi CHP Antalya Milletvekili Hüsnü Çöllü, AKP hükümetinin denizcilik sektörünü iyileştirmek için hiçbir düzenleme yapmadığına dikkat çekerek Avrupa Birliğine (AB) uyum adı altında delinen Kabotaj Yasası ve ekonomik kriz nedeniyle denizciliğimiz çökme noktasına gelmiştirdedi. TMMOB Gemi Mühendisleri Odası (GMO) Genel Başkan Yardımcısı İnce Gündüz Baldoğan, Kabotaj Kanununun Özelleştirme Yasası kapsamında ihlal edildiği ve Cumhuriyet döneminin tanıdığı hakları kaybetmek üzereyiz. Türkiyede denizcilik ve deniz ticareti durma noktasına gelmiş, dışa bağımlılık artmıştıruyarısında bulundu.

CHPli Hüsnü Çöllü, Kabotaj Kanununun Türkiye denizciliğinin gelişmesi için çıkarılmış bir yasa olmasına karşın turizm taşımacılığı adı altında Türk bayraklı yabancı girişimcilerin denizlerimizde faaliyet göstermesine izin verildiğini söyledi. Çöllü, Türk bayrağının yabancı ülkelerde dalgalandığı tek sektör denizciliktir. Bu hem ülkenin güç gösterisidir hem de bir savaş anında ticaretimizin sürmesinin tek yoludur. Aylar önce iş kazalarıyla TBMM gündemini meşgul eden tersanelerimizde üretim durdu. Çinde artan üretim sonrasında özel yatırımcılarımız filolarını arttırdı, ancak kriz sonrası hiç destek görmediler. AKP hükümetince açıklanan son teşvik paketinde denizcilik sektörüne ilişkin bir tek düzenleme yok. Buna karşın, limanlarımızın rahatlıkla yabancı sermayenin eline geçmesi endişe vericidirdiye konuştu.

 

‘Dışa bağımlılık arttı’

GMO Genel Başkan Yardımcısı Baldoğan, Kabatoj Kanununun uygulanmaması nedeniyle denizciliğin ve deniz ticaretinin durma noktasına getirildiğine dikkat çekti. Özelleştirilme Yasası kapsamında Türkiyenin limanlarının yabancı şirketlere satılmasını da eleştiren Baldoğan, özetle şöyle konuştu:

Kuşadası Limanının özelleştirme adı altında İsrailli bir şirkete satılması bu yasanın delindiğinin açık örneğidir. Dünyada İsrail ve ABD başta olmak üzere pek çok ülkede kabotaj hakkı sert bir şekilde uygulanmaktadır. Daha önce limanlarımız arasında taşımacılık yapan gemiler artık çalışmıyor. Yolcu taşımacılığımız minimum düzeye indi. Mal taşımacılığında da tamamen karayoluna ve dışa bağımlı duruma gelinmiştirdiye konuştu.


‘Kabotaj hakkı’ nedir?

Bir devletin kendi limanları arasında yolcu ve yük taşıma hakkı olarak tanımlanan kabotaj hakkının temelleri, Lozan Antlaşması öncesi İzmirde gerçekleştirilen 1. Türkiye İktisat Kongresine dayanıyor. Osmanlı Devletinin kapitülasyonlar çerçevesinde yabancı ülke gemilerine tanıdığı kabotaj ayrıcalığı, 1923’te Lozan Barış Antlaşmasının imzalanmasıyla kaldırıldı. Kapitülasyonların tamamen kaldırılmasının ardından 20 Nisan 1926da TBMMce kabul edilen Kabotaj Kanunu, 1 Temmuz 1926da yürürlüğe girdi. Kabotaj Kanununa göre, akarsularda, göllerde, Marmara Denizi ile boğazlarda, bütün karasularda ve karasular içinde kalan körfez, liman, koy ve benzeri yerlerde, makine, yelken ve kürekle hareket eden araçları bulundurma, bunlarla mal ve yolcu taşıma hakkı Türk yurttaşlarına verildi. Yabancı gemilerin yalnız Türk limanlarıyla yabancı ülkelerin limanları arasında insan ve yük taşıyabileceği karara bağlandı. İlk kez 1 Temmuz 1935te Denizcilik Bayramıolarak kutlanmaya başlandı. 1939’dan sonra ise Denizcilik ve Kabotaj Bayramıadını aldı.

 

Rakamlarla Türkiye denizciliği 

* Türkiyenin 8 bin 333 kilometre kıyı şeridi bulunuyor.

* Yük ve yolcu taşımacılığında deniz ulaşımının payı yüzde 4.1dir.

* Son 10 yıllık dönemde deniz yolu yatırımlarında yalnızca yüzde 2.4 artış yaşandı.

* 2003’te ihracatın yüzde 28i Türk bayraklı gemilerle sağlanırken 2008de oran yüzde 15e indi.

* 2003’te ithalatın yüzde 30u Türk bayraklı gemilerle sağlanırken 2008de oran yüzde 14e indi.

* 2000’de dünya sıralamasında 18inci sırada yer alan Türk filosu, 2005te 24, 2007de 26, 2008de ise 25inci sıraya geriledi.